وجود ابهام در بیانیه لوزان تفاسیر متفاوت از آن را بوجود می‌آورد/این بیانیه ضمانت اجرایی ندارد

دکتر سیدفضل الله موسوی با بیان اینکه تفسیرهای مختلف از متن مشترک توافق، زمانی بوجود می‌آید که در آن ابهاماتی وجود داشته باشد، گفت: در متن بیانیه مشترک لوزان نیز امکان تفاسیر مختلف وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،سید فضل‌الله موسوی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیرامون بیانیه لوزان و تفاسیر متفاوت از آن گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای در لوزان بصورت بیانیه که تعهدآور نیست، منتشر شد. اما زمانی که این بیانیه می‌خواهد بصورت توافق در بیاید باید جزئی‌تر و دقیق‌تر شود.

وی افزود: البته این موضوع بدین مفهوم نیست که وقتی توافق هم صورت گرفت، همه چیز روشن و واضح خواهد بود، چرا که معاهداتی وجود دارند که پس از مدتی، نیاز به تفسیر داشته باشند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: در حقوق بین‌الملل قواعدی وجود دارد که طرفین مذاکره وقتی می‌خواهند موارد اختلافی توافق را تفسیر کنند باید طبق این قواعد رفتار کنند.

موسوی تاکید کرد: زمانی که در توافق ابهام وجود داشته باشد، نظر‌های مختلف و تفاسیر متفاوت از موارد آن بوجود می‌آید. البته در تفسیر باید اصل حسن نیت وجود داشته باشد، چرا که ممکن است طرفین مذاکره به دلایلی غیر از حسن نیت، ابهاماتی را در توافق مطرح کنند که قابل قبول نیست.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: تفسیرهای مختلف از یک متن مشترک زمانی بوجود می‌آید که در آن ابهاماتی وجود داشته باشد. البته در توافقات، تفاسیر ظاهری و باطنی نیز وجود دارد. بدین معنی که در تفاسیر ظاهری به کلمات نگاه می‌شود اما در تفسیر باطنی به نیت و قصد طرف مذاکره.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در متن بیانیه مشترک لوزان نیز امکان تفاسیر مختلف وجود دارد. البته آنچه که الآن هست یک بیانیه است که ضمانت اجرایی ندارد.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =