تشدید منازعه پنهان میان جمهوری‌خواهان با محوریت ترامپ

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «دونالد ترامپ» این روزها بار دیگر تبدیل به چهره‌ای جنجالی در معادلات انتخاباتی آمریکا شده است.


اگر او در پرونده حمله به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به دلیل تحریک طرف‌دارانش در خصوص تسخیر منطقه کاپیتال هیل محکوم نشود و بتواند در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حضور پیدا کند، دردسرهای جمهوری‌خواهان وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.


واقعیت آن است که سران حزب جمهوری‌خواه نسبت به از بین رفتن نظم داخلی حزب متبوعشان به دلیل رفتارهای ترامپ شدیدا نگران هستند، چه، ترامپ اساسا خود را به هیچ قاعده و نظم درون حزبی متعهد نمی‌داند و معتقد است باید به برخی چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه که به نوعی نمادهای این حزب محسوب می‌شوند، درس عبرت سختی بدهد!


محصول منازعه ترامپ با افرادی مانند «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا قبل از مرگ او منجر به آن شد تا بسیاری از جمهوری‌خواهان آریزونا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آراء خود را به سود بایدن و دموکرات‌ها به صندوق بریزند.


مشابه این اتفاق در ایالت جمهوری‌خواه جورجیا نیز رخ داد تا جمهوری‌خواهان دو آشیانه سنتی و مهم خود را به این ترتیب از دست بدهند. این اتفاق می‌تواند در دو ایالت اوهایو و تگزاس نیز رخ دهد.


اکنون و در چنین شرایطی جمهوری‌خواهان باید میان دو گزینه «نامزد رأی‌آور» و «حفظ ساختار حزبی» یک گزینه را انتخاب کنند.


دونالد ترامپ در تازه‌ترین مواضع خود تاکید کرده؛ تعهد وفاداریِ حزب جمهوری‌خواه که از الزامات کمیته ملی حزب‌ جمهوری‌خواه برای شرکت در نخستین مناظره این حزب در ماه جاری میلادی است را امضا نخواهد کرد.


یکی از مفاد این تعهدنامه این است که نامزدهای شکست خورده در دور مقدماتی انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان باید از نامزد نهایی حمایت کنند.


ترامپ اما به «اریک بولینگ» خبرنگار نیوزمکس گفته: «من این تعهدنامه را امضا نمی‌کنم. آنها ما را ملزم به امضای تعهدنامه می‌کنند اما من می‌توانم از سه یا چهار نفر اسم ببرم که از رئیس‌جمهور شدن آنها حمایت نخواهم کرد. بنابراین مشکلی در اینجا وجود دارد.»


ترامپ در این مصاحبه همچین اعلام کرده که هفته آینده مشارکت یا عدم مشارکتش را در نخستین مناظره که روز ۲۳ اوت در میلواکی برگزار خواهد شد اعلام خواهد کرد.


این در حالی است که او در صورت عدم امضاء تعهدنامه فوق‌ به صورت خودکار از این مناظره حذف خواهد شد، اما به نظر می‌رسد برخی مقامات حزب جمهوری‌خواه مخالف این موضوع هستند.


نکته اینجاست که؛ اگر ترامپ به عنوان نامزد رسمی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ انتخاب نشود، قطعا از هوادارانش خواهد خواست تا سبد رأی نامزد متبوع این حزب را به چالش بکشند.


ترامپ حتی ممکن است با شرکت در انتخابات به عنوان نامزد مستقل، حزب جمهوری‌خواه را به شکل رسمی از گردونه رقابت‌های سیاسی خارج کند و این بدترین سناریوی ممکن برای جمهوری‌خواهان خواهد بود.


رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی قرار است در انتخابات نامزد شود که در مجموع با ۷۸ اتهام در سه پرونده جنایی مجزا مواجه است.


اتهامات او علاوه بر پرونده حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه، شامل تحقیق درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده بعد از ترک کاخ سفید و پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ است.


این در حالی است که طبق نتایج یک نظرسنجی جدید که چند وقت پیش منتشر شد، ترامپ با کسب برتری ۳۷ درصدی بر نزدیک‌ترین رقیبش «ران دسانتیس»، همچنان پیشتاز بلامنازع رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد نهایی حزب در انتخابات ۲۰۲۴ است.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =