سکوت دولت تدبیر در مقابل ماهواره/ نقش ارشاد در جلوگیری از تخلف صاحبان فیلم‌ها

سخنگوی وزارت ارشاد بارها تبلیغات در ماهواره را تخلف خوانده است اما تاکنون هیچ عزمی برای جلوگیری از تبلیغات فیلم‌ها در شبکه‌های معاند در این وزارتخانه دیده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از فارس،فیلم های سینمایی اکران نوروزی در شرایطی به تبلیغات خود در شبکه های ماهواره ای ادامه می دهند که هیچ عزمی برای جلوگیری از تبلیغات فیلم ها در شبکه های معاند در وزارت ارشاد که تنها نهاد حاکمیتی و نظارتی در کشور است دیده نمی شود.

این در شرایطی است که وزارت ارشاد خود به تخلف در این خصوص اعتقاد دارد و حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها(۱۳آذر ۹۴) درباره هرگونه همکاری با شبکه های ماهواره ای را تخلف خواند و گفت: از دیگر تخلفات ارسال آگهی به شبکه های ماهواره ای از جمله کالاهای مصرفی، بهداشتی یا آگهی برای نمایش فیلم است که در صورت شناسایی این اقدام، عواملی که مبادرت به ارسال آگهی می کنند، پیگیری می شوند.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه و مخابرات، تمام آگهی‌ها، اخبار و گزارش‌ها را رصد کرده تا چنانچه تخلفی صورت گرفته و محرز شود، تا مرحله لغو پروانه کالا های تبلیغاتی پیش بروند. البته پیش از آن نیز تذکرات لازم به افراد خاطی داده خواهد شد.

نوش آبادی در نشست خبری ( ۵بهمن ۹۴) برگزارشد در پاسخ به پرسشی درباره موضع‌گیری وزارت ارشاد درباره همکاری برخی هنرمندان با شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: مقررات کشور ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد کسی با شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه همکاری کند که این همکاری می‌تواند در قالب آگهی‌، سفارش‌، عکس‌ و… باشد. چراکه هرگونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع و تخلف است.

با توجه به ممنوعیتی که بارها از سوی وزارت ارشاد اعلام شده و این مهم که صاحبان آثار مبادرت به ارایه آگهی به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کنند زیرا هیچ فرد دیگری دسترسی به اطلاعات و تیزرهای فیلم که از هیچ شبکه‌ای در ایران پخش نشده است ندارند سکوت وزارت‌ارشاد توجیهی ندارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان برخورد با فیلم‌های متخلف را دارد و می‌تواند از ابزارها و اختیارات حاکمیتی خود بهره ببرد اما تاکنون از این ابزارها نه تنها استفاده نکرده بلکه در برابر تبلیغات فیلم‌های نوروزی در شبکه‌های ماهواره‌ای سکوت اختیار کرده است. در میان فیلم‌های اکران نوروزی تنها فیلم سینمایی «بادیگارد» در ماهواره تبلیغاتی ندارد و جالب است که وزارت ارشاد تاکنون برای همین فیلم صاحب اثر هم مایل به همکاری با شبکه ماهواره‌ای نیست و پیش از این نیز اعلام کرده بود حمایتی نکرده است. نگرانی نگارنده این است که اگر وزارت ارشاد برخورد قاطع و روشنی با متخلفان نکند تا پایان سال همین داستان ادامه خواهد داشت و فیلم های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای که برخی از باکس‌هایشان رایگان در اختیار فیلم‌ها و برندها قرار می‌گیرد همچنان به تبلیغات فیلم‌ها ادامه خواهند داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شانزده =