کاهش نرخ سود بانکی اقتصاد را به کدام سو می برد؛ بقا یا نابودی ؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش نرخ به صورت دستوری موجب می شود سپرده ها از نظام بانکی خارج شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ بهره در کشور تابع بازار است نمی توان آن را بصورت دستوری کاهش داد.

وی افزود: این مسئله در دولتهای گذشته بارها اتفاق افتاده و بصورت تجربی به اثبات رسیده که کاهش نرخ بهره بصورت دستوری باعث خروج سپرده ها از نظام بانکی و حرکت آن به سمت بازارهای غیررسمی می شود و این امر امکان تسهیلات دهی بانکها را کاهش داده و نیاز بازار برای اخذ تسهیلات راتأمین نخواهد کرد.

دانشمند همچنین تصریح کرد: تا زمانی که نرخ بهره بانکی با نرخ بازار و نرخ سود بازدهی تولید متفاوت است معوقات بانکی حاصل می شود که این امر اساس شکل گیری بازار غیررسمی را به دنبال خواهد داشت.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران در پایان تأکید کرد: انتظار می رود تا بانک مرکزی با تهیه دستورالعمل های مربوط به سپرده های بانکی و نظارت دقیق بر نحوه اجرای آن بتواند بدون دخالت مستقیم در نرخ سود، این موضوع را مدیریت و ساماندهی کند.
کاهش نرخ سود بانکی باید در راستای منافع اقتصاد باشد
ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با اظهار داشت: کاهش نرخ سپرده ها باید در راستای منافع تولید باشد تا اقتصاد  رونق پیدا کند.
وی افزود: دولت در کاهش نرخ تورم موفق بوده است در همین راستا ساماندهی نرخ سود و اجرایی شدن آن نیز می تواند در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور مؤثر باشد.
ندیمی تأکید کرد: کاهش نرخ سود می تواند در تقویت تولید کالاهای داخلی و افزایش قدرت صادرات تأثیر مثبت داشته باشد بنابراین انتظار می رود با این موضوع بتوانیم به رونق و رشد پایدار اقتصادی برسیم.
این عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بانک مرکزی باید بر نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی نظارت داشته باشد و بی نظمی هایی که در بازار پولی کشور دیده می شود را مرتفع سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 15 =