«بانو» به «هامون» پیوست

نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه: «بیتا فرهی» بازیگر شاخصی که دیر به سینمای ایران وارد شد زودتر از چیزی که تصور می شد صحنه را ترک کرد و تقریباً ۴۰ روز پس از مرگ «داریوش مهرجویی» فیلمسازی که ذوق و استعداد فرهی را کشف کرده بود،‌ به تیم «هامون» پیوست. فرهی که زاده ۱۳۳۷ بود در ۳۱ سالگی وارد سینمای ایران شد اما بخت با او یار بود که حضور در این حرفه را در کنار نامداران هنر ایران،‌ «خسرو شکیبایی» و «عزت‌الله انتظامی» در فیلم ارزشمند هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کند. او در اولین حضور سینمایی‌اش چنان خوش درخشید که در هشتمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. مهم تر اینکه ترکیب سه گانه «انتظامی، شکیبایی،‌ فرهی» آنقدر خوب و اثرگذار نشان داد که در چند فیلم دیگر از جمله در «بانو» (۱۳۷۰ – داریوش مهرجویی)‌ هم تکرار شد. گفته شده که مهرجویی داستان فیلم بانو را از زندگی فرهی اقتباس کرده است.   


استعداد درخشان بیتا فرهی خیلی زود او را به چهره‌ای شاخص در عرصه بازیگری تبدیل کرد. سیمای خاص و لحن صدای ویژه، از او بازیگری ساخت که به زودی یکی از مناسب‌ترین چهره‌ها برای ایفای نقش زنی از طبقه متوسط ایرانی شد چنانکه توانمندترین فیلمسازان ایرانی از جمله بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، سیروس الوند، رخشان بنی اعتماد، رسول صدر عاملی، فریدون جیرانی و … ایفای نقش‌های کلیدی فیلم‌های خود را به این هنرمند تازه شناخته شده سپردند.


 او در عمر نه چندان بلند هنری خود، بارها تحسین شد و جوایز متعددی را به دست آورد. ظرف ۳۰ سال حضور در عرصه بازیگری ( ۱۳۶۸ با «هامون» تا ۱۳۹۸ با «موافقت اصولی») چهاربار نامزدی بهترین بازیگر نقش اول یا دوم زن در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر و نیز چندبار درخشش به عنوان بهترین بازیگر زن در جشنواره‌های خارجی‌ را به دست آورد و همان طور که گفته شد در اولین حضور سینمایی‌اش،‌ برترین جایزه سینمایی ایران (بهترین بازیگر نقش اول زن)‌ را از آن خود کرد. او با نقش آفرینی در ۲۱ فیلم سینمایی و ۱۰ فیلم یا مجموعه تلویزیونی، نام نیکی از خود به عنوان بازیگری صاحب سبک و با استعداد به جای گذاشت. فرهی، علاوه بر این ویژگی کمّی، در هریک از این آثار پرده‌ای از توانمندی‌های مثال زدنی خود را در تجسم بخشیدن به نقش‌ها و تیپ‌ها و شخصیت‌های سینمایی به خوبی عیان کرد.


بیتا فرهی که یکی دوسالی گرفتار مشکلات ریوی شده بود پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری، مدتی پیش برای چندمین بار در بیمارستان بستری شد و نهایتاً ظهر چهارم آذر درگذشت. اکنون او به تیم اصلی گروه فیلمسازی «هامون» پیوسته است؛ تیمی که بیتا فرهی را در مسیر درخشش در هنر بازیگری انداخت و توفیقات فراوانی برایش رقم زد. تقدیر این بود که این بانوی توانمند و هنرمند که زندگی هنری‌اش با مهرجویی آغاز شده بود زندگی جسمانی‌اش هم اندکی پس از مرگ استادش به پایان برسد. در «هامون»، وقتی روانشناس (جلال مقدم)‌ از مهشید (بیتا فرهی)‌ درباره دلیل علاقه‌اش به «حمید» (داریوش مهرجویی) ‌می‌پرسد،‌ مهشید می‌گوید‌: «اون باعث شد من پوست بندازم، باعث شد خیلی چیزا رو بفهمم.» این حرف در منطق فیلم هامون، خطاب به خسرو شکیبایی بود اما انگار در منطق زندگی واقعی بیتا فرهی، این سخن بیشتر درباره داریوش مهرجویی مصداق دارد. تیم رؤیایی «هامون» اکنون دوباره تکمیل شده است.   

نورنیوز

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 18 =