رمزگشایی از یک نظرسنجی؛ وحشت صهیونیست‌ها از جنگ داخلی!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: اعتراضات علیه اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو وارد سی‌ویکمین هفته خود شده و دامنه اعتصاب‌ها نیز هفته‌به‌هفته در حال گسترش به مشاغل و حرفه‌های گوناگون است.


به عبارت بهتر؛ اشغال‌گران وارد منازعه تمام عیاری شده‌اند که دیگر صرفا محدود به اصلاحات قضایی پیشنهادی نتانیاهو نیست و همین مسئله موجب شده تا ساکنان اراضی اشغالی نتوانند نگرانی خود را بابت بحران مزمن و بنیادین ایجاد شده کتمان کنند.


بر اساس گزارش پژوهشی جدیدی که روز سه‌شنبه توسط مرکز تحقیقاتی «پیو» منتشر شد، اسرائیلی‌ها بر سر ماندن یا نماندن نتانیاهو در راس معادلات سیاسی و اجرایی تل‌آویو اختلاف شدیدی با یکدیگر دارند.


نظرسنجی پیو نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از صهیونیست‌ها نسبت به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  نگاه منفی و ۴۸ درصد نظر مثبت دارند.


این نظرات کاملاً بر اساس خطوط حزبی بوده و با حمایت ۹۷٪ از نتانیاهو در میان حامیان ائتلاف و دیدگاه‌های منفی در ۹۱٪  از مخالفان کابینه نتانیاهو همخوانی دارد.


همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۳ درصد از اسرائیلی‌های حریدی و مذهبی و ۷۲ درصد از صهیونیست‌های سنتی حامی نخست‌وزیر این رژیم هستند، در حالی که تنها ۲۲ درصد از صهیونیست‌های سکولار از نتانیاهو حمایت می‌کنند.


این نظرسنجی بین مارس و آوریل سال جاری یعنی قبل از تصویب قانون لغو بند معقولیت، اولین جنبه از اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز توسط کابینه صورت گرفته است.


یکی دیگر از جنبه‌های گزارش این بود که صهیونیست‌ها تا چه حد به درگیری‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی نگاه می‌کنند و جالب اینکه؛ مهم‌ترین منازعه‌ای که صهیونیست‌ها نگران آن هستند، جدال میان جریان راست و چپ سیاسی است، جایی که ۷۵ درصد مخاطبین می‌گویند شکاف میان دو جریان سنتی و سکولار، مهم‌ترین عامل تنش و تنازع در اراضی اشغالی است.


مهم اینکه؛ جوانان صهیونیست در سنین بین ۱۸ تا ۲۹ سال، بیشتر از افرد میان‌سال و مسن نسبت به آینده خود در وحشت و هراس هستند اما مهم‌تر اینکه در مجموع، ۵۸ درصد از صهیونیست‌ها از جنگ داخلی در اراضی اشغالی شدیدا می‌ترسند.


به عبارت بهتر؛ شهروندان اسرائیلی معتقدند که منازعات سیاسی و اجتماعی جاری در اراضی اشغالی در حد کنونی باقی نمانده و منجر به بروز سلسله منازعاتی عمیق و جدی‌تر در قالب جنگ داخلی خواهد شد.


گرچه نتانیاهو در تازه‌ترین اظهارات خود به ساکنان اراضی اشغالی اطمینان داده است که جنگی داخلی در کار نخواهد بود و کابینه او با وجود تصویب اصلاحات صورت گرفته، قادر به کنترل منازعات و خارج ساختن تل‌آویو از بحران کنونی است، اما افزایش معترضین، نشان از باطل بودن ادعای نتانیاهو دارد.


سیاست کنونی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر کنترل ابعاد روانی بحران شکل گرفته در اراضی اشغالی نه تنها نتیجه‌بخش نبوده بلکه ترس بخش بزرگی از ساکنان اراضی اشغالی مبنی بر وقوع جنگ تمام عیار در این رژیم را تقویت کرده است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =