ایفای نقش آیپک در بازی دوحزبی سناتورهای آمریکایی علیه ایران

نورنیوز ـ گروه سیاسی: هر اندازه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ و سپس انتخابات کنگره نزدیک‌تر می‌شویم، پیوند میان لابی صهیونیستی آیپک و سناتورهای هر دو حزب سنتی آمریکا نمود بیشتری پیدا می‌کند.


بسیاری از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان، انتخاب مجدد خود در ایالاتشان را مرهون حمایت لابی‌های صهیونیستی می‌دانند، لذا مخالفت با آیپک برای آنها هزینه‌ساز خواهد بود!


حتی سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به نوعی از عدم ارائه هرگونه توافق احتمالی با ایران به کنگره استقبال می‌کنند زیرا رای مثبت آنها به این توافق، حمایت انتخاباتی آیپک از سناتورهای همراه را زیر سوال خواهد برد.


اخیرا، در بحبوحه انتشار گزارش‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن از سر استیصال در حال مذاکره با تهران برای نوعی توافق است، گروهی دو حزبی متشکل از ۲۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند بازدارندگی قوی‌تری در مقابل جمهوری اسلامی اتخاذ کند و در عین حال درباره امضا هرگونه توافق ناکارآمد با تهران هشدار دادند.


تلاش برای نگارش نامه فوق در اوایل ماه جاری و به ابتکار و لابی‌گری سازمان ایپک آغاز شد و پیش‌نویس آن قبل از انتشار ادعای مذاکرات اخیر میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده، تدوین شد.


جالب اینکه شماری از قانون‌گذاران دموکرات آمریکایی که از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و تلاش برای احیای آن در دوران ریاست جمهوری جو بایدن حمایت می‌کردند، نامه را امضا کرده‌اند.


همین مسئله نشان می‌دهد که نفوذ آیپک در میان سناتورهای دموکرات نیز در نفی هرگونه توافقی با ایران افزایش یافته است.


تحلیل‌گران می‌گویند که حمایت این دسته از قانون‌گذاران دموکرات به آن معنی است که بایدن الزاما نمی‌تواند روی حمایت گسترده دموکرات‌ها برای توافق جدید با تهران حساب کند.


در این نامه ادعا شده است: «کنگره آمریکا از موضع دیرینه دو حزبی مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید اجازه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، حمایت می‌کند.»


«کریستن گیلیبرند» سناتور دموکرات از نیویورک و «جیمز لنکفورد» سناتور جمهوری‌خواه از اوکلاهما هدایت نامه و جمع‌آوری امضاها را بر عهده داشته‌ و سناتورهای دموکرات «جکی روزن»، «گری فیترز»، «ریچارد بلومنتال»، «جو منچین»، «الکس پادیلا»، «مگی هسن»، «رافائل وارناک»، «مارک کلی»، «ران وایدن» و «مایکل بنت» آن را امضا کرده‌اند.


بسیاری از این سناتورهای دموکرات در جریان تصویب توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی، حمایت خود را از برجام اعلام کرده بودند.


نقطه اوج این بیانیه‌نگاری هدف‌مند، بخشی است که به تنظیم روابط واشینگتن و اتحادیه اروپا در تقابل با ایران مربوط می‌شود.


قانون‌گذاران امضاکننده نامه همچنین بایدن را تشویق کرده‌اند که تعهدات متحدان اروپایی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را در صورت عبور ایران از آستانه غنی‌سازی نظامی، تضمین کند.


این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران و راهبردنویسان حوزه سیاست خارجی آمریکا نسبت به هرگونه تلاش برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه هشدار داده و آن را نماد خبط راهبردی و دیپلماتیک بزرگ کاخ سفید قلمداد کرده‌اند.


این تحلیل‌گران معتقدند که استناد به مکانیسم ماشه، منجر به تبدیل شدن صحنه بازی با ایران به آوردگاهی غیر قابل کنترل با خساراتی سخت برای طرف غربی خواهد شد و از این رو، نباید اساسا وارد چنین معادله‌ای شد. 

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =