مشکلات استخدام معلم از بوم برای بوم/ فانی:‌طبیعی است

پذیرش از بوم برای بوم، طرحی است که عملیاتی کردن آن در جذب نیرو برای آموزش‌وپرورش مورد تاکید وزیر قرار دارد. طرحی که نخستین تجربه اجرای آن در آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با مشکلاتی همراه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از تسنیم،آموزش و پرورش شهریور امسال با هدف جبران کمبود بخشی از معلمان مورد نیازش به ویژه در دوره ابتدایی و هنرستان‌ها، آزمونی را برای استخدام ۵ هزار معلم برگزار کرد.

پیش‌بینی می‌شد که با اعلام فراخوان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان جویای کار متقاضی شرکت در این آزمون باشند و سرانجام با ثبت‌نام ۱۷۸ هزار و ۵۳ نفر پیش‌بینی‌ها درست از آب در آمد که از این تعداد ۱۰۰ هزار و ۱۲۴ نفر زن و ۷۷ هزار و ۹۲۹ نفر مرد بودند.

آزمون مذکور در روز جمعه ۲۷ شهریور ۹۴ برای ورود ۵ هزار نفر به دستگاه تعلیم و تربیت برگزار شد و حدود ۱.۵ ماه بعد یعنی در تاریخ ۱۶ آبان ماه اسامی سه برابر ظرفیت پذیرفته شدگان بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت. اسامی حدود ۱۰ هزار نفر برای انجام مصاحبه علمی به آموزش و پرورش اعلام شد تا از میان آنها ۳۷۰۰ نفر به عنوان پذیرفته شدگان نهایی انتخاب شوند( ۱۳۰۰ سمیه اختصاص به خانواده شهدا و ایثارگران دارد).

روند مصاحبه علمی از ۲۰ آبان آغاز شد و در شرایطی که قرار بود تا اواخر آبان کار گزینش پذیرفته شدگان نیز پایان یابد و دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان از اوایل دی آغاز شود، خبری از اعلام نتایج نیست و چشم‌انتظاری داوطلبان ادامه دارد.

** ظرفیت‌های خالی علت تاخیر در اعلام نتایج نهایی

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه همایش تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش تسنیم درخصوص دلایل تاخیر در اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش وپرورش گفت: هنوز برخی از ظرفیت‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش تکمیل نشده است. ظرفیت‌های خالی‌مانده بررسی شده است و پس از تکمیل ظرفیت، نتایج نهایی اعلام می‌شود چرا که تمام کارها انجام شده است.

** اعلام نتایج نهایی با خالی ماندن بخشی ار ظرفیت‌ها

طبق گفته‌های وزیر آموزش وپرورش قرار بود نتایج آزمون استخدامی با مدتی تاخیر و پس از تکمیل ظرفیت‌های خالی مانده اعلام شود اما حالا آموزش و پرورش با توجه به تاخیر در زمان برگزاری دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تغییر رویکرد داده است و نتایج نهایی در این هفته با خالی ماندن ۴۰۰ ظرفیت اعلام خواهد شد.

اما علت خالی ماندن بخشی از ظرفیت‌ها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه بود؟

** پذیرش از بوم برای بوم و مشکلات پیش رو

پذیرش از بوم برای بوم، طرحی است که عملیاتی کردن آن در جذب نیرو برای آموزش و پرورش از سوی وزیر مورد تاکید قرار دارد و در آزمون استخدامی اخیر نیز این روش مدنظر بود، همین امر منجر به آن شد تا بخشی از ظرفیت‌های پذیرش نیرو در برخی شهرستان‌ها به حد نصاب نرسد.

فانی در خصوص سیاست بومی‌گزینی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و خالی ماندن تعدادی از ظرفیت‌ها گفت:‌ سیاست جدی آموزش و پرورش پذیرش نیرو از بوم برای بوم است و در شروع کار ممکن است در برخی مناطق با توجه به جنسیت مورد نیاز ما نیروی لازم وجود نداشته باشد. آموزش و پرورش سیاست پذیرش از بوم برای بوم را دنبال می‌کند؛ چرا که اگر این سیاست اعمال شود، نیروهای باتجربه در مناطق محروم باقی می‌مانند و کیفیت آموزش در این مناطق ارتقاء پیدا خواهد کرد.امسال در پذیرش دانشگاه فرهنگیان و استخدام ۵ هزار نیرو سیاست بومی‌گزینی را اعمال کردیم.

وزیر آموزش و پرورش براین باور است که پذیرش از بوم برای بوم نسخه درد چندین ساله نابسامانی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.وی گفت: نقشه ایران را برای موضوع بومی‌گزینی در نظر گرفته‌ایم و با هماهنگی و هم‌فکری استان‌هایمان مطالعات آمایشی دراین باره انجام داده‌ایم و گفته‌ایم یک شهرستان «یک بوم» یا اینکه دو شهرستان «یک بوم» باشند؛ یعنی کشور را به بوم‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم و گفته‌ایم از هر بوم برای همان بوم دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بگیریم. این دانشجو وقتی که درس هم خواند و زمانی که خواست استخدام شود می‌داند باید در همان بوم خودش استخدام شود؛ بدین وسیله نقل و انتقالات که ماه‌ها وقت می‌گرفت، کاهش خواهد داشت.

** بومی‌گزینی روشی سنجیده برای حل مشکلات ساماندهی نیروی انسانی

به نظر می‌رسد، طرح بومی‌گزینی که فانی بر آن تاکید دارد،‌روش سنجیده‌ای برای حل بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش است اما نخستین تجربه جذب نیرو به این روش با مشکلاتی مواجه شد به گونه‌ای که اجرای طرح پذیرش از بوم برای بوم در استخدام اخیر این وزارتخانه منجر به تکمیل نشدن حدود ۴۰۰ سهمیه استخدامی و سوخت آن شد.

آنگونه که غلامرضا عبدالوند عضو سابق شورای عالی آموزش و پرورش به تسنیم گفت: پذیرش از بوم برای بوم طرح مناسبی است و منجر می‌شود که نیروهای بومی هر منطقه برای همان منطقه معلم شوند. آموزش و پرورش در دوره وزارت علی اصغر فانی شعار از بوم برای بوم را سرداده است اما بوم می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد یعنی به معنای شهرستان، شهر، استان یا منطقه‌ای باشد که سه یا چهار استان همجوار هم را در برمی‌گیرد.

وی افزود: پذیرش از بوم برای بوم در نخستین سال اجرا چندان موفق نبود و منجر به آن شد تا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برخی سهمیه‌ها خالی ماند.عملیاتی کردن این مدل از پذیرش نیرو به برنامه ریزی دقیق و صرف چند سال زمان نیاز دارد تا سازوکار دقیق عملیاتی کردن آن مشخص شود.

عبدالوند گفت:‌ در استخدام اخیر آموزش و پرورش قبل از برگزاری آزمون استخدامی باید چنین مواردی پیش بینی و راه‌حلی برای آن اندیشیده می‌شد تا بتوان با روش‌هایی ظرفیت‌های خالی را تکمیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =