تعطیلات بهانه‌ای برای به تعویق‌افتادن کارها نباشد

نورنیوز – گروه سیاست: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته دولت و هجدهمین جشنواره شهید رجایی، تلاش مخلصانه تمامی دست‌اندرکاران دولت در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری در سراسر کشور برای ایجاد امید در جامعه را شایسته تقدیر دانست و با تأکید بر الزام انکارناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت‌: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی بسیار نقش‌آفرین است.


رئیس جمهور در ادامه نظام اداری مردم پایه، عدالت محور، متکی بر ایمان و توام با بهره‌وری را از شاخصه‌های نظام اداری انقلابی برشمرد و افزود: امروز باید ضمن ارزیابی و مقایسه نظام اداری کشور با این شاخصه‌ها ببینیم نظام اداری ما با نظام اداری متناسب برای تحقق اهداف انقلاب چه میزان فاصله دارد.


رئیسی متناسب سازی نظام اداری کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی را وظیفه همه مسئولان و مدیران و کارمندان دانست و تصریح کرد‌: چنین تحولی ممکن است در ابتدا با موانعی مواجه شود چرا که برخی تحول‌ناپذیرند و به وضع موجود اداره‌ها و سازمان‌ها اکتفا می‌کنند.


رئیس جمهور بروکراسی اداری را یکی از مشکلات نظام اداری کشور و موجب پیچیدگی، درهم‌تنیدگی و کندی کار‌ها دانست و افزود: ما بر کار کارشناسی در نظم اداری کشور تاکید داریم، اما باید مراقبت کنیم که هم کار کارشناسی و عالمانه و به دور از اعمال نظرات فردی و شخصی صورت گیرد و هم موجب کندی کار نشود.


رئیسی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری دو رکن اصلی رشد اقتصادی است، ادامه داد: رشد اقتصادی هشت درصد که هدفگذاری کرده‌ایم بدون افزایش بهره‌وری محقق نخواهد شد. همه مدیران و همه سازمان‌ها و دست‌اندکاران باید به افزایش بهره‌وری بیندیشند؛ افزایش بهره‌وری موجب رشد اعتماد عمومی، رشد رضایتمندی مردم نسبت به سازمان‌ها و رشد سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات نظام اداری ما بروکراسی است، پیچیدگی و درهم‌تنیدگی بخش‌های مختلف ادارات موجب کندی کارهاست، تأکید کرد: به کار کارشناسی عقیده و باور داریم، اما نباید انجام کارها طولانی شود. در یک جلسه هم گفتم که دموکراسی همزاد و دوقلویی به نام بروکراسی دارد.


رئیسی همچنین گفت: از مدیران، مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌خواهم که سیر کارها رو بازنگری کنند، فرآیندها بازنگری و اصلاح شوند. تعطیلات بهانه‌ای برای به تعویق افتادن کارها نباشد؛ چرا چهارشنبه که اداره تعطیل می‌شود باید کار ۲ روز معطل بماند، بمانید و کارها را انجام دهید.


رئیس جمهور تأکید کرد: کرامت مردم باید در سازمان‌های اداری رعایت شود؛ جلوی پای مردم بلند شدن یکی از جلوه‌های کرامت است و کار پسندیده‌ای است، اما این فقط احترام نیست، احترام به مردم سریع انجام دادن کارهاست. از بانوان گرامی که علی‌رغم مشکلات در جای جای کشور خدمت می‌کنند، از افرادی که در مناطق محروم و مرزی در نبود امکانات تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم. ضمن احترام به آموزش‌های ضمن خدمت، این آموزش‌ها کار علم‌افزایی را انجام نمی‌دهد چرا که به گرفتن مزایا و امتیازات سازمانی وصل شده است.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر چه با مردم بی‌واسطه صحبت کنید انجام کارها راحت‌تر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: مدیران ابتدا کارسنجی کنند، بعد تصمیم بگیرند که انجام فلان کار چقدر نیرو می‌خواهد نیمی از پست‌های مصوب ادارات، خالی است. تعریف این تعداد پست در ادارات و سازمان‌ها ضرورت ندارد.


او افزود: وقتی نیروها در ادارات استخدام می‌شوند، خیالشان راحت می‌شود که دیگر به هدف رسیده‌اند.


رئیس جمهور ضمن تأکید بر این نکته که برخی نیروها نه به دانش‌افزایی و علم‌افزایی فکر می‌کنند و نه به آموزش‌های ضمن خدمت که البته این آموزش‌ها کار علم‌افزایی را نمی‌کند، اضافه کرد: سازمان‌ها در ارزیابی سازمانی نیروهای خود رودربایستی را کنار بگذارند.


گفتنی است که در ابتدای این مراسم وزرای خارجه، کشور، نیرو و نفت از رئیس‌جمهور لوح تقدیر گرفتند. همچنین لوح و تندیس دستگاه برگزیده به وزارت خارجه رسید.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =