تولید نیسان و پراید با شرایط موجود قطعا متوقف می‌شود

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: به اعتقاد ما خودرو پراید و وانت نیسان با هیچ استانداردی نباید شماره‌گذاری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،سردار اسکندر مومنی صبح امروز در نشست خبری که با خبرنگاران برگزار کرد با اشاره به اقدامات پلیس راهور و برنامه‌های آینده این پلیس به موضوع آمار شماره‌گذاری خودورها در ۸ ماهه نخست امسال پرداخت و اظهار داشت: در ۸ ماهه ابتدایی امسال ۷۵۶ هزار خودرو جدید شماره‌گذاری شد که این میزان خودرو شماره‌گذاری شده ۲۸۲ هزار خودرو از سال گذشته بیشتر بود و امسال شاهد افزایش ۵۹.۸ درصدی شماره‌گذاری خودروهای جدید هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در طی این مدت ۳۹۳ هزار موتورسیکلت شماره‌گذاری شد که ۱۸۷ هزار عدد بیش از مدت مشابه سال گذشته بود و این میزان نیز ۸۲.۲ درصد افزایش داشت.

مومنی با بیان اینکه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی در ۸ ماهه نخست امسال بیش از ۱۹ هزار از سال گذشته افزایش داشته، گفت: در این مدت ۵۴ هزار و ۱۰۴ خودرو وارداتی شماره‌گذاری شد که با رشدی ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

کاهش ۷ درصدی تلفات رانندگی در ۷ ماهه نخست امسال

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه این نشست به موضوع تلفات رانندگی در ۷ ماهه نخست امسال پرداخت و گفت: در ۷ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۸۷۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این تعداد ۷۸۲ نفر کمتر از تلفات رانندگی در مدت مشابه سال گذشته بود و در مجموع آمار تلفات در ۷ ماهه نخست سال جاری حدود ۷ درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل بود.

تلفن همراه عامل اصلی تصادفات در دنیا

وی با بیان اینکه در نشستی که سازمان ملل به مناسبت دهه ایمنی برگزار کرد آمار سالانه تلفات رانندگی را یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دنیا عنوان کرده است، افزود: در این جلسه عنوان شد که بنا بر آخرین تحقیقات انجام شده تلفن همراه و ارسال و دریافت پیامک جایگزین مواد مخدر در بروز سوانح و تصادفات رانندگی شده است و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ تعداد کشته‌های تصادفات از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۲ و نیم میلیون نفر برسد.

مومنی ادامه داد: همچنین در این نشست نماینده کشور آمریکا تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی در این کشور را ۳۵ هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد.

طراحی خودروهای هوشمند راهی برای پیشگیری از افزایش تلفات

رئیس پلیس راهور ناجا رویکرد پیشنهادی سازمان ملل برای جلوگیری از افزایش سوانح رانندگی را استفاده از خودروهای هوشمند عنوان کرد و گفت: طراحی خودروهای هوشمندی که در هنگام بروز خطر به راننده هشدار دهد و کنترل خودرو را به صورت اتوماتیک در دست گیرند از جمله رویکردهایی بود که در این نشست برای پیشگیری از افزایش تلفات پیشنهاد شد.

رتبه نخست ایران در آهنگ کاهش تلفات رانندگی

وی با تاکید بر اینکه ایران موفق شده است در آهنگ کاهش تلفات رانندگی در دنیا رتبه نخست را کسب کند، گفت: این رتبه در حالی به دست آمد که روند تلفات رانندگی در دنیا در حال افزایش بوده و ما موفق به کاهش تلفات رانندگی از سال ۸۴ به بعد بودیم و خوشبختانه آمار تلفات ما از سال ۸۴ تا امسال به ازای هر ۱۰ هزار خودرو از ۲۵ نفر به ۶.۵ نفر رسید و امروز ما در رتبه متوسط جهانی در آمار تلفات رانندگی قرار داریم.

مومنی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۷ ماهه نخست امسال به منظور کاهش تلفات رانندگی گفت: متاسفانه استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان و کرمان، بیشترین افزایش آمار کشته‌های ترافیکی را به خود اختصاص داده‌اند و در استان‌های مرکزی، آذربایجان شرقی و قم موفق شدند بیشترین کاهش در تلفات رانندگی داشته باشند.

وانت پیکان از سال ۹۴ شماره‌گذاری نمی‌شود/هشدار پلیس به مردم برای عدم پیش خرید پیکان وانت

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه این نشست به موضوع عدم تولید وانت پیکان در سال ۹۴ پرداخت و گفت: امسال خودرو وانت پیکان برای آخرین سال تولید می‌شود و تولید این خودرو به هیچ عنوان برای سال آینده ادامه نخواهد داشت و پلیس به هیچ وجه در سال ۹۴ این خودرو را شماره‌گذاری نخواهد کرد. لذا به مردم هشدار می‌دهیم تا برای سال ۹۴ اقدام به پیش‌خرید این خودرو نکنند چرا که در سال آینده این خودرو تولید نخواهد شد و به موزه خواهد رفت.

افزایش واژگونی اتوبوس‌های مسافربری/خط و نشان پلیس برای مدیران فنی و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی

وی در بخش دیگری از این نشست به افزایش آمار واژگونی و تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و گفت: امسال ۳۷ مورد واژگونی اتوبوس‌های مسافربری داشتیم که طی آن ۲۱۷ نفر کشته و مجروح شدند؛ لذا با توجه به حساسیت موجود و لزوم امنیت این خودروها، همکاران من نظارت بیشتری بر ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند داشت.

مومنی با بیان اینکه مدیران فنی پایانه‌های کشور مسئولیت بزرگی را در نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی دارند با هشدار به پایانه‌ها و این مدیران گفت: مسئولان پایانه‌ها و مدیران فنی آن ملزم به نظارت بر چک لیست ایمنی اتوبوس‌های مسافربری هستند و باید بدانند که اگر تصادفی ناشی از نقص فنی خودرو و عدم نظارت بر این چک لیست‌ها باشد، مدیران فنی پایانه‌ها نیز در دادگاه مقصر شناخته شده و به مراجع قضایی تحویل داده خواهند شد.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه نظارت پلیس بر ناوگان حمل و نقل عمومی در فصل زمستان بیش از پیش خواهد بود به رانندگان هشدار داد که در صورت هرگونه تصادف ناشی از تخلف آنها، کارنامه و مجوز رانندگی آنها ابطال می‌شود و باید سراغ شغل دیگری بروند.

راه‌اندازی پرداخت الکترونیکی جرائم در سامانه راهور ۱۲۰/معاینه فنی چالش امروز کشور است

وی در ادامه با اعلام خبر راه‌اندازی امکان پرداخت الکترونیکی جرائم در سامانه راهور ۱۲۰ از ماه آینده به موضوع معاینه فنی و انتقاد از روند صدور گواهی این معاینات پرداخت و افزود: متاسفانه امروز موضوع معاینه فنی به یک چالش جدی برای کشور تبدیل شده است و به هیچ وجه نمی‌توانیم گواهی معاینه فنی مراکز مجوزدار را نیز مورد وثوق و اطمینان بدانیم لذا ما از دولت و مجلس می‌خواهیم که به این موضوع ورود پیدا کرده و آن را ساماندهی کنند.

انتقاد شدیداللحن رئیس پلیس راهور از عقب‌ماندگی خودروهای داخلی

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص زمان تولید خودروهای هوشمند در کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر و پس از گذشت ۵۰ سال، هنوز خودروسازان همان خودرو قدیمی با همان شکل و ترکیب را تولید می‌کنند که این موضوع نشان از عقب‌ماندگی صنعت خودرو کشور و عدم وجود رقابت و نظارت در این صنعت است.

مومنی ادامه داد: متاسفانه با روند فعلی تولید خودرو در کشور و مقاومت خودروسازان برای ارتقاء کیفت تولیداتشان هیچ امیدی به بهبودی وضعیت موجود نیست مگر آنکه در مولفه رقابت و نظارت تجدیدنظر جدی به عمل آید.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه رتبه ایران در تلفات رانندگی از نرم آسیا بهتر است، پیش بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰ تلفات رانندگی در کشور به ازای هر ۱۰ هزار خودرو به ۹.۵ نفر کاهش یابد.

وی تاکید کرد: تا امروز بیشترین نقش در کاهش تلفات را مردم به منظور رعایت قانون داشته‌اند و نقش افزایش ایمنی خودرو در کاهش تلفات بسیار ناچیز بود.

پراید و وانت نیسان با هیچ استانداری سازگار نیستند/تولید پراید و نیسان با وضع موجود باید متوقف شود

مومنی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص ایمنی سایر خودروهای تولیدی در کشور خاطر نشان کرد: به اعتقاد ما خودرو پراید و وانت نیسان با هیچ استانداردی نباید شماره‌گذاری شود و امسال به صورت گام به گام و با حذف وانت پیکان در سال ۹۴ راه را برای ارتقاء ایمنی دیگر خودروها باز می‌کنیم و قطعا تولید پراید و نیسان با وضعیت موجود به قطع تولید آنها منجر خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص برنامه پلیس برای جریمه کردن عابران پیاده همزمان با اجرایی شدن طرح ایست به احترام زندگی گفت: گرچه در کشور ما سهم عابران پیاده در تصادفات در قانون پیش‌بینی شده است ولی هنوز مقدمات جریمه عابران پیاده مهیا نیست و در حال حاضر جریمه عابران پیاده در قانون پیش‌بینی نشده است.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =