هشدار جدی پلیس فتا: فضای مجازی در کمین آرامش خانواده ها

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ: آموزش خود کنترلی یکی از مهمترین راه های جلوگیری از آسیبب های استفاده شبکه های مجازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری صداوسیما،سرهنگ کاکوان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به عمومی شدن استفاده از گوشی های هوشمند و اعتیاد به شبکه های اجتماعی که مشکلاتی برای برخی خانواده ها بوجود آورده است افزود: متاسفانه فرهنگ سازی لازم برای استفاده از این گوشی ها در فضای مجازی بین جوانان کشور ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه اصل شبکه مجازی و قالب برنامه های تولیدی آن با فرهنگ ما سازگاری ندارد گفت: برخی والدین متاسفانه با بی توجهی و بی تفاوتی از کنار این مسئله می گذرند اما پس از مدتی متوجه می شوند که فرزند یا فرزندانی از خانواده شان گرفتار مشکلات در فضای مجازی شده اند درصورتی که اگر در این باره اموزش های خود کنترلی صورت گیرد از بسیاری از مشکلات استفاده از این فضا کاسته خواهد شد.
سرهنگ کاکوان افزود: دنیای اینترنت دنیای بدون مرز است ایجاد کنندگان این فضا به دنبال حذف حاکمیت ها هستند.
وی تاکید کرد: اینترنت و فضای مجازی یک ابزار است؛ نه فقط خانم ها که آقایان هم در این فضاها تهدید می شوند.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه باید الزامات استفاده از گوشی های هوشمند را بدانیم از مردم خواست با آشنایی و مطالعه کافی نسبت به استفاده از گوشیهای هوشمند و فضای مجازی اقدام کنند.
وی گفت: خطاکاران در فضای مجازی در اقلیت هستند اما به علت عملکرد زیاد ممکن است بیشتر دیده شوند.
سرهنگ کاکوان تاکید کرد: پدر و مادرها باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را به نوجوانان شان آموزش دهند و در این باره بخش های مشاوره پلیس فتا آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای به خانواده ها هستند.
همچنین کارشناس فضای مجازی نیز در این برنامه گفت: ۷۰ درصد از کسانیکه گوشی های هوشمند دارند دارای بیماری نوموفوبیا هستند یعنی در صورتیکه گوشی لحظاتی در کنارشان نباشد دچار استرس و اضطراب می شوند.
روح الله مومنی نسب  افزود: با بیان اینکه این فضای ایجاد شده در خانواده ها مصداق جنگ نرم است؛ افزود: پنهان کردن گوشی تلفن در بین اعضای خانواده ، بچه از پدر و مادر، و پدر و مادر از هم نشان دهنده عمیق بودن شکافی است که فضای مجازی در خانواده ها ایجاد کرده است.
وی گفت: اینگونه گوشی ها و شبکه های اجتماعی به وسیله مهندسان و روانشناسانی طراحی می شود که این ابزارها وابستگی شدید ایجاد می کند و در واقع شرکت های ارائه کننده گوشی ها و شبکه های اجتماعی در پی سود بیشتر هستند.
مومنی نسب افزود: این ابزارها همان طور که وارد فضای خانواده می شود باید ابزار کنترلی هم داشته باشد؛ در غرب می گویند این فضاهای مجازی افراد را از اعضای خانواده دور و به غریبه ها نزدیک می کند.
این کارشناس فضای مجازی در پایان از تبلیغات مستمر اپراتورها برای استفاده بیشتر مخاطبان از برای تماس در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد کرد و گفت: ‌ما نباید به هر قیمت به فکر سود اپراتورها باشیم چراکه این مسئله آسیب های جدی را متوجه خانوارها می کند و باعث می شود سلسله مراتب ارتباطی بین خانواده ها از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل شود که این خود آسیب بزرگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =