فرماندار گنبدکاووس: بیست هکتار از گندمزارهای این شهرستان در آتش سوخت

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس گفت: به خاطر افزایش شدید گرما و همچنین کاهش نسبی رطوبت ، طی چند روز اخیر طی سه مورد آتش سوزی حدود ۲۰ هکتار از مزارع گندم در آتش سوخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، محمد حمیدی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه، آتش نشانی شهرستان گنبدکاووس تا پایان فصل برداشت گندم و جو در آماده باش کامل است ، افزود: با این همه کشاورزان نقش مهمی در حفاظت از مزارع دارند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: گندم وجو مهم ترین تولیدات کشاورزان این منطقه بوده و نقش مهمی در امرارمعاش آنها دارد.

حمیدی از هماهنگی با دهیاری ها و شوراهای اسلامی خبرداد و گفت : شوراهای اسلامی و دهیاری ها هم باید برای مقابله اولیه با آتش سوزی های احتمالی ، از ابزار و اداوات موجود در روستاها استفاده می کنند.

پیش از این معاون امور عمرانی فرمانداری ویژه گنبدکاووس از وقوع ۵۹ فقره آتش‎سوزی سفال و گندم و مهار آن طی خرداد ماه جاری خبر داد.

احمد دسمترد افزود: در جریان این آتش سوزی ها ۱۵ هکتار مزارع گندم با وجود همه تمهیدات انجام گرفته در شهرستان طعمه حریق شد.

وی تاکید کرد: اکنون نیز با توجه به حساسیت منطقه گنبدکاووس، علاوه بر استفاده از گاوآهن به عنوان آتش‎بر، در نقاط مختلف مزارع گندم این شهرستان، ماشین‎های آتش‎نشانی مستقر شده است تا در صورت بروز حریق وارد عمل شوند.

فصل برداشت گندم و جو از ابتدای خرداد ماه در این شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

پیش بینی می شود امسال از سطح ۱۰۴ هزار هکتار اراضی گندمزار در گنبدکاووس حدود ۲۰۰ هزار تن محصول گندم و و از سطح ۱۹ هزار هکتار مزارع جو ۳۵ هزارتن هم مصول جو برداشت شود.

در این شهرستان ۱۱ مرکز خرید گندم ، ۴ مرکز خرید جو و ۲ مرکز خرید تضمین کلزا راه اندازی شده است.

اگر چه گرمای شدید و بی سابقه حدود ۴۷ درجه و وزش بادهای گرم این منطقه یکی از دلایل آتش سوزی مزارع اعلام می شود، اما برخی از مسوولان علت اصلی آتش گرفتن مزارع را عامل انسانی ذکر می کنند.

این موضوع از سوی نیروی انتظامی نیز به شدت پیگری می شود اما تاکنون خبری از دستگیری عوامل آتش سوزی ها پخش نشده است.

شهرستان ۳۲۵ هزار نفری گنبدکاووس دارای ۱۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =