دادگاه اسپانیا حکم بازداشت نتانیاهو و ۶ مقام دیگر صهیونیست را صادر کرد

دادگاهی در اسپانیا اعلام کرده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و هفت نفر دیگر از مقامات کنونی و قبلی اسرائیل به‌محض ورود به خاک اسپانیا باید دستگیر شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،حکم دادگاه اسپانیایی در ارتباط با حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی‌های ناوگان آزادی، که در سال ۲۰۱۰ از استانبول به‌سمت غزه عازم بود، صادر شده است.

امانوئل ناچاشون، سخنگوی وزارت خارجه کابینه صهیونیستی، می‌گوید: “ما این حکم را صرفاً مسأله‌ای تحریک کننده می‌دانیم و با مقامات اسپانیایی همکاری داریم تا لغو شود، امیدواریم مسأله به‌زودی حل شود”.

سایر مقامات صهیونیستی که ممکن است بازداشت شوند عبارتند از آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه پیشین؛ و همچنین وزرای جنگ کنونی و پیشین، موشه یعلون و ایهود باراک.

قاضی خوزه دلاماتا به پلیس دستور داده در صورت ورود نتانیاهو یا یکی از شش مقام دیگر رژیم صهیونیستی به داخل مرزهای اسپانیا وی را مطلع سازند.

کشتی مرمره، کشتی اصلی ناوگان آزادی، در سال ۲۰۱۰ در حال انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود که در آن زمان تحت محاصره اسرائیل قرار داشت. در حمله کماندوهای اسرائیلی به این کشور ۱۰ فعال و داوطلب کمک‌های انسان‌دوستانه کشته شدند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که بیشتر کشتی‌ها را بدون بروز حادثه‌ای خاص متوقف کرده است. مقامات این رژیم می‌گویند درگیری‌ها پس از آن رخ داد که گروهی منتسب به اخوان المسلمین در عرشه این کشتی به کماندوها حمله کردند.

اگرچه دادگاه‌های ترکیه نیز رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دادند اما پس از عذرخواهی نتانیاهو فرآیند قضایی متوقف شد. تلاش‌های برای بازداشت مقامات صهیونیست در انگلستان نیز پس از اینکه دولت این کشور قانون را تغییر داد تا صدور دستور بازداشت برای مقامات و دیپلمات‌های خارجی بدون تأیید دولت را سخت‌تر سازد، با شکست مواجه شد.

حادثه کشتی ماوی مرمره در دادگاه جنایی بین‌المللی نیز مجادلات بسیاری را برانگیخت. فاتو بنسودا، دادستان این دادگاه، پس از تحقیقات اولیه تصمیم گرفت که پرونده را بدون بررسی بیشتر پایان دهد. در ماه سپتامبر حکمی صادر شده و از وی خواسته شد تا در تصمیم خود تجدید نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =