یک سوال از منتقد دیروز و مسئول امروز / آقای وزیر شما چه کردید؟

وزیر جهاد کشاورزی که مدتها قبل از تصدی پست وزارت جزو منتقدین این حوزه و عملکرد وزرای قبلی بود حالا خودش در ردیف اول لیست منتقدان حوزه کشاورزی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از میزان، حجتی که حالا حدود ۲ سال نیم از تصدی پست وزارتش می گذرد این روزها سرش حسابی شلوغ است، هم خوب مصاحبه می کند و هم خوب در موردش مصاحبه می شود.

بر اساس این گزارش چند سالی می شود که در بخشهای مختلف کشاورزی از نحوه آبیاری گرفته تا برنامه ریزی های استراتژیک برای تولید محصولات مختلف نقدهایی مطرح می شود که متاسفانه سالیان زیادی است همراه تمام وزاری این حوزه بوده و به وزیر بعدی به ارث می رسد.

وزیر کشاورزی فعلی که خود گاهی از منتقدان عملکرد وزرای سابق کشاورزی بود حالا در ردیف اول انتقادهای کارشناسان این حوزه قرار دارد و درست همان انتقاد هایی که روزگاری حجتی مطرح می کرد حالا از خودش می شود.

حجتی اگر چه در مجلس بدون حاشیه اضافی و تقریبا راحت رای اعتماد گرفت اما شاید اگر امروز دوباره برای رای اعتماد راهی بهارستان شود پشت ترافیک انتقادها گیر کند و به ساختمان وزارت جهاد نرسد.

در کنار مسئله مهم واردات میوه های خارجی که مورد انتقاد مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و چند روزی هم در صدر اخبار مهم بود، چالشهای زیاد دیگری به عملکرد ۲ سال اخیر این وزارتخانه وارد است.

در کنار آن تنظیم بازار که از وزارت صنعت و معدن وتجارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد وظایف و حیطه کاری این وزارت خانه را افزایش داد و قطعا فشار کاری وزیر و زیر مجموعه اش را مضاعف کرد، تا جایی که گاهی نبود هماهنگی با دستگاههای دیگر و گستردگی کار، کار دست تنظیم بازار می داد و مردم باید برخی از محصولات کشاورزی را با قیمت بیشتری خریداری می کردند.

در کنار تمام این اتفاقات این چند سال اخیر باید به نبود برنامه ریزی صحیح در تولید محصولات مختلف کشاورزی اشاره کرد، آنجایی که گاهی آنقدر یک محصول تولید می شد تا قیمتش غیر عادی پایین می آمد و کشاورزان با محصولات مانده در دستشان متضرر می شدند و گاهی کاهش تولید یک محصول قیمتش را نجومی می کرد.

بر اساس این گزارش این نبود برنامه ریزی صحیح در حوزه تولید محصولات مختلف کشاورزی باعث شد تا سال گذشته و در اوج کم آبی هندوانه به قدری تولید شد که حتی کیلویی ۵۰ تومان هم از کشاورز خریداری نمی شد و امسال هم پیاز تولیدش آنقدر تند رفت تا خوراک دام شد و در روزهای اخیر هم کلم کاران، کارشان به شکایت کشید و کلم هایشان روی دستشان پیچ خورد و خریداری نداشت.

این عدم هماهنگی میان میزان تولید و میزان مصرف سالهاست که به کشاورزان و مردم لطمه می زند، مسئله مهمی که وزارت جهاد کشاورزی باید به آن توجه جدی داشته باشد و به جای فرار از انتقاد و پاسخگویی به نظر منتقدان، تمرکزش را برای حل این مسائل حیاتی بگذارد تا بخش مهم کشاورزی و مشتریانش که تمام مردم کشور را شامل می شود اینطور متضرر نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 1 =