انتقاد آیت الله سبحانی از نحوه توزیع یارانه ها

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، شکل فعلی توزیع یارانه را زیبنده کشور ندانست و اظهار داشت: اینکه هفتاد میلیون نفر همگی می‌خواهند یارانه بگیرند، در شأن ملت ایران نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از میزان، این مرجع تقلید ساکن در قم، در دومین جلسه درس تفسیر سوره مؤمنون در ماه رمضان که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: خداوند برای مؤمن، هفت نشانه ذکر کرده است که در این سوره به آن پرداخته شده است.

وی افزود: اولین نشان مؤمن در این سوره، خشیت داشتن در نماز است و دوم، زکات است؛ کسانی که در این سوره زکات را به نصاب همانند کردند نمی‌توانند مشکل فاعلیت آن را حل کنند زیرا زکات در این آیه، همان انفاق مالی است.

این استاد برجسته حوزه در ادامه گفت: این مسئله در چند آیه دیگر در قرآن کریم نیز بیان شده و زکات که مرتبط با انبیای سلف نیز بوده، همان انفاق مالی برداشت شده است؛ یکی از عجایب قرآن، آن است که همیشه نماز را در کنار زکات به کار برده؛ دلیل، آن است که جامعه باید دارای دو ارتباط با خدا و جامعه باشد و این دو، این دو امر را محقق می‌سازند.

آیت الله سبحانی افزود: پیامبر(ص) در حدیثی فرمودند «هر بخشی از اعضای انسان به درد بیاید، همه اعضای بدن درگیر آن درد خواهند بود» و سپس در ادامه بیان می‌کنند که جامعه نیز همین گونه است.

وی همچنین گفت: دولت امروزه به مردم یارانه می‌دهد، ولی اجرای آن غیر صحیح است و ملت ایران را سرافزار نکرده است؛ اینکه هفتاد میلیون نفر همگی می‌خواهند یارانه بگیرند، درشأن ملت ایران نیست؛ ملتی که همه معادن و نیروی انسانی قوی و فصول چهارگانه دارد، این ملت نباید هفتاد میلیون یارانه بگیر باشد که دولت باید در این زمینه تغییر موضع دهد.

این مرجع تقلید بیان کرد: تقسیم این مبلغ هنگفت، به نوعی اتلاف سرمایه است ولی به جایی نمی‌رسد؛ درست نیست که این همه یارانه داده شود؛ ولی در خصوص فقرا باید گفت که باید به آن‌ها رسیدگی کاملی صورت گیرد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: علامت سوم مومنان که در این سوره به آن اشاره شده، حفظ کردن قوه جنسی است؛ خداوند از مومنان نمی‌خواهد که قوای جنسی خود را به کار نبرند ولی از آنها می‌خواهد که این قوا را حفظ کنند، زیرا این قوا از مسیر شرعی باید تأمین شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =