سخت‌گیری‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنید، پیش از آنکه دیر شود!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: انگلیسی‌ها طی هفته‌های اخیر تلاش بیشتری نسبت به گذشته برای تاثیرگذاری بر روند تحولات جنگ اوکراین و به چالش کشیدن بیشتر روسیه از خود نشان داده‌اند.


در این میان؛ برخی مقامات و رسانه‌های انگلیسی طی روزهای اخیر کوشیده‌اند حکام انگلیسی را برای مقابله شدیدتر با تهران به اتخاذ راهبردهای مشابه ترغیب کنند.


در همین راستا، نشریه «تلگراف» در گزارشی به قلم «جان جنکینز» سفیر پیشین انگلستان در عربستان طی مقاله‌ای در تلگراف نوشت:


رهبرانی که جنگ را تجربه کرده‌اند، می‌دانند که عدم تصمیم‌گیری به معنای شکست و نشان دهنده ضعف است، اما حکومت‌های مدرن و پسا جنگ، این آموزه را فراموش کرده‌اند. حال این سوال مطرح است که آیا این آموزه‌ی از دست رفته را می‌توان بازیابی کرد؟


ما درباره جنگ اوکراین، قدرت هدف‌مند خود را نشان داده‌ایم، اما در مورد خاورمیانه، آفریقای شمالی و در نزدیکی اروپا نیز منافع ملی و هم‌تراز با بحران اوکراین وجود دارد و انگلیس در خاورمیانه و آفریقای شمالی، اهداف ملی مهم، دوستان و متحدان قدرت‌مندی دارد.


بی‌ثباتی مستمر خاورمیانه از علت‌های بی‌شماری هم‌چون دخالت‌های غیرمنطقی دولت‌های غربی در این منطقه، نشأت می‌گیرد. برخی از کشورهای خاورمیانه و مخصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس، در حال پیشرفت و توسعه‌های شگفت‌آوری هستند، اما همان‌طور که در سوریه، لبنان و عراق شاهد آن بودیم، بی‌ثباتی به نابودی زندگی‌های فراوان می‌انجامد و پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی را ناممکن می‌سازد و این بی‌ثباتی در خاورمیانه، برای اروپا و انگلیس نیز نتایج و عواقب مخربی به همراه دارد.


ایران، عامل اصلی بی‌ثباتی و درگیری‌های خاورمیانه است و این کشور، خواستار گسترش سیاست‌های خراب‌کارانه خود در سراسر جهان و حتی انگلیس است.


تاکنون، به قدر کافی و بیش از اندازه، رویکردهای جمهوری اسلامی را تحمل کرده‌ایم. همین مسئله، علت همکاری من با ادوارد استینگر، مارشال نیروی هوایی برای تهیه گزارشی جدید درباره جایگزینی سیاست‌های کنونی، با رویکردی مستقیم‌تر و سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران است.


تحقیقات مذکور، اولین تحقیقات گسترده و فراگیر درباره منافع ملی انگلیس در خاورمیانه در قرن ۲۱ است. افراد سرشناس از احزاب مختلف و مقامات شناخته شده‌ای همچون دبیرکل پیشین ناتو، دو وزیر دفاع پیشین، یکی از اعضای پیشین وزارت کشور و امنیت ملی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس از این گزارش حمایت کرده‌اند.


با توجه به حمایت مقامات ارشد مذکور، دولت انگلیس باید توصیه‌ها و پیشنهادات ارائه شده را حائز اهمیت بداند.


خاورمیانه هسته مرکزی منافع ملی و اهداف انگلیس باقی مانده است. از سویی؛ تهاجم روسیه علیه اوکراین، نشان دهنده عدم ارتباط اروپا با آسیا است و سراسر جامعه بین‌الملل تحت تاثیر عواقب جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند.


از سوی دیگر؛ خاورمیانه پل ارتباطی و کلیدی اروپا و آسیا است و ثبات انرژی سراسر جهان به خاورمیانه و شرایط این منطقه حساس بستگی دارد.


لازم به ذکر است؛ خاورمیانه، محل اسکان صدها هزار انگلیسی است و تضمین امنیت شهروندان انگلیس ساکن در آسیای غربی باید مورد توجه دولت انگلیس قرار گیرد. لندن، با اتخاذ رویکردی هوشمندانه در منطقه هند-آرام، نقش مهمی ایفا می‌کند و نفوذ منطقه‌ای خود را در راستای تحقق ساختار جهانی جدیدی همسو با آمریکا به کار گرفته است.


این مسئله اما، نیازمند ایفای نقشی مهم در خاورمیانه است. با توجه به افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس با هند و چین، نفوذ دیپلماتیک و سیاسی انگلیس در خاورمیانه و همکاری با کشورهای عرب زبان واقع در حوزه خلیج فارس، یکی از نیازمندی‌های اساسی سیاست‌ها و اهداف لندن در منطقه هند-آرام است.


این مسئله، تقابل با ایران را الزام‌آور ساخته است. جمهوری اسلامی ایران از کشوری آزاردهنده، به عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه تبدیل شده است. تهران، با نفوذ منطقه‌ای و پیچیده خود، در حال ایجاد برنامه موشکی قدرتمندی است و با ارسال تجهیزات نظامی و موشک‌های پیشرفته خود به حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه، به دنبال نابودی و مقابله با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات است.


 شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، از گروهک‌های تروریستی، مجرمانه، سیاسی و کاملا اسلام‌گرا، انقلابی و تفکرات ضد غربی تشکیل شده است. ایران دارای برنامه هسته‌ای دراز مدت است و احتمالا در ماه‌های پیش رو، این کشور با دست‌یابی به کلاهک هسته‌ای، به کشوری هسته‌ای تبدیل شود.


با توجه به سرکوب مرگ‌بار معترضان در اعتراضات سراسری این کشور، جمهوری اسلامی آشکارا شهروندان خود را به قتل می‌رساند. مرگ مهسا امینی به اعتراضات سراسری در ایران انجامید. همچنین، لازم به ذکر است که تهران در خاک انگلیس نیز در راستای اهداف خراب‌کارانه خود، در حال اجرای عملیات و طرح‌های مختلفی است.


به نقل از «کن مک کالوم» رئیس MI5 (سازمان جاسوسی انگلیس) و «مت جوکس» رئیس نیروهای انتظامی مقابله با تروریسم، در سال ۲۰۲۱ جمهوری اسلامی در انگلیس ۱۵ عملیات تروریستی طراحی کرده است.


ایران بزرگترین متحد روسیه، در حال ارسال موشک‌های پیشرفته و پهپادهای نظامی به مسکو برای به قتل رساندن شهروندان اوکراین است. همچنین جمهوری اسلامی در حال تولید تجهیزات نظامی در روسیه است و با ارائه راهکارها و همکاری‌های فراگیر و مختلف، این کشور به شاه‌راه روسیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو تبدیل شده است.


در دهه گذشته، مذاکرات صورت گرفته با جمهوری اسلامی، برنامه هسته‌ای ایران را تنها مانع دست‌یابی همکاری بین‌المللی با تهران نشان داده، اما ایران خواستار انقلابی در سطح جهان است. ایران به دنبال همکاری و مراودت‌های بین‌المللی نیست. چالش‌های نشات گرفته از سیاست‌های جمهوری اسلامی به برنامه هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود و لذا هدف مقاله مذکور، ایجاد روندی برای تغییر سیاست‌های انگلیس علیه ایران است.


همکاری‌های مستمر و در حال رشد تهران و مسکو، فعالیت جمهوری اسلامی در حوزه مواد مخدر و قاچاق این مواد، جرایم سایبری، فسادهای مالی تهران، سیاست‌ها و راهبردهای مخربانه ایران در خاک انگلیس، حمایت و میزبانی از گروه‌های اسلام‌گرا و فعالیت‌های ستیزه‌جویانه علیه تمامیت اروپا، نشان دهنده ماهیت تهدیدآمیز جمهوری اسلامی علیه جامعه بین‌الملل است.


با رشد قدرت ایران، سیاست‌های مخرب و اظهارات ستیزه‌جویانه این کشور آشکارتر و جسورانه‌تر از گذشته می‌شود. در همین راستا، اقدامات ستیزه‌جویانه جمهوری اسلامی در خاورمیانه نیز گسترده‌تر خواهد شد.


تهاجم یک‌جانبه روسیه به اوکراین، به حمایت یک‌پارچه شهروندان انگلیس و دولت این کشور از کی‌یف انجامید. تهدیدات ناشی از رویکردهای جمهوری اسلامی نیز در حال تولید حمایت و بازخوردی مشابه از سوی جهان غرب علیه این کشور است.


برای دفاع از منافع ملی انگلیس و مقابله با سیاست‌های ستیزه‌جویانه ایرانی‌ها، انگلیس باید اقدامات مختلفی را اتخاذ کند.


این مسئله به معنای اتخاذ رویکردی نظامی غیرمحتاطانه علیه ایران نیست، بلکه راهبرد انگلیس برای محدودسازی ایران، مقابله و در نهایت مهار تهدیدات ناشی از این کشور، باید بر اساس توانمندی‌های اقتصادی، اطلاعاتی، سیاسی و مالی انگلیس باشد.


مهم‌ترین و قدرتمندترین توان‌مندی انگلیس، توانایی این کشور در حوزه‌های مذکور است. طرح بازرسی سیاست‌های امنیت ملی، توسعه و سیاست‌های خارجی انگلیس در سال ۲۰۲۱ و بازنگری این طرح در سال ۲۰۲۳ برای یک‌پارچه‌سازی توانمندی‌های سیاسی، اقتصادی، مالی و اطلاعاتی انگلیس در سیاست خارجی این کشور، بزرگترین دارایی انگلیس برای مقابله با ایران است.


انگلیس ابرقدرتی نظامی یا اقتصادی نیست، لذا باید از تاریخ‌چه خود در خاورمیانه و ارتباطات لندن با دولت‌های مختلف این منطقه و شبکه سیاسی، اطلاعاتی قدرتمند در خاورمیانه و دسترسی‌های خود به بازارهای جهانی استفاده کند، در غیر این صورت، انگلیس همه توانمندی‌های خود را از دست خواهد داد.


انگلیس می‌تواند با حفظ همکاری‌های گسترده خود با دولت ترکیه و منطقه قفقاز جنوبی، روابط خود با کشورهای خاورمیانه، مخصوصا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل را گسترش و حتی بازسازی کند.


این راه‌کار می‌تواند به تعمیق توان‌مندی‌های انگلیس برای مقابله و مبارزه با روابط در حال گسترش تهران و مسکو انجامد. قوانین سخت‌گیرانه‌تر و فعالیت‌های اطلاعاتی اقتصادی، هم‌راستا با آشکارسازی روابط جمهوری اسلامی با شبکه‌های مجرمانه بین‌المللی می‌تواند حاکمیت ایران را از منابع ارزی لازم برای سیاست‌های ستیزه‌جویانه خارجی خود محروم سازد.


زمان مقابله مستقیم و اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران و اعمال تحریم‌های فراگیر و گسترده علیه این کشور، به علت نقض موارد حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی فرا رسیده و رها گذاشتن ایران امر اشتباهی است.


جنبشی مستمر برای به نمایش گذاشتن نقض فاحش حقوق بشر در ایران و اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور، حمایت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی را قطع می‌کند.


ختم کلام، همکاری دفاعی و نظامی با متحدان انگلیس، برای اعزام دوباره نیروهای نظامی به منطقه، می‌تواند هزینه سیاست‌های ستیزه‌جویانه ایران برای این کشور را سنگین‌تر کند.


رشد و قدرتمندی روزافزون ایران به نقطه حساس خود رسیده و به زودی جمهوری اسلامی می‌تواند از توانمندی‌های نظامی و ارتباط خود با دیگر کشورهای دشمن و ستیزه‌جو برای مقابله با بقیه کشورهای اوراسیا استفاده کند.


امروز، زمان مقابله با ایران است و فردا برای طراحی سیاستی در راستای مقابله با ایران دیر است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =