وضعیت مطلوب ایران برای چاپ قرآن نفیس در منطقه خاورمیانه

گروه ادب: قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن از وضعیت مطلوب فناوری و تکنولوژی ایران برای چاپ قرآن‌های نفیس در میان کشورهای منطقه خبر داد.

سیدعلی سرابی،‌ قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با توجه به اینکه این مرکز به تازگی قرآنی را با کاغذ بسیار نازک به چاپ رسانده است،‌ گفت: خوشبختانه برای چاپ قرآن با کاغذ نازک مشکل خاصی نداریم و با همین تجهیزات و امکاناتی که در اختیار است، می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی مصاحف نفیس به چاپ برسانیم.

وی با بیان این مطلب و مطلوب ارزیابی کردن وضعیت فناوری چاپ مصاحف نفیس ایران در سطح منطقه و نسبت به کشورهای این محدوده، اظهار کرد: البته نوعی چاپ خاص وجود دارد که مربوط به چاپ و کاملاً شبیه به نسخه اصلی است که برای این امر شاید نیاز به فناوری‌های پیشرفته باشد. 

سرابی در توضیح بیشتر گفت: به این مفهوم که جنس و جلد کتاب مورد نظر در لابراتوار مشخص شود و اثری با همین مواد تولید و به چاپ برسد که همانند نسخه اصلی باشد و هدف از این نوع تولید رعایت همین نکات است.

وی ادامه داد: چنین رویکردی در استنساخ کتب و قرآن‌های نفیس درباره قرآن‌هایی که نفیس به شمار نمی‌آیند، موضوعیت ندارد و بیشتر برای آثار موزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل آن هم این است که چنین کارهایی مخاطبان خاص خود را دارد و مخاطب عامه ندارد که لازم باشد برای چاپ آنها دستگاه و تکنولوژی وارد کشور کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یک =