فرصت خانه‌دار شدن را از دست ندهید

نورنیوز – گروه اقتصاد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه قیمت مسکن در شهریورماه امسال منفی ۱.۷ درصد بود که این کاهش قیمت‌ها، سومین عقب‌گرد قیمت مسکن، پس از کاهش قیمت ها در تیر و مرداد به حساب می‌آید.


با نگاهی به بازار مسکن، مشاهده می‌شود که این روند صرفاً به جداول مرکز ملی آمار خلاصه نمی‌شود و قیمت‌ها در بازار واقعی نیز همین روند را دنبال می‌کند.


مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود در خصوص شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران، اعلام کرد که شاخص قیمت‌ها – که نشان دهنده تغییرات قیمت‌هاست – در شهریور ماه ١۴٠٢ نسبت به ماه قبل، ١.٧ درصد کاهش داشته است.


علاوه بر این، تورم ماهانه قیمت مسکن نیز که شامل درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری نسبت به ماه قبل است، در شهریور ماه امسال منفی ۱.۷ درصد بود که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل -که هفت دهم درصد بود – یک واحد درصد کاهش داشته است.


در کنار این دو شاخص، تورم نقطه به نقطه هم که درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل به شمار می‌آید، در شهریور ماه ١۴٠٢ به عدد ٧۵,٢ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل – که ٨۴.١ درصد بود، ٨.٩ واحد درصد کاهش داشت. این شرایط در جدول زیر قابل مشاهده است.




این روند کاهش ماهانه قیمت مسکن در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است و همواره طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تورم ماهانه و نقطه به نقطه در ماه‌های گذشته بودیم؛ این شرایط در جدول زیر قابل مشاهده است.



در بازار مسکن چه خبر؟


ممکن است برخی از افراد نسبت به این آمارهای رسمی تردید داشته باشند؛ برای اطمینان، می توان سری به بنگاه های املاک زد و مشاهده کرد که آیا قیمت مسکن نسبت به سال گذشته روندی کاهشی داشته است یا خیر؟


شهرهای جدید پرند و پردیس که نسبت به تهران نرخ‌های پایین‌تری دارند و افرادی که از شرایط مالی محدودتری برخوردارند، خانه‌دار شدن را از این شهرها شروع می‌کنند معیار مناسبی برای تفاوت قیمت ها در ماه‌های اخیر به شمار می‌آیند.


در حال حاضر یک واحد ۷۴ متری دوخوابه کلید نخورده در شهر جدید پرند با نرخ حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قابل خرید هستند؛ این واحدها در بازار اجاره با ودیعه‌ی ۱۰۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود که خریداران می‌توانند برای خرید چنین واحدهایی، روی وجه ودیعه حساب کنند. قیمت همین واحدمسکونی حدود ۱۰ ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.


در شهر جدید پردیس نیز شرایط به همین گونه است؛ در فازهای هشت و یازده پردیس، واحدهای نوساز دوخوابه ۸۷ متری با قیمت‌هایی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قابل خرید است؛ ودیعه این واحدها نیز حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که خریدار می تواند روی این وجه حساب باز کند.


بنابر این، هرچند بین توان خرید و قیمت مسکن همچنان فاصله معناداری وجود دارد اما اکنون که بازار مسکن ماه‌هاست در رکود به سر می‌برد و قیمت‌های پیشنهادی نیز در مواردی تا ۲۰ درصد کاهش یافته، خرید مسکن هم برای سرمایه‌گذاران بازار جذابی به شمار می‌آید و هم برای متقاضیان واقعی.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =