شهادت وزیر فلسطینی در کرانه باختری

زیاد ابوعین، از وزرای کابینه‌ی تازه فلسطین، در تظاهراتی علیه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه‌ی باختری به شهادت رسید. او پیش از این ۶ سال در اسرائیل زندانی بود. محمود عباس این واقعه را نماد بربریت دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،زیاد ابوعین سال‌ها برعلیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل فعالیت می‌کرد. در تظاهرات روز چهارشنبه که منجر به مرگ او شد، بیش از صد تن از فعالان فلسطینی و خارجی که برعلیه شهرک‌سازی تلاش می‌کنند، در نزدیکی دیوار تجمع کرده بودند. ابوعین دقایقی قبل از مرگ با خبرنگاران تلویزیون‌های حاضر در محل گفت‌وگو کرد. او در حالی که نفس‌نفس می‌زد، به خبرنگاران گفت:«این اقدامات اسرائیل تروریسم در قالب اشغال است. ارتش اسرائیل یک نیروی نظامی تروریستی است که علیه مردم فلسطین شب و روز اقدامات تروریستی انجام می‌دهد.»

او ادامه داد:« ما آمده‌ایم تا در این منطقه درخت بکاریم. از لحظه‌ای که به محل رسیدیم آن‌ها کتک زدن و خشونت را شروع کردند. خودتان شاهدید که هیچ‌کس از طرف ما سنگی نیز به آن‌ها پرتاب نکرد.»

اعلام سه روز عزای عمومی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به قتل این مقام دولتی، حرکت ارتش اسرائیل را نماد بربریت توصیف کرد. او تاکید کرد:« چنین اقدامات وحشیانه‌ای را نه می‌بخشیم و نه می‌پذیریم.»

وزات امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با تسلیت شهادت وزیر فلسطینی به مردم این کشور، آن را تجاوز وحشیانه خواند و متعهد شد که این جنایت را در محافل حقوقی بین‌المللی پیگیری کند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان با بیان اینکه این جنایت در روز روشن اتفاق افتاده است، آن را دلیلی بر وحشیگری و بی‌توجهی اسرائیل به حقوق و قوانین بین‌الملل دانست. وزارت خارجه مسئولیت این جنایت را بر عهده دولت اسرائیل و در رأس آن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دانست و وعده کرد که اسرائیل بهای این جنایت خود را در دادگاه‌های ذی‌ربط بین‌المللی پرداخت خواهد کرد.

آمریکا کشته شدن وزیر فلسطینی را محکوم نکرد
جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی کشته شدن زیاد ابوعین از وزیران بلندپایه فلسطینی و عضو شورای انقلابی جنبش فتح خواستار تحقیقات سریع و شفاف در این زمینه شد. بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل از نیز بدون محکوم اقدام خشونت بار نیروهای اسرائیلی از مقامات تل آویو خواست تا درباره کشته شدن «زیاد ابوعین» تحقیق کند.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواهان تحقیقات فوری در باره شهادت ابوعین، شده و اعلام کرد که گزارش‌ها درباره استفاده افراطی اسرائیلی‌ها از زور بسیار نگران کننده است. وی همچنین خواهان حداکثر خویشتن‌داری از جانب طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی شد.

منبع:الف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =