سونامی مصرف انرژی در راه است

سازمان هواشناسی جدیدترین اطلاعیه خود را با نام “اخطاریه ویژه مدیریت حاملهای انرژی” منتشر کرده است که نشان از کاهش محسوس دما ظرف امروز و فردا در نیمکره شمالی کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،شرایط آب و هوایی در ایران چه متأثر از پدیده های اقیانوسی باشد و چه نباشد، این روزهای کشور را با تغییرات ناگهانی مواجه کرده است. پس از وقوع بارش های سیل آسا در غرب ایران و بروز سیلاب در استانهای ایلام و لرستان، روز گذشته استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بخشهای جنوبی و غربی چهارمحال و بختیاری شاهد بارش باران و گاهی رگبار و رعدوبرق و در برخی نقاط آبگرفتگی معابر بودند.

«ستار فرهادی» مدیرکل مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری از آماده‌باش کامل نیروهای مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: بارش باران در استان ادامه دارد و خوشبختانه تاکنون خسارتی ناشی از بارندگی گزارش نشده است.

طبق پیش بینی های هواشناسی، استانهای گیلان و غرب مازندران از امروز شاهد بروز بارش ها و آب گرفتگی برخی معابر خواهند بود. همچنین ظرف امروز و فردا، ارتفاعات البرز از شمال غرب تا مناطق مرکزی آن و جاده های کوهستانی البرز با مه غلیظ  با شرایط لغزنده به سبب بارش برف همراه است.

بر اساس آخرین اخطاریه اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی، طی روز های یکشنبه  و دوشنبه با تقویت بیشتر جریانهای شمالی و ریزش هوای سرد، کاهش دما در نیمه شمالی کشور حدود ۵ تا ۱۰ درجه و درشمال شرق کشور حدود ۸ تا  ۱۲ درجه برآورد می شود. سازمان هواشناسی از اطلاعیه اخیر خود به عنوان “اخطاریه ویژه مدیریت حاملهای انرژی” نام برده است.

از اینرو با کاهش محسوس دما در نیمه شمالی کشور افزایش ناگهانی و قابل توجه مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر مصرف روزانه گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف برق در پیک لحظه ای شبانه روز بین ۳۲ هزار تا ۳۳ هزار مگاوات است.

استفاده از وسایل گرمایشی گازی و برقی بیش از سایر حامل های انرژی در زمان کاهش محسوس دما در کشور مشاهده می شود.

«حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز با بیان اینکه شرکت ملی گاز آماده مقابله با سرمای «ال نینو» است، گفت: همه تمهیدات لازم را برای گازرسانی مطلوب در زمستان امسال اندیشیده ایم و امیدواریم مردم نیز با مصرف درست انرژی، ما را در این امر یاری کنند.

وزیر نیرو پیش از این با ارسال نامه ای به معاون برق و انرژی خود تأکید کرد: در فصول پائیز و زمستان پیش‌ِرو (و به‌ویژه در ماه‌های مهر و آبان) به‌دلیل بروز ال‌نینوی قوی، احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و بارش‌های زیاد در ایران وجود دارد. در این صورت، احتمال روی‌آوری به گرمایش توسط برق، افزایش خواهد یافت.

«هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این خصوص گفت: وزیر نیرو بر اساس اطلاعات کارشناسان، نامه ای را خطاب به بنده نوشت و احتمال وقوع سرمای زودرس و پایدار را متذکر شد.

وی افزود: کارشناسان ما در بخش آب با حساسیت ویژه ای این موضوع را رصد کردند و در شورای عالی آب هم این موضوع بررسی شد و با توجه به آن برای زمستان باید سوخت مورد نیاز نیروگاه را تأمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 6 =