بسیج سازندگی و ایجاد ۱۰۰ هزار واحد کوچک طی ۳سال

رئیس سازمان بسیج سازندگی:در۳سال گذشته با ایجاد حدود ۱۰۰هزار واحد کوچک و اشتغال ۱۵۰هزار نفر،در حوزه اقتصاد مقاومتی وصنایع تبدیلی فعالیت کرده ‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،۱۷ اردیبهشت سال ۷۹ مقام معظم رهبری فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر فرمودند. به همین مناسبت سردار سرتیپ نعمان غلامی  افزود: از سال ۹۰ که کشور درگیر جنگ اقتصادی تمام عیار شد سازمان بسیج سازندگی با برنامه سیاستی مشخص عمل کرد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: این سازمان سه هزار و ۵۰۰ گروه جهادی را در کشور ساماندهی کرده است و بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه تعداد این گروه‌ ها باید به ۱۷ هزار و ۵۰۰ گروه برسد.
سردار سرتیپ نعمان غلامی در این مصاحبه گفت: هدف از تشکیل سازمان بسیج سازندگی فراهم کردن زمینه حضور گسترده جوانان برای مشارکت در سازندگی کشور است.
وی افزود: این سازمان در ۱۶ سال گذشته در حوزه های عمرانی، آبادانی و محرومیت زدایی بیش از ۱۱۲ هزار طرح را یا احداث و یا مرمت کرده و همه این طرح ها در مناطق محروم و روستاها اجرایی شده است.
سردار غلامی گفت: براین اساس سالانه به طور میانگین یک میلیون نفر از بسیجیان در قالب اردوهای یکروزه، سه روزه، پنج روزه و دوازده روزه در اقصی نقاط کشور حضور یافته‌اند و در مناطق محروم طرح ها را اجرا کرده‌اند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه کادرسازی و ساخته شدن جوانان در جریان این خدمات سازنده در نقاط محروم از اهداف تشکیل این سازمان بوده است، افزود: بر همین اساس بسیج سازندگی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی را در کشور ساماندهی کرده است و این گروه ها شامل دانشجویان و دانش آموزانی هستند که از ترکیب متوازن برای ایفای یک نقش در نقاط محروم برخوردارند و تخصص هایی در زمینه های معماری، بنایی، مهندسی و دیگر حرفه ها دارند.
سردار غلامی گفت: براساس برنامه ششم توسعه تعداد این گروه های جهادی باید به پنج برابر یعنی ۱۷ هزار و ۵۰۰ گروه برسد.
وی افزود: برای امسال برنامه ریزی کرده‌ایم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این گروه های جهادی حضور پیدا کنند و برای سال آینده به گونه ای هدف گذاری کرده ایم که هر بسیجی فعال حداقل یکبار به اردوهای جهادی اعزام شود.

وی گفت: جهت گیری اساسی حرکت این سازمان براساس سیاستهای مقام معظم رهبری مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیان کردن تولید و افزایش تولید با استفاده از ظرفیتهای خالی کشور بوده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه این سازمان در توسعه فرهنگ کار اقدامات قابل توجهی کرده است، افزود: ما برای رصد و پایش و معرفی این الگوها در توسعه فرهنگ کار و تولید ایفای نقش می کنیم و امسال هم توجه به اقتصاد روستاها و صنایع تبدیلی را در صدر برنامه هایمان داریم.
وی گفت: بر همین اساس قرار شد در هر شهرستان یک قطب به عنوان الگو در بحث صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

سردار غلامی افزود: بر اساس مطالعات، محصولات دارای ضایعات را در هر شهرستانی شناسایی می کنیم و از آنجا که حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی ما از بین می رود به دنبال فرآوری این محصولات هستیم و بنا داریم صنایع تبدیلی را در اختیار مردم قرار دهیم و با این اقدام تحول جدی در اقتصاد کشاورزی و ماندگاری بیشتر مردم در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها محقق می شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امسال هدف گذاری کرده ایم که ۱۰۰ هزار شغل در حوزه صنایع تبدیلی و اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد کنیم و آمادگی کمک به دولت در عرصه هایی همچون بیابان‌زدایی، واکسیناسیون دام و سایر موضوعات از جمله علمی کردن کشاورزی را داریم.
سردار غلامی گفت: اکنون گروه های جدید صنعت،‌کشاورزی و عمران در این سازمان تشکیل شده است و در حوزه علمی کردن کشاورزی برای افزایش میانگین تولید محصول در واحد سطح می توانیم به دولت کمک دهیم.

وی افزود: در بحث مشاغل خانگی و واحدهای کوچک هم ظرفیتهای بسیار فراوانی از جمله پرورش آبزیان و قارچ در کشور داریم.

سردار غلامی گفت: برای نمونه بیش از ۵۰۰ هزار حلقه چاه در کشور داریم که آب این چاه ها به زمین های کشاورزی می رود و ما می توانیم در استخرهای اطراف چاه پرورش ماهی داشته باشیم.

وی گفت: در بحث مرغ بومی، بلدرچین، کبک وسایر ماکیان نیز می توانیم اقتصاد روستاها را ارتقا دهیم.
سردار غلامی افزود: برای نمونه براساس مطالعات کارشناسی اگر هر کسی هزار قطعه بلدرچین را در فضای ۶ متر مربع مساحت و در چندین قفس پرورش دهد ماهانه ۹۰۰ هزار تومان درآمد دارد و بلدرچین غذایی بسیار با کیفیت است و زمینه صادرات آن هم وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتظارتش از مسئولان اشاره کرد و گفت: ما نیازمند بازنگری در برخی ضوابط و تسهیل شرایط و صدور مجوزها هستیم و باید زمینه بازاریابی، فروش و دادن تسهیلات ارزان تر فراهم شود.

وی گفت: برای نمونه به واحدهای کوچک، مجوز خانگی داده نمی شود و اکنون از طریق عشایر در واحدهای کوچک می تواند فرآوری لبنیات صورت گیرد که متاسفانه شرایطش وجود ندارد و اگر ضوابط اصلاح شود می توانیم فضای خوبی در محیطهای کوچک ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در ادامه سخنانش به تشکیل قرارگاه اقتصادی از سال ۹۲ در این سازمان اشاره کرد و گفت: کار اصلی این قرارگاه شناسایی مشکلات، کمک به جریان تولید و رصد و پایش و بازنگری در عرصه ها و شرایط کاری است.
وی افزود: ما در شرایط ارائه تسهیلات بازنگری صورت داده ایم و تسهیلات یک مرحله ای را به دو مرحله ای تبدیل کرده ایم و تلاش می کنیم زمینه پایداری این مشاغل را ایجاد کنیم.
وی اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را تنها راه نجات کشور خواند و گفت: ظرفیتهای خالی فراوانی در کشور وجود دارد که اشتغال آفرینی در آن ممکن است و کشور با توجه به این ظرفیتها به پویایی و تولید ثروت می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 5 =