چهارشنبه، عید فطر در بیشتر کشورهای اسلامی/ ترکیه، موریتانی و شورای فتوای اروپا سه شنبه را عید گرفتند

امروز سه شنبه در بیشتر کشورهای اسلامی آخرین روز ماه مبارک رمضان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بیشتر کشورهای عربی و اسلامی امروز سه شنبه را آخرین روز از ماه مبارک رمضان و فردا، چهارشنبه را عید مبارک فطر اعلام کردند. این در حالی است که ترکیه، موریتانی، شورای فتوای اروپا و جمعیت اسلامی امامان ایتالیا امروز سه شنبه را عید فطر اعلام کردند.

در عربستان، دیوان پادشاهی در بیانیه ای اعلام کرد طبق رأی دادگاه عالی مبنی بر ثابت نبودن رؤیت هلال ماه شوال در دوشنبه شب، سه شنبه آخرین روز از ماه مبارک رمضان است و چهارشنبه اول ماه شوال و عید فطر به حساب می آید.
در قطر کمیسیون رؤیت هلال در وزارت اوقاف و امور اسلامی پس از نشستی که شب گذشته برگزار کرد، در بیانیه ای اعلام کرد رؤیت هلال ماه شوال  دوشنبه شب برای این کمیته به اثبات نرسید. به همین منظور، سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان است و چهارشنبه برابر با ۶ ژوئیه (فردا) عید مبارک فطر محسوب می شود.
دارالافتای مصر نیز در بیانیه ای اعلام کرد سه شنبه، آخرین روز ماه مبارک رمضان به حساب می آید و چهارشنبه عید فطر به شمار می رود.
در عراق نیز دیوان اوقاف اهل سنت این کشور سه شنبه را آخرین روز ماه رمضان و چهارشنبه را عید فطر اعلام کرد. دفتر آیت الله سیستانی، از مراجع بزرگ شیعیان در عراق نیز با توجه به رؤیت پذیری ماه در سه شنبه شب، روز چهارشنبه را عید فطر اعلام کرد.
فلسطین، اردن، کویت، لبنان، بحرین، امارات، سودان، مراکش، اردن، الجزائر، تونس، لیبی و گروه انصارالله یمن نیز روز چهارشنبه را عید فطر اعلام کرده اند. در فلسطین، “شیخ محمد حسین،”مفتی بیت المقدس و اماکن مقدسه اعلام کرد سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان است و چهارشنبه عید فطر به شمار می رود.
مالزی، اندونزی و فیلیپین نیز امروز را آخرین روز ماه مبارک رمضان و فردا چهارشنبه را عید فطر اعلام کرده اند.
در اروپا، جمعیت اسلامی امامان ایتالیا امروز، سه شنبه را عید فطر اعلام کرده است. این نهاد در بیانیه ای اعلام کرد این تصمیم بنابر شیوه ای علمی و طبق محاسبات نجومی است که در مشخص کردن نخستین روز ماه های قمری بدان اعتماد می شود.
همچنین شورای فتوای اروپا نیز روز سه شنبه را عید فطر اعلام کرد. در بیانیه شورای فتوای اروپا آمده است: هلال ماه شوال سال ۱۴۳۷ در ساعت ۱۱:۰۱ به وقت گرینویچ در روز دوشنبه ۴ ژوئیه متولد می شود. بنابراین، رؤیت هلال پس از غروب خورشید روز دوشنبه در غرب و جنوب آمریکای جنوبی امکان پذیر است. برای همین، اول ماه شوال سال ۱۴۳۷ هجری قمری به اذن خداوند متعال با روز سه شنبه ۵ ژوئیه (امروز) برابر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پنج =