ردپای چند شهرداری در یک فساد مالی کلان/ اسناد غیرقانونی بودن “پدیده شاندیز” منتشر شد

«شهردار جوان شاندیز» بر اساس چه مستنداتی ادعا می کند که این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را طی و مجوز های لازم را اخذ کرده است؟ و آیا میشود اقدام وی را به نوعی «هدایت افکار عمومی» برای «فروش زودهنگام سهام و امتیاز های پروژه پدیده شاندیز» تلقی کرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، انصاف نیوز نوشت:

شهردار جوان شاندیز» بر اساس چه مستنداتی ادعا می کند که این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را طی و مجوز های لازم را اخذ کرده است؟ و آیا میشود اقدام وی را به نوعی «هدایت افکار عمومی» برای «فروش زودهنگام سهام و امتیاز های پروژه پدیده شاندیز» تلقی کرد؟

ماجرای «پدیده شاندیز» در روزهای اخیر بسیار داغ و خبرساز شده است. موضوع از زمانی بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که شورای عالی شهرسازی ۲۸ دی و ۱۲ بهمن ماه سال ۹۲ در ۲جلسه، پروژه ساخت شهرک چند منظوره پدیده شاندیز را که در مشهد در جریان است را مورد بررسی قرار داد و سرانجام مصوب کرد ضمن تعیین هیات کارشناسی از طرف شورا برای اعزام به منطقه جهت بررسی عینی و فنی این پروژه، دستور ممنوعیت پیشرفت کار در بخش های اجرا نشده پدیده شاندیز صادر شود.
این مصوبه در روزنامه رسمی نیز منتشر شد. در آن زمان خبر پلمپ پدیده رسانه ای شد. اما بجای سایت رسمی شرکت پدیده، شهرداری شاندیز در سایت رسمی خود، این موضوع را قویا تکذیب کرد.

«پدیده» پس از اعلام دستور توقف شورایعالی شهرسازی، علاوه بر اینکه ساخت و ساز خود را متوقف نکرد؛ بلکه بمباران شدید تبلیغاتی خود را نیز آغاز کرد.این شرکت علاوه بر تبلیغاتی میلیاردی در صداو سیما، در روزنامه های رسمی و بیلبورد های سراسر کشور نیز شروع به تبلیغ کرد. هر چند برخی رسانه ها نیز نقدهای جدی بر نحوه فروش سهام و درگیر کردن مردم عادی با این پروژه که قطعا طبعات اجتماعی نیز بر آن متصور می شد، داشتند اما حجم زیاد تبلیغات بر این نوع اطلاع رسانی ها غالب بود.البته برخی مسئولین و مدیران کشور از این پروژه حمایت هایی نیز کردند که در گزارشات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

تمامی اخباری که تاکنون در مورد پدیده منتشر شده، عمدتا در خصوص نحوه فروش سهام آنهم خارج از سیستم شفاف و مالی کشور بوده است. اما در گزارش امروز «معماری نیوز»، به یکی از چند تخلف آشکار این مجموعه خواهیم پرداخت.

روزنامه خراسان در تاریخ دوشنبه ۳۰ شهریور ۸۸ در مصاحبه اختصاصی از شهردار شاندیز و مدیرعامل پدیده شاندیز، از «آغاز عملیات اجرایی شاپینگ سنتر پدیده در منطقه شاندیز» خبر داد.

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز

جواد رجب زاده شهردار شاندیز در آن مصاحبه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز گفت: این مجموعه در زمین به مساحت ۲ هزار هکتار اجرایی خواهد شد و مراحل قانونی و برنامه ریزی های لازم برای توسعه آن انجام شده و ایجاد مجموعه تجاری و مرکز خریدshoping center نیز در آن مکان ارائه انواع خدمات به گردشگران را فراهم خواهد کرد. این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را انجام داده و مجوز های لازم را اخذ کرده است و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است.

در ادامه همین گزارش نیز «محسن پهلوان مقدم» مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه صنعت گردشگری پدیده شاندیز با اشاره به طی شدن مسیرهای قانونی واداری پدیده شاندیز گفت: اخذ مجوزهای طرح بزرگ گردشگری بین المللی پدیده شاندیز در سال گذشته صورت گرفته و بررسی این طرح در کارگروه های شهرسازی، محیط زیست و گردشگری انجام شده است و مراحل قانونی و اداری خود را طی می کند شرکت سهامی عام برای توسعه این طرح تاسیس شده و واگذاری اراضی ملی با نظارت مسکن و شهرسازی و شهرداری انجام خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده کاراجرایی طرح بزرگ گردشگری و بین المللی پدیده شاندیز آغاز شود و کار توسعه آن برای ایجاد سایت های مختلف گردشگری و پذیرایی از مسافران را شاهد باشیم.

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز
اما ادعای جواد رجب زاده، شهردار شاندیز در خصوص داشتن مجوز «پروژه پدیده شاندیز» سریعا تکذیب شد.
«حسنعلی رجب زاده خیبری»، مدیر شهرسازی و معماری سازمان مسکن وشهرسازی خراسان رضوی در تاریخ ۱۵ر۷ر۸۸ طی نامه شماره ۳۸۷۷۳ر۱۲ به دفتر روزنامه خراسان اعلام کرد که: «طرح مجموعه گردشگری بزرگ پدیده شاندیز تاکنون در کارگروه مسکن و شهرسازی مطرح نشده و مورد تصویب نیز قرار نگرفته و مادامیکه طرح فوق الذکر کلیه مراحل قانونی خود را از کارگروه مسکن و شهرسازی استان طی نکند واگذاری زمین، صدور مجوز و هرگونه اقدام اجرایی میسر نبوده و خلاف ضوابط و مقررات خواهد بود.»
رونوشت این نامه به معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و شهرداری شاندیز و همچنین مدیر املاک نیز ارسال شد.

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز

در ادامه در تاریخ ۲۳ر۸ر۸۸ «مجید توتونچی» رییس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی در نامه ای به شماره ۴۶۷۰۱ر۱۲ به معاون هماهنگی امورعمرانی و با رونوشت به «شهردار شاندیز» مجدد به نبود مجوز های لازم در کارگروه مسکن و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ و غیرقانونی بودن اقدامات صورت گرفته و همچنین فروش سهام آن شرکت توسط بانک کشاورزی و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر تاکید کرد.

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز
جواد رجب زاده، شهردار شاندیز در مصاحبه ۳۰ شهریور ۸۸ خود با روزنامه خراسان در حالی که ادعا کرده بود این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را طی و مجوز های لازم را اخذ کرده و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است، از آغاز ساخت مجموعه ۲ هزار هکتاری گردشگری بزرگ پدیده شاندیز سخن گفت. این در حالی است که در تاریخ ۵ آبان ۸۸ طی نامه ای به شماره ۸۲۹۲ به سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی از «درخواست شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز برای اخذ مجوز آن هم برای ۱۲ هکتار خبر داد!»

در حالی که وی قبلا اعلام کرده بود که مجوز های لازم اخذ شده است!

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز
در ادامه مدیرشهرسازی و معماری استان در پاسخ به درخواست شهردار شاندیز برای دریافت مجوز، در تاریخ ۳ر۹ر۸۸ طی نامه ای به شماره ۴۶۶۲۱ر۱۲ مجددا تاکید کرد: «مادامی که طرح مذکور کلیه مراحل قانونی خود از جمله کمیسیون ماده ۵ شهر شاندیز را طی نکند هرگونه اقدام اجرایی ممنوع و خلاف ضوابط و مقررات می باشد.»

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز

با این حال «پدیده شاندیر» بدون توجه به اظهارات مسئولین، همچنان به ساخت و ساز پروژه و فروش سهام پدیده ادامه می دهد. تا جایی که در تاریخ ۸ر۱۰ر۸۸ طی نامه ای به شماره ۵۵۷۴۸ر۱۲ «محمد رضا قاسمی» رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی خطاب به مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای انقلاب، تبلیغات غیرقانونی و گسترده این شرکت را اعلام و نسبت به فروش سهام توسط بانک کشاورزی، و موسسات مالی اعتباری انصار و مهر بدلیل بروز خسارت به شهروندان هشدار می دهد.

اسناد غیرقانونی بودن پدیده شاندیز
بر اساس گزارش امروز چند پرسش مطرح می شود:

– شهردار جوان شاندیز در تاریخ دوشنبه ۳۰ شهریور ۸۸ در مصاحبه با روزنامه خراسان مدعی می شود که مجوزهای پدیده اخذ شده است. اما در تاریخ ۵ آبان ۸۸ طی نامه ای از سازمان مسکن و شهرسازی خراسان رضوی اعلام می کند که شرکت توسعه بین المللی گردشگری پدیده شاندیز درخواست مجوز کرده است. ایشان بر اساس چه مستنداتی ادعا می کند که این دو طرح بزرگ مراحل قانونی خود را انجام داده و مجوز های لازم را اخذ کرده است و زمینه جذب سرمایه گذاری نیز فراهم شده است؟
و آیا می شود اقدام وی را به نوعی هدایت افکار عمومی برای فروش زودهنگام سهام و امتیاز های پروژه پدیده شاندیز تلقی کرد؟

– بانک کشاورزی و موسسات مالی و اعتباری مهر و انصار بر اساس چه مجوز هایی اقدام به فروش سهام این شرکت می کنند؟ در حالی که هنوز «پدیده» تا ان تاریخ تاریخ مجوز لازم از مراجع قانونی را اخذ نکرده بود؟

– آیا برخی مسئولین و نمایندگان محترم مجلس که از این شرکت حمایت های لازم را کرده اند، از نحوه اخذ مجوز و اقدامات این شرکت مطلع بودند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 5 =