انقلاب تصویری در تلویزیون/تغییر ظاهر گرافیکی از شبکه سه کلید خورد

محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صدا و سیما درباره آخرین تغییرات گرافیکی و بصری شبکه های رسانه ملی توضیح داد.

به گزارشایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از مهر،محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صدا و سیما درباره تغییر و تحولات گرافیکی در شبکه های تلویزیون که از شبکه سه شروع شده است گفت: به تازگی از جدیدترین لوگوی شبکه سه و عناصر تکمیلی بصری این شبکه مثل تیتراژها، زیرنویس ها و … رونمایی شد و در نظر داریم تا همه شبکه های رسمی کشور با این تغییر گرافیکی و ظاهری از درجه کیفی بالاتری برخوردار شوند.

به گفته وی، در حال حاضر به طور کلی پکیج گرافیکی شبکه سه تغییر یافته و به مرور در شبکه های دیگر نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود، البته این تغییرات در فرمت اچ دی که آن هم به زودی شامل همه شبکه ها می شود بیشتر خودنمایی می کند.

وی درباره تغییرات لحاظ شده در لوگوی شبکه سه توضیح داد: با اعمال تغییرات در رنگ و اصلاح زاویه هویت بصری لوگوی شبکه سه تا حدی مدرن تر شده است. پیش از این سه دایره کشیده کنار هم نشان شبکه سه بودند که یکی از آنها طول بیشتری داشت اما الان هر سه به یک اندازه درآمدند و با سه رنگ اصلی آبی، زرد و ارغوانی دیده خواهند شد که در پس زمینه هم از سفید و طوسی استفاده کردیم. ترکیب فضای دو بعدی و سه بعدی با استفاده از رنگ و سایه به نوعی پایان متد قدیمی و استفاده از شیوه های روز است.

مشاور هنری سازمان صدا و سیما بیان کرد: گرافیک کلی در کنار لوگو، هویت بصری آن شبکه محسوب می شود و به نوعی شناسنامه ای است که امروز با ظهور کانال های مختلف باید هرجا دیده می شود بیننده را تنها یاد یک چیز اندازد. اصلی ترین موضوعی که باعث نوآوری در فرمت تلویزیونی شد تغییر از فرمت پخش ۴ به ۳ در قاب قدیمی تلویزیون، به ۱۶ به ۹ بود.

وی ادامه داد: سازمان قصد دارد در یک حرکت هماهنگ همه شبکه ها را به فرمت اچ دی تبدیل کند و در این راستا کیفیت تصویری تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته و همانطور که بعضا مشاهده می شود الان شبکه های داخلی تصاویر را کمی کشیده تر از حالت نرمال نشان می دهند به همین خاطر ابعاد و فرم های گرافیکی درست دیده نمی شوند.

قاسمی گفت: در سیستم های جدید با تمهیداتی که برای عناصر تکمیلی سمعی و بصری اندیشیده شده فرم و تصویر متحدالشکل را با رسم الخط مختص شبکه، المان های میان برنامه، حتی موسیقی خاص و ایجاد برخی عناصری که پیش از این وجود نداشتند عناصری هستند که در فضای تازه تلویزیون عینیت پیدا کرده و روح تازه ای در کالبد تصاویر دمیده است.

وی اظهار کرد: این تغییرات کاملا زیرپوستی بوده و شما تفاوت فاحشی با لوگو و عناصر بصری که قبلا وجود داشت مشاهده نمی کنید چراکه ۸۰ درصد اصل تصویر حفظ شده و ما جهت بهتر شدن اصول درست گرافیک از نگاه مخاطب، تلاش کرده ایم تا تناسب بیشتری بر مبنای یک هندسه درست برقرار باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه به زودی قرار است شبکه تهران و شبکه پویا هم با ظواهر گرافیکی جدید رونمایی شوند، افزود: من به عنوان مشاوری هنری سازمان کاملا در جریان هستم که محمد سرافراز با جدیت تمام این مهم را پیگیری کرده و از زمان ریاستش بر سازمان ارتقای گرافیکی عناصر بصری و تغییر فرمت کانال ها به کیفیت اچ دی و فول اچ دی را در دستور کار قرار داده است. تیتراژ، زیرنویس، لوگو و … برند یک شبکه محسوب می شوند و یک هویت بصری جدید را رقم خواهند زد.

مشاور هنری سازمان صدا و سیما در پایان اشاره کرد: چندی پیش ایونت تهران برگزار شد و در بخش موشن گرافیک گروه طراحی گرافیک شبکه سه سیما مقام اول را کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =