روایتی از بانک هایی که مشتری مداری را فراموش کرده اند/وضعیت بانکداری در ایران چگونه است؟

خدمات دهی بانک ها به مرد در کشور سال ها است که مورد انتقاد قرار دارد و از نرخ سود بانکی تا تسهیلات اینترنتی همه و همه بارها برای افکار عمومی مشکلات زیادی ایجاد کرده است. این درحالی است که در عصر امروز که دنیا…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از شفاف،خدمات دهی بانک ها به مرد  در کشور سال ها است که مورد انتقاد قرار دارد و از نرخ سود بانکی تا تسهیلات اینترنتی همه و همه بارها برای افکار عمومی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

این درحالی است که در عصر امروز که دنیا دنیای ارتباطات و فن آوری است، خدمات دهی اینترنتی بانکی و همر اه بانک ها به شیوه نوین بانکداری تبدیل شده است .شیوه ای که می تواند در وقت و هزینه مردم صرفه جویی کند اما در ایران با گذشت چندین سال از آمدن اینترنت بانک و نرم افزار همراه بانک، هنوز هم مردم باید برای گرفتن خدمات بانکی به بانک ها مراجعه کنند و وقت و هزینه فراوانی را صرف کنند تا کار آنها انجام شود.

در این میان،  بانک ها، از بانک های خصوصی گرفته تا دولتی همواره خدمات خود را در بوق و کرنا می کنند و برای کوچکترین خدمت رسانی نیز از مردم پول دریافت می کنند اما با این حال هرگز خدمات الکترونیک آنها راضی کننده نبوده است.حالا هم بعد از ماجرای  پیامک های جنجالی و خدمات دهی ضعیف اینترنتی و همراه بانک برخی بانک ها حالا نوبت به مصادره حساب های قدیمی مردم رسیده است.

ماجرای  کسر پول از حساب متقاضیان چه بود؟

هنوز از یادها نرفته است که  ماجرای کسر ۵ هزارتومان  از حساب مشتریان بانک ملی بدون اطلاع مردم، جنجال آفرین شد. بعد از ان اما در یک ماه اخیر تعدادی از بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود از آنها خواسته‌اند که تا پایان آبان‌ماه در رابطه با کسر ۵۰۰۰ تومان از حساب به عنوان هزینه ارسال پیامک، نظر خود را اعلام کنند.

در ماه‌های گذشته برخی بانک‌ها با ارسال پیامک‌هایی با توضیحات و گاهی با اعلام مبالغ متفاوت اعلام کردند که مشتریانشان باید تا پایان آبان ماه اعلام کنند که تمایل برای دریافت پیامک آگاهی از عملیلات بانکی خود دارند یا خیر.

مضمون پیامک‌ها این است که ۵۰۰۰ تومان بابت آبونمان شش ماهه ارسال پیامک از حساب مشتریان کسر خواهد شد و از آنان خواسته شده اگر تمایل به دریافت سرویس پیامک ندارند تا آخر آبان‌ماه عدد اعلام شده را به شماره سامانه آن بانک پیامک کنند.

البته گفته می شود،  بانک‌هایی هم هستند که به مشتری این گونه توضیح داده‌اند که ۵۰۰۰ تومان از حساب آنان برای دریافت خدمات پیامکی کسر شده، ولی اگر تمایلی به دریافت سرویس پیامک ندارند، تا پایان آبانماه فرصت دارند با ارسال پیامک اطلاع دهند تا هزینه کسر شده مجدد به حسابشان بازگردد.

مصادره حساب‌های قدیمی مردم

حالا هم  خبر رسیده، برخی بانک‌ها اخیرا حساب‌های  قدیمی را که صاحبان‌شان در یک دوره زمانی مراجعه‌ای به آنها نداشته‌اند، به نام خود مصادره کرده و می‌گویند که این حساب راکد و غیرفعال شده است.

ماجرا هم از این قرار است، دردسرهای ۳۸ میلیون حساب راکد بانکی این روزها به اوج خود رسیده و بانک مرکزی هم برای ساماندهی این حساب‌ها به بانک‌‌ها هشدار داده و از آنها خواسته است که هر چه زودتر این حساب‌های غیرفعال را مورد بازنگری قرار دهند. این در حالی است که برخی از بانک‌ها اخیرا در اقدامی غیرمعمول و غیرمتعارف شروع به مصادره تعدادی از حساب‌های قدیمی، راکد و غیرفعال کرده و آنها را به نام خود مصادره می‌کنند و این اقدام آنها شوکی را به دارندگان حساب‌ها وارد و نگرانی‌هایی را نیز نسبت به عملکرد بانک‌ها ایجاد کرده است.

بهانه بانک‌ها برای این اقدام دردسرهایی از جمله هزینه نگهداری در دیتاهاست که این حساب‌ها برای آنها به همراه دارد. در حال حاضر براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان بانک مرکزی، ۳۸ میلیون حساب فاقد کدملی و شناسه ملی در نظام بانکی وجود دارد، این حساب‌ها غیرفعال است و مسدودی برداشت دارند و فعالیت بانکی برای دارنده آنها امکان‌پذیر نیست اما این موضوع به معنای این نیست که بانکی بتواند آن را به نام خود مصادره کند. بر این اساس اخیرا بانک مرکزی به برخی بانک‌ها دستور مسدود کردن حساب‌های اشخاص حقیقی فاقد کد ملی را داده است. تعداد زیادی از ۳۸ میلیون حساب بانکی سالیان قبل افتتاح شده‌اند اما بانک‌ها براساس قانون نمی‌توانند آنها را ببندد اما بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که هیچگونه خدماتی را به دارندگان این حساب‌ها ارائه نکنند تا دارنده آن مجاب به مراجعه به بانک شود.

بانک‌ها از این حساب‌ها به عنوان «مسدود برداشت» یاد می‌کنند و در نخستین مراجعه دارنده، حساب قابل استفاده خواهد شد. در عین حال مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، قرار است هر فرد فقط یک حساب بانکی داشته باشد و تمامی حساب‌ها کددار شوند. این در حالی است که هم‌اکنون هر ایرانی به طور میانگین دارای ۴ تا پنج حساب بانکی است و بیش از ۵۰۰ میلیون حساب بانکی در کشور وجود دارد.

این اتفاق در حالی رخ داده است که حیدر مستخدمین حسینی با بیان اینکه این اقدام برخی از بانک‌ها مبنی بر اینکه حساب‌های قدیمی را از رده خارج و وجوه آنها را به نام خود مصادره می‌کنند در هیچ قانونی وجود ندارد، در این خصوص گفته: اینگونه اقدامات در قامت بانک نباید به هیچ عنوان انجام شود و اینگونه اقدامات برخلاف قوانین است، مگر تحت شرایطی.

معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی افزوده: برخی از بانک‌ها در اقدامی نامتعارف، حساب‌های قدیمی افراد و حساب‌هایی که صاحبان‌شان در یک دوره زمانی مراجعه‌ای برای آنها نداشته‌اند را می‌بندند و اگر مراجعه‌ای توسط صاحباشان انجام شود، بانک‌ها وجوه را در اختیارشان قرار نمی‌دهند و می‌گویند که این حساب‌ها راکد و غیرفعال شده، این در حالی است که در هیچ قانونی چه پولی و بانکی و چه قانون بانکداری بدون ربا چنین موضوعی به هیچ‌وجه مطرح نشده است.

به این ترتیب به نظر می رسدهنوز هم بانک ها احترام گذاشتن به مشتری را نیاموخته اند و هر روز باید شاهد اتفاق جدید در این عرصه بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 17 =