خالق هوش مصنوعی، اولین قربانی این فناوری شد!

نورنیوز -گروه بین‌الملل: مدیر عامل شرکت OpenAI، سام آلتمن، خالق هوش مصنوعی را روز جمعه از سمت خود برکنار کرد.


با راه‌اندازی ChatGPT ، سام آلتمن به عنوان نماینده برجسته‌ای از یک نوع جدید از ابزارهای هوش مصنوعی به سرعت به شهرت رسید. 

ابزارهایی که تحت عنوان هوش مصنوعی مولد تولید و معرفی شد، قادر به تولید تصاویر و متون در پاسخ به دستورات کاربر هستند.


سام آلتمن خالق هوش مصنوعی مولد به عنوان یک کارآفرین و سرمایه‌گذار معروف، سالها ضمن حضور در سیلیکون ولی از کانون توجه‌ عمومی فاصله گرفته بود. اما در ماه‌های اخیر و با قرار گرفتن ابزارهای هوش مصنوعی مولد در کانون توجه جهانی، نگاهها به سوی او به عنوان نماینده اصلی انقلاب هوش مصنوعی جلب شد. 


آلتمن مدت‌ها بود که خود را به‌عنوان فردی معرفی می‌کرد که ضمن مراقب از خطرات ناشی از هوش مصنوعی به حرکت مسئولانه و رو به جلو در این مسیر متعهد است.

 او یکی از چندین مدیر عامل فناوری بود که با رهبران کاخ سفید از جمله جو بایدن رئیس جمهور و کامالا هریس معاون رئیس جمهور مستمرا ملاقات می کرد تا بر اهمیت توسعه اخلاقی و مسئولانه هوش مصنوعی تأکید کند.

در حالی که سام آلتمن به عنوان یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های صنعت هوش مصنوعی  در کانون نگاه افکار عمومی قرار داشت روز جمعه بدون هرگونه تشریفاتی از شرکتی که بنیانگذارش و افراد زیادی از متخصصین آن را معرفی کرده بود، اخراج شد.


هیات مدیره  OpenAI  در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر به سام آلتمن برای هدایت این شرکت اعتماد ندارد و  میرا موراتی، مدیر فنی  OpenAI  تا زمان تعیین جانشین سام آلتمن به طور موقت جایگزین او شده است.


همچنین در بیانیه OpenAI آمده است که گرگ براکمن (Greg Brockman) رئیس و یکی از هم‌بنیانگذاران این شرکت، از ریاست هیئت مدیره کناره‌گیری خواهد کرد اما همچنان در شرکت باقی خواهد ماند. ساعاتی پس از انتشار ابن خبر، براکمن در حساب ایکس خود استعفایش را تائید کرد.


البته براکمن با انتشار پست دیگری در ایکس گفت که او و آلتمن هر دو در روز جمعه خبر برکناری خود را از ایلیا سوتسکور (Ilya Sutskever) بنیانگذار و دانشمند ارشد OpenAI شنیده‌اند. براکمن نوشت: «من و سام از کاری که هیئت مدیره انجام داد بسیار شوکه و غمگین شدیم.»


  آلتمن نیز در صفحه خود در ایکس نوشت: من برای زمانی که در OpenAI صرف کردم بسیار خوشحالم. این تجربه برای من واقعا پربار بود و امیدوارم با کارهایی که انجام دادیم جهان کمی تغییر کرده باشد.


این یک تغییر بسیار ناگهانی در شرکت OpenAI است. آلتمن چهره برجسته این شرکت بود و در انتشار چت بات بسیار محبوب ChatGPT نقش مهمی داشت. او هفته گذشته در اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت، مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را برای رقابت با سایر شرکت‌های بزرگ فناوری مثل مایکروسافت و گوگل معرفی کرد. او همچنین روز پنجشنبه در کنفرانس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه سخنرانی داشت.

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =