هنوز مانده تا انبارهای موشکی مدرن‌مان را نشان دهیم/ سطح حضور ایران در سوریه افزایش یافته است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نقش نیروهای مستشاری ایرانی در سوریه را به ۴ سطح تقسیم کرد و گفت: در نوسازی و بازسازی ارتش سوریه در سطح راهبردی و عملیاتی به آنها کمک می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب(دوشنبه)، با اشاره به تحولات سوریه، اظهار داشت: ۴ سال است که سوریه در نقطه تمرکز تلاش استراتژیک یک ائتلاف جهانی قرار دارد که این ائتلاف شامل آمریکا، بخشی از کشورهای اروپایی، تعدادی از کشورهای متحد منطقه‌ای آمریکا، مشخصا عربستان‌سعودی و برخی دیگر از کشورهای دیگر است.

وی افزود: این ائتلاف کاملا فشرده جنبه سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی، اعتقادی، مالی و نیروی انسانی دارد و دست در دست یکدیگر قرار دادند تا در یکی از کانونی‌ترین حلقه‌های مقاومت اسلامی در مقابل رژیم‌صهیونیستی یک نقشه سیاسی بسیار ویرانگر و مخربی را در جهان اسلام پیاده کنند.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: شیوه اولیه سیاسی آمریکا و هدف‌گذاری عملیاتی آنها این بود که در رمضان ۴ سال گذشته نظام سیاسی سوریه را ساقط کنند و نوک پیکان حرکت‌شان را به سمت لبنان قرار دهند و در آنجا نیز اهداف سیاسی و امنیتی خود را محقق کنند و این حرکت را به سمت عراق و سپس به نقاط دیگر ادامه دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: آنچه که امروز از پس یک جدال همه‌جانبه کاملا راهبردی و تاریخی برای جهان اسلام به خصوص جبهه مقاومت اسلامی دیده می‌شود، این است که هیچ یک از آرزوها‌ و اهداف و همچنین راهبردهای این ائتلاف ویرانگر بین‌المللی محقق نشده است.

سردار سلامی تاکید کرد: امروز نظام سوریه به عنوان یک نظام مستقر دیگر تنهایی و انزوای سیاسی را تجربه نمی‌کند. ائتلاف علیه مقاومت اسلامی قصد داشت تعادل سیاسی نظام سوریه را با یک تحریم اقتصادی و تسلیحاتی فشرده برهم بریزد و این نظام سیاسی را در درون خود محبوس کند.

وی ادامه داد: آنها حتی سعی داشتند آسمان را بر روی نظام سوریه ببندند و سپس با انجام حملات مستقیم نظامی بتوانند یک بی‌تعادلی بازگشت‌ناپذیر در سیستم دفاعی و امنیتی نظام سوریه وارد کنند و با تخریب همه زیرساخت‌ها و آواره کردن ملت سوریه ضربات روحی نهایی را وارد کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه اظهار داشت: آنها سعی داشتند یک فروپاشی را با توسعه یک جنگ سیاسی داخلی و با ارسال نیروهای انسانی جاهل اما دارای انگیزه‌های اعتقادی و براساس انحراف از اسلام اصیل یک جنگ نظامی تمام‌عیار داخلی را به سوریه تحمیل کنند که این اتفاقات در منظومه سیاسی آمریکایی‌ها صورت گرفت، اما نتایج آن با سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز همه تلاش‌ها تناسبی نداشت و در نهایت آنچه که امروز دیده می‌شود، نظام سوریه در حال بازیابی موقعیت سیاسی خود است.

سردار سلامی با اشاره به راهبرد جبهه استکبار در مقابل جبهه مقاومت گفت: راهبرد آمریکا در سوریه پاتکی به انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان بود. زمانی که آمریکایی‌ها احساس کردند که در تونس، مصر، یمن، لیبی، بحرین و احتمالا در کشورهای دیگری که هر روز با یک تشییع جنازه سیاسی روبرو هستند و به تدریج فضای تنفس سیاسی به آنها تنگ می‌شود و کم‌کم موقعیت سوق‌الجیشی و ژئوپلتیک خود را از دست می‌دهند و موازنه قدرت به نفع مسلمانان می‌شود و باعث عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از استراتژیک‌ترین نقطه جهان می‌شود، در قلب تحولات جهان اسلام یعنی در قلب مقاومت اسلامی که قلب تحولات بعدی تلقی می‌شد یک نقشه جامع سیاسی را کلید زدند.

وی ادامه داد: سوریه به عنوان منطقه تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامی قلمداد شد و یک جبهه عملیاتی شکل گرفت که بازتاب‌دهنده و پژواک‌دهنده تلاقی و برخورد راهبردهای نظام سلطه و متحدان آنها از یکسو و جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت از سوی دیگر شکل گرفت و آنچه که در سوریه دیده می‌شود درگیری قدرت‌های بزرگ با نظام سوریه نیست، بلکه یک درگیری بین دو جبهه است و تنها صحنه جغرافیای درگیری سوریه است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران این صحنه را یک صحنه سیال قلمداد کرد و گفت: آمریکایی‌ها یک حرکات پلکانی را طراحی کردند و به دلیل اینکه قادر به این نبودند که در یک جبهه وسیع گسترش پیدا کنند، دست به راهبرد نقطه به نقطه زدند و تمرکز استراتژیک خود را بر روی سوریه قرار دادند که اگر در سوریه موفق شدند این تلاش را در مناطق دیگری مثل لبنان، عراق و در نهایت به ایران منتقل کنند.

سردار سلامی به اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان درباره پیچیدگی تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: هر چه که زمان پیش می‌رود تمام بازیگران کوچک و بزرگ در یک سطح وسیعی درگیری‌های مجزایی انجام می‌دهند. به عنوان مثال عربستان در یمن درگیر است و این درگیری یک تهاجم کور، بی‌منطق و نفرت‌انگیزی است که دولت عربستان علیه ملت یمن صورت داده که این بخشی از جغرافیای گسترده نبرد سیاسی نظام سلطه با انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به تحولات اخیر یمن تصریح کرد: عربستانی‌ها در یمن در مقابل یک جنگ فرسایشی بی‌نتیجه که دارای یک منطق استراتژیک معینی نیست، مواجه می‌شوند و به تدریج با فرسایش قدرت روبرو خواهند شد و این فرسایش قدرت آنها را از تمرکز جبهه‌هایی مثل حمایت از تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، از فتنه‌گری‌ها در لبنان و از دست کاری امنیت داخلی کشورهای دیگر محروم می‌‌‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به حضور مستشاران ایرانی در سوریه اشاره  کرد و گفت: از ابتدای تحولات در سوریه احساس و ادراک ما نسبت به صحنه این است که ملت‌های جهان اسلام سرنشینان یک سفینه و کشتی هستند، یعنی جغرافیای جهان اسلام از لحاظ اعتقادی، سیاسی، منافع امنیتی دارای یک جغرافیای به هم پیوسته است.

سردار سلامی ادامه داد: دشمنان جهان اسلام قصد دارند همانند قرارداد سایسپیکوت در سال ۱۹۱۶ که با شمشیر بریتانیا و فرانسه جهان اسلام تکه تکه شد، خط‌کشی‌های ضخیمی را در جهان اسلام قرار دهند و ملت‌های جهان اسلام را از هم منفصل کنند تا به هر تکه به شکل مجزا حمله کنند.

وی تصریح کرد: کاری که ما در سوریه انجام می‌دهیم این است که استحکام سیاسی، روانی، اقتصادی و نظامی سوریه را که امروز خط مقدم مبارزه با استراتژی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و متحدان آنهاست را تضمین کنیم. از ابتدای تحولات در سوریه ما حمایت‌های سیاسی نیرومندی را از نظام سوریه به عمل آورده‌ایم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نقش نیروهای مستشاری ایرانی در سوریه  را به ۴ سطح تقسیم کرد و گفت: سطح اول راهبردی است که ما حمایت سیاسی و معنوی را از ملت، دولت و ارتش سوریه به عمل می‌آوریم و به عنوان مستشار تجربیات جنگی خود را به فرماندهان سطوح عالی‌رتبه ارتش سوریه منتقل می‌کنیم و امکانی را فراهم کنیم که آنها طراحی‌های نظامی و دفاعی خود را براساس تجربیات و تدابیری که ما در طول سال‌های سال جنگ با ارتش‌های مختلف به دست آوردیم، انجام دهند.

سردار سلامی تاکید کرد: ما در نوسازی و بازسازی ارتش سوریه در سطح راهبردی و  عملیاتی به آنها کمک می‌کنیم. ارتش سوریه امروز ۴ سال است که درگیر یک جنگ فرسایشی است و این ارتش به یک تغییر ساختار نیاز دارد و احساس شد که ارتش سوریه نیاز به یک مکمل دفاعی دارد و آن مشارکت مردم در صحنه است.

وی ادامه داد: ما به دلیل تجربیات بسیار ارزشمندی که در توسعه بسیج مردمی برای دفاع از ارزش‌های خود داشتیم، این مفهوم را به شکل ساختاری، سازمانی و عملیاتی در سیستم دفاعی سوریه وارد کردیم و در حال حاضر نظام سوریه در کنار ارتش قدرتمندی که دارد، یک نیروی مردمی پا به کاری را نیز دارد که اینها دو مکمل دفاعی یکدیگر محسوب می‌شوند که براساس مشاوره راهبردی و مستشاری ایران بوده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران سطح بعدی را عملیاتی عنوان کرد و گفت: در این سطح به فرماندهان سطوح عملیاتی سوریه کمک می‌شود، زیرا زمانی که سطح مشاوره به سطوح عملیاتی جنگ منتقل می‌شود به لحاظ تدبیر سطوح میانی جنگ را مدیریت می‌کنیم که این سطح هم در توضیح آمادها، یافتن طرح‌های لجستیکی برای پشتیبانی درست از یگان‌هایی که عمل می‌کنند، آموزش فرماندهان سطوح میانی که کار بسیار موثری محسوب می‌شود که این نیز مستشاری سطح عملیاتی محسوب می‌شود و فرماندهان ما در طراحی‌ راهبردهای عملیاتی برای غلبه بر دشمنان کمک می‌کنند.

سردار سلامی سطح سوم را سطح تاکتیکی عنوان کرد و گفت: این سطح به فیزیک مستقیم رزم مربوط می‌شود که فرماندهان گردان‌های ارتش سوریه نیز از خدمات مستشاری فرماندهان ما مستثنی نیستند.

وی سطح چهارم را فنی عنوان کرد و افزود: این سطح به آمادسازی، تعمیر تجهیزات، آموزش برای نگهداری و تعمیرات، امداد و نجات و این چنین موضوعات منتهی می‌شود که این سطوح براساس درخواست‌ها و تعاملاتی که به شکل رسمی با دولت سوریه داریم، انجام می‌شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به افزایش آمار شهدای مدافع حرم، گفت: در این خصوص چند موضوع موثر است. ما برای سوریه یک ارزش استراتژیک و فوق‌العاده قائل هستیم. امروز امنیت بخش‌های مهمی از جهان اسلام، امنیت ملی سوریه و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به یکدیگر گره خورده و درک این واقعیت فلسفه حضور ما در سوریه محسوب می‌شود.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: حضور مدافعان حرم در سوریه، فراتر از جنبه اعتقادی، جنبه‌های استراتژیک بسیار مهمی است که دارد. ما وقتی شاهدیم نظام سوریه امروز در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری که محصول سیاست‌های آمریکا و دشمنان ماست، در حال جنگیدن است، ما نباید این کشور را تنها بگذاریم و اگر این اتفاق بیفتد، مجبوریم تا در نقاط دیگری که هم برای ما و هم برای جهان اسلام اهمیت دارد، مقابله کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز شاهدیم که ملت عزیز سوریه چگونه در خیابان‌های شهرهای اروپایی آواره شدند و در اردوگاه‌ها چه رفتارهای زشت و زننده‌ای با آنها می‌شود، بنابراین جنبه‌های اعتقادی و راهبردی با یکدیگر منطبق شدند و یک انگیزه بسیار قدرتمند را برای حمایت سیاسی، مستشاری و معنوی از نظام سوریه ساخته است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره شهدای مدافع حرم گفت: از چند ماه گذشته که نظام سوریه به کمک ایران بازسازی و نوسازی ساختار ارتش خود را در دستور کار قرار داد و سطوح مستشاری را برای ایجاد یک عملیات بزرگ توسعه بخشید، از ایران درخواست کرد که کمک مستشاری عمیق‌تری را به ارتش سوریه انجام دهیم.

وی افزود: ارتش سوریه نیازمند توسعه آموزش‌های نظامی بود و باید نیروهای مردمی جدیدی جذب می‌شدند. به دلیل اینکه ارتش سوریه درگیر میدان جنگ است، امکان خدمات آموزشی به نیروهای خود را ندارد و ایران در این زمینه به ارتش سوریه کمک می‌کند.

سردار سلامی ادامه داد: برای اینکه مستشاران ما بتوانند به درستی آموزش‌ها را به این نیروها ارائه دهند نیاز به شناخت درست از منطقه داشتند و فرهنگ ما نیز این است که تا همیشه میدان را از نزدیک مشاهده نکنیم قضاوت‌های ما پیرامون آن موضوع واقعی نخواهد بود و این تجربیاتی است که ما از دفاع مقدس کسب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعداد شهدای ما در سوریه زیاد نیست، منتهی نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌آید.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره ویژگی‌های مستشاران ایرانی حاضر در سوریه گفت: آنها افراد صاحب نبوغی هستند که نکته مهم آنها نفوذ و تسخیر قلب‌هاست.

سردار سلامی به تحولات جبهه حلب سوریه اشاره کرد و گفت: از مدت‌ها قبل ارتش سوریه خود را در روند یک تغییر ساختار قرار داد و توانست از درون یک جنگ فرسایشی ارتش جدیدی را بسازد و حتی نیروهای مردمی و برخی نیروها از کشورهای دیگر مثل افغانستان، شیعیان پاکستان و لبنان توانستند فضای خوبی را بسازند.

وی ادامه داد: از زمانی که نیروی زمینی ارتش سوریه به نیروی هوایی و بخش‌های پدافند هوایی پیوست و برای یک عملیات بزرگ آماده شدند، توانستند تحولات میدانی را به نفع خود تغییر دهند و باعث متوقف کردن تروریست‌ها شدند که در این زمان نیروی هوایی روسیه نیز وارد میدان شد و تا حدودی در کنار عملیات زمینی ارتش سوریه پیروزی‌هایی را برای ارتش سوریه فراهم آورد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: عملیات وسیع نیروی زمینی ارتش سوریه در کنار نیروی هوایی ارتش روسیه در جبهه شمالی، موجب تحولات تاکتیکی و عملیات ارزشمندی شده که انشاءالله به فضل الهی طی روزهای آینده پیوند این عملیات‌های تاکتیکی در روی زمین موجب پیروزی‌های راهبردی خواهد شد.

سردار سلامی با تاکید بر اینکه امروز موازنه میدانی و پیشروی‌ها به نفع ارتش سوریه رقم می‌خورد، گفت: محور اساسی تحولات میدانی، ارتش سوریه است که امروز جنگ را به شایستگی اداره می‌کند و توانسته براساس نوسازی‌ها و بازسازی‌هایی که در طول این مدت انجام داده، نفس جدیدی را بگیرد.

وی به حضور مستقیم نظامی روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت: ارتش روسیه در زمانی کوتاه و بدون حضور نیروی زمینی ارتش سوریه عملیات‌هایی را انجام داد که به صورت طبیعی آنها در سرتیترهای خبری بیشتر دیده می‌شدند، اما زمانی که نیروی زمینی ارتش سوریه در گستره وسیع حلب قدرتمند عمل کرد باعث یک دگردیسی روحی و روانی در بین ارتش سوریه شد و باعث کم‌رنگ شدن نقش روسیه در سوریه شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به رفتار نظامی روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت: روس‌ها براساس ادراک جدید خود از صحنه وارد سوریه شدند، البته زمینه‌های استراتژیکی وجود داشت، اما این ادراک جدید باعث حضور روسیه در سوریه شد. روس‌ها معتقدند که ۲۰ درصد از فرماندهان داعش از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز هستند و ۷ هزار نفر از جنگجویان داعش از کشورهای چچن، آسیای میانه و قفقاز هستند.

سردار سلامی تاکید کرد: امروز اگر روس‌ها از نظام سوریه حمایت نکنند فردا مجبور می‌شوند که در مرزهای خود با آنها درگیر شوند، بنابراین این ادارک جدید عاملی شد که روس‌ها وارد میدان سوریه شوند.

وی درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات ایران در عملیات‌های سوریه با روسیه، گفت: محور عملیاتی در صحنه امروز سوریه ارتش این کشور است و وقتی دو ارتش در یک پهنه جغرافیایی مشترک عملیات علیه یک دشمن را انجام می‌دهند به صورت طبیعی باید جبهه زمینی با صحنه هوایی هماهنگ شود که این مرکز در سوریه فعال است و در بخش‌های عملیاتی که روس‌ها در آسمان و سوری‌ها نیز در زمین عملیات انجام می‌دهند با یکدیگر هماهنگی می‌کنند و این یک الزام فنی است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره حضور مستشاران ایرانی در عراق، گفت: عراق نیز درست در همان نقشه و راهبردی که سوریه قرار گرفته، قرار دارد و اینها پله‌های به هم پیوسته یک مسیر هستند، بنابراین همان‌طور که ما نسبت به تحولات سوریه حساس هستیم، نسبت به تحولات در عراق هم حساس هستیم.

سردار سلامی تصریح کرد: عراق باید به سمت پیشروی و عقب‌نشینی بیشتر تکفیری‌ها حرکت کند و باید صحنه عملیاتی عراق از وجود تروریست‌ها پاکسازی شود و این واقعیتی است که باید اتفاق بیفتد و استراتژی‌های ورود به چنین جنگ‌هایی قطعا زمان‌بر است و مدت زمان آن قابل پیش‌بینی نیست.

وی با بیان اینکه امروز عراق و سوریه نقطه برخورد همه قدرت‌ها شده است، گفت: زمانی که این بازی‌ها در هم تنیده می‌شوند پیش‌بینی زمان برای دوره تحولات، کار بسیار مشکلی است. آنچه مهم است روند این تحولات است و این روند به سویی رفته که امروز در بین گروه‌های تروریستی یک جوشش ایجاد کرده که ناشی از حمایت‌های بسیار فشرده قدرت‌های منطقه‌ای از اینها بود، اما آنها سپس مهار شدند و امروز روند معکوس شدن تهاجم علیه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه است. اکنون در عراق ابتکار عمل به دست ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به توانمندی‌های سپاه درباره تهدیدات اشاره کرد و گفت: بعد از خاتمه جنگ ما فرض اساسی و راهبردی توسعه قدرت دفاعی و تهاجمی خود را براساس جنگ با یک ائتلافی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای قرار دادیم بود. ما با تکیه بر تجربیات‌مان از جنگ‌ عراق و در نقاط دیگر، خود را قدرتمند کردیم.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: باید یک تضمین عمیق و اطمینان‌بخشی در قدرت دفاعی و بازدارنده ما در مقابل دشمنان‌مان در مقیاس جهانی وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم با شعار و احساس در مقابل قدرت‌های بزرگ ایستادگی کنیم. باید این احساس، آرمان و آرزوی‌مان را به واقعیت‌های زنده و موثر روی زمین تبدیل کنیم که این حقایق و واقعیت‌ها به فضل الهی امروز درخشش پیدا کرده است.

وی افزود: وقتی می‌بینیم در صنایع دفاعی متخصصان ما قادر هستند موشک‌های با برد ۲ هزار کیلومتر را تا انتهای مسیر هدایت کنند و دقت آنها را به صفر متمایل کنند، به این معناست که در هر شعاع عملیاتی، هر پایگاه ثابت و متحرکی را با دقت صددرصد و خطای صفر منهدم می‌کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به انبارهای ذخیره موشک‌های راهبردی سپاه اشاره کرد و گفت: آنچه که از این انبارها نشان داده شد تنها بخشی از انبارهای ذخیره موشک‌های سپاه بود که اتفاقا قدیمی‌ترین انبار محسوب می‌شود و هنوز مانده که انبارهایی با سطوح و مقطعی مدرن‌تر نشان دهیم. اینها ریشه‌های اصلی قدرت ما محسوب نمی‌شوند، بلکه ریشه اصلی قدرت ما در ایمان، اراده، حکمت و تدبیر یک رهبر بزرگ که با جسم ناقص اما با روح کامل و با شجاعتی حسینی در حالی که یک دست خود را از دست داده علم هدایت امت اسلام را در دست گرفته و شخصیت، شجاعت، ایمان، باورها، آرمان‌ها و آرزوهای او امروز در شخصیت ملت ایران تکثیر شده و ملتی را ساخته که می‌تواند با هر قدرتی در هر مقیاسی هر جنگ را با هر عیاری مدیریت کند.

وی در پایان تصریح کرد: این واقعیت امروز توسط جهان به رسمیت شناخته شده و ما نیز مسیرمان را ادامه خواهیم داد. ما قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم، بلکه وظیفه ما توسعه قدرت است و هیچ کس نمی‌تواند برای ملت ایران دیکته بگوید. ملت ایران نویسنده انشای مقاومت، عزت، اقتدار، پیشرفت، آزادی و استقلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =