اوپنهایمر؛ تلطیف جنایت به وسیله هنر!

نورنیوز ـ گروه فرهنگ: «اوپنهایمر» آخرین فیلم «کریستوفر نولان»، فیلم‌ساز سرشناس بریتانیایی-آمریکایی است که این روزها بر پرده سینماها اکران شده و توجه منتقدان و تماشاگران را جلب کرده است.


فیلم اوپنهایمر بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی» است که در سال ۲۰۰۶ جایزه پولیتزر در زمینه زندگی‌نامه‌نویسی را از آن خود کرد.


این فیلم به زندگی «جی رابرت اوپنهایمر»، فیزیک‌دان آمریکایی می‌پردازد که با راهبری علمی او، اولین بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ و کشاکش جنگ جهانی دوم ساخته شد و بر همین اساس از او به‌ عنوان «پدر بمب اتمی» یاد می‌شود.


در این فیلم، «کیلین مورفی» در نقش «رابرت جی. اوپنهایمر» پدر بمب اتم و سازنده سلاح مرگ در بمباران هیروشیما و ناکازاکی بازی کرده است.


اکران این فیلم در آمریکا و چند کشور جهان کلید خورده و برخی اخبار و شواهد می‌گوید رایزنی استودیو «یونیورسال» با ژاپنی‌ها بر سر اکران این فیلم در توکیو و دیگر شهرهای این کشورِ قربانی سلاح هسته‌ای نیز آغاز شده است.


اوپنهایمر زمانی که در آزمایشگاه «لوس آلاموس» مشغول مدیریت پروژه ساخت سلاح هسته‌ای بود، برخی دانشمندان آمریکایی توماری را به او درباره عواقب ساخت این سلاح و استفاده از آن در دیگر کشورها (مخصوصا ژاپن) نوشتند اما اوپنهایمر در پاسخ تاکید کرد: من به عالم سیاست کاری ندارم و مهم نیست این بمب بر سر چه کسانی و در چه کشوری ریخته می‌شود!


در چنین شرایطی موافقت مقامات ژاپنی‌ با اکران فیلم اوپنهایمر در این کشور، احتمالا منجر به خشم بسیاری از شهروندان این کشور خواهد شد.


بدون شک بسیاری از شهروندان ژاپنی مخالف این روایت‌گری مکانیکی و بدون احساس از تاریخ کشورشان هستند، آن هم از حادثه‌ای دهشتناک که تنها ۷۸ سال از وقوع آن گذشته و برخی آثار و تبعات جسمی و روانی آن هنوز گریبان‌گیر نسل‌های بعدی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما است.


مقامات ژاپنی از زمان بمباران اتمی این دو شهر در سال ۱۹۴۵ میلادی و پایان جنگ دوم جهانی تاکنون، هرگز به اندک بازماندگان آن حادثه و نسل‌های بعدی درباره چرایی عادی‌سازی روابط با آمریکا یا هضم خود در مناسبات آن سوی آتلانتیک توضیح قانع‌کننده‌ای نداده‌اند!


تمجید رسانه‌های غربی از اوپنهایمر


رسانه‌های غربی نقش به سزایی در تبلیغ فیلم اوپنهایمر و تلاش برای عادی جلوه دادن زندگی یک سازنده بمب اتم (که مسئول مرگ هزاران نفر در ژاپن بوده است) ایفا می‌کنند.


روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، فیلم اوپنهایمر را «هوشمندانه و خلاقانه» توصیف کرده که در بهترین شکلش ساخته شده است.


گاردین هم آن را «ناکامل» اما «خارق‌العاده» دانسته است. دیلی تلگراف هم درباره بازی مورفی در این فیلم می‌گوید که به‌عنوان «ویران‌گر دنیاها» خوش درخشیده است. ویرانگر دنیاها عبارتی بود که اوپنهایمر سال‌ها پس از ساختن بمب اتمی درباره خود به کار برد.


چنانچه مشاهده می‌شود، تلاش برای سفیدسازی یک کشتار و نسل‌کشی ذیل یک اثر هنری و نمایشی و متعاقبا، تمجید از شخصیت اصلی فیلم یعنی اوپنهایمر، همان گزاره‌ای است که غرب در صدد ثبیت آن در ژاپن و شرق آسیا است تا با روایت‌گری جذاب از یک جنایت فاجعه‌بار، تاریخ را وارونه روایت کند!


فرمولی که تکرارپذیر است


بدون شک تلاش خاص آمریکا در خصوص اکران فیلم اوپنهایمر در ژاپن و کشورهای شرق آسیا با هدف حساسیت‌زدایی یا حتی تبدیل نگاه دراماتیک به نگاه هیجانی نسبت به بمباران هیروشیما و ناکازاکی، الگو و فرمولی است که در قبال دیگر جنایات بشری آمریکا و متحدان آن در طول تاریخ نیز می‌تواند تکرار شود.


قاعدتا واکنش ژاپنی‌ها در قبال اکران احتمالی فیلم اوپنهایمر در این کشور، می‌تواند تعیین‌کننده و معیاری برای شیوه ادامه یا حتی تجدیدنظر در این روش تبلیغاتی غرب محسوب شود.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =