گاردین بر شرایط منطقه موج‌ سواری می‌کند/ عربستان درحال سقوط است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اشاره گاردین به افول عربستان درحقیقت موج سواری انگلیس بر مسائل منطقه است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص ادعای روزنامه گاردین مبنی بر اینکه بهار عربی در انتظار عربستان سعودی است گفت: عربستان در حال افول بوده و الان مدت هاست که از سقوط غریب الوقوع آل سعود یا تحولی بزرگ در حکومت عربستان سخن گفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نظر همه کارشناسان این است که عربستان در حال سقوط است گفت: یکی از عرصه های سقوط این کشور حوزه سیاست خارجی است که هر عزم و تکلیفی در عرصه عمل در این حوزه با ناکامی روبه رو بوده است.

 

قنادباشی با اشاره به شعارهای پوشالی عربستان که با هیچ استقبالی در جهان روبه رونشد گفت: عربستان شعارهایی مبنی بر ائتلاف ۳۷ کشوری در جهان اسلام اعلام کرد گاهی شعار ده کشور علیه یمن را سر داد و گاهی در خصوص رفتن بشار اسد شعارهایی مطرح کرد که هیچ کدام تحقق نیافت.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه این قبیل اقدامات عربستان را ناشی از بلندپروازی های این کشور دانست و تصریح کرد: بلندپروازیها‌ی  عربستان سرانجامی جز شکست نداشت.

 

وی در خصوص نارضایتی های مردم در داخل عربستان نیز گفت: در داخل این کشور نیز مردم نارضایتی های جدی از حکومت آل سعود دارند و این نارضایتی به طور عام شامل شیعیان و سنیان می شود.

 

قنادباشی این اعتراضات داخلی عربستان را عامل مهم فروپاشی این حکومت دانست و گفت: افول اقتصاد که به کاهش بهای نفت و هزینه هایی برای مردم انجامید همچنین افشای نقش عربستان در پیدایش و گسترش گروه‌های تروریستی از جمله سایر موارد برای فروپاشی حکومت عربستان محسوب می شود.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: از این رو نشریاتی مانند گاردین انگلیسی که این موضوع را مطرح می کنند در حقیقت سوار بر موج شدند و مسئله ای را که دو سال پیش روزنامه های منطقه در خصوص آن هشدار می دادند را امروز ورد زبان کرده اند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 20 =