عرضه تسهیلات جدید مسکن از امروز

عرضه تسهیلات خرید مسکن در صندوق یکم پس انداز مسکن از امروز در شعب بانک مسکن سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما،ابوالقاسم رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: کسانی که در نوزده خرداد سال ۹۴ در صندوق پس انداز یکم بانک مسکن سپرده گذاری کرده بودند ، امروز اولین گروهی خواهند بود که بعد از یک سال می توانند مشمول دریافت تسهیلات این صندوق شوند.

وی افزود: بر این اساس سقف تسهیلات پرداختی به مشمولین این صندوق در تهران ۸۰ ، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.
عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: برای استفاده از این تسهیلات باید حداقل یک سال از مدت انتظار سپرده در بانک بگذرد و به ازای هر شش ماه یک برابر متوسط موجودی به آنها تعلق می گیرد.
وی افزود: بنابراین کسانی که در ۱۹ خرداد ۹۴ در این صندوق سپرده گذاری کرده اند، از امروز می توانند دو برابر متوسط موجودی خود تسهیلات با نرخ سود ۱۳ درصد دریافت کنند.
رحیمی انارکی گفت: به این ترتیب کسی که در تهران ۴۰ میلیون تومان افتتاح حساب کرده باشد ، امروز بعد از گذشت یک سال می تواند تا سقف ۸۰ میلیون تومان این تسهیلات استفاده کند.
وی افزود: کسانی که با مبالغ کمتری افتتاح حساب کرده اند به ازای هر شش ماه یک برابر متوسط موجودی به مبلغ تسهیلات آنها اضافه خواهد شد و در دوره های بعدی می توانند از سقف مصوب استفاده کنند.
رحیمی انارکی با بیان اینکه در طرح اولیه تسهیلات برای زوجین وجود نداشت و فقط شامل یکی از زوجین می شد، افزود: در اواخر سال ۹۴ مقرر شد سقف تسهیلات به دو برابر و برای زوجین افزوده شود به این ترتیب هر یک از زوجین به تنهایی می تواند در این صندوق حساب افتتاح کنند و تا سقف ۸۰ میلیون تومان در تهران تسهیلات بگیرند.
وی افزود : در مجموع زوجین می توانند در تهران تا سقف ۱۶۰، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا سقف ۱۲۰ و در سایر شهرها تا سقف ۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند .
رحیمی انارکی گفت : شرط استفاده از مجموع این تسهیلات این است که هر یک از زوجین جداگانه در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح حساب کرده باشند .
وی گفت : اگر همسر افتتاح حساب نکرده باشد و الان موعد استفاده این تسهیلات برای یکی از زوجین رسیده باشد، آنها می توانند علاوه بر دریافت سقف تسهیلات برای یکی از زوجین از دیگر ابزارهای پیش بینی شده بانک مسکن نظیر خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن استفاده کنند.
عضو هیات مدیره بانک مسکن افزود: به طور مثال در تهران اگر به یکی از زوجین سقف ۸۰ میلیون تومانی تعلق گرفته باشد دیگری می تواند تا سقف ۵۰ میلیون تومان از تسهیلات سپرده ممتاز یا اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن و در مجموع هر دوی آنها می توانند از سقف تسهیلات ۱۳۰ میلیون تومانی استفاده کنند.
وی گفت :‌ نرخ سود تسهیلات اوراق حق تقدم ۱۷ و نیم درصد است و متقاضیان با مراجعه به فرابورس می توانند آن را خریداری کنند.
رحیمی انارکی با بیان اینکه مدت تقسیط تسهیلات صندوق مسکن یکم ۱۲ ساله است ، گفت :‌ قسط پرداختی برای صندوق پس انداز یکم در تهران برای سقف ۸۰ میلیون تومانی می تواند از ۹۶۰ هزارتومان آغاز شود.
وی گفت : نرخ قسط اوراق حق تقدم مسکن نیز در تهران می تواند از ۷۵۰ هزار تومان آغاز شود .
عضو هیات مدیره بانک مسکن افزود:‌ درمجموع تا روز ۱۷ خرداد نزدیک به ۴۷ هزار فقره حساب در صندوق پس انداز یکم افتتاح شده است که سهم تهران ۲۶ درصد ، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۵۲ درصد و سهم شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر ۲۲ درصد است .
وی با بیان اینکه متوسط افتتاح حساب در این صندوق بالای ۲۰ میلیون تومان است و این نشانگر آن است که متقاضیان با برنامه سپرده گذاری کرده اند، گفت : به طور میانگین روزانه بالای ۲۰۰ فقره سپرده صندوق پس انداز یکم در شعب بانک مسکن افتتاح شده است بنابراین پیش بینی می کنیم تعداد قابل توجهی از سپرده گذاران از این تسهیلات استفاده کنند .
وی با بیان اینکه هر ماه ۸ تا ۹ هزار نفر از تسهیلات خرید مسکن با سایر ابزارهای بانک استفاده می کنند ، گفت : بنابراین پیش بینی می کنیم که ورود سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم برای خرید مسکن تاثیر عمده ای روی قیمت واحدهای مسکونی نخواهد داشت .
رحیمی انارکی با اشاره به رکود چندساله در بازار مسکن افزود: معتقدیم که با استفاده از این تسهیلات شرایط خوبی برای خرید واحد مناسب برای زوج های خانه اولی فراهم شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =