تحلیلی بر چرائی انقلابی‌گری

انقلابی‌گری از نظر رهبر معظم انقلاب بازگشت به انقلاب و ویژگی‌های انقلابی است که مفهوم آن استمرار انقلاب با همان روحیاتی است که ملت مسلمان ایران با تکیه بر همان‌ها انقلاب کردند.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ یادداشت دانشجویی؛* عده‌ای مخالف ادامه انقلابی‌گری وتفکر انقلابی در کشور می‌باشند و از اعتقاد خود اینگونه دفاع می‌کنند که؛ ما به عنوان کشور انقلابی پیشرفت کرده‌ایم و بسیاری از نقاط آسیب‌پذیر گذشته خود را نداریم و همه قدرت‌های بزرگ ضعیف شده‌اند و نمی‌توانند ما را به عقب بکشانند و حتی خروج جامعه از روال را طبیعی می‌دانند. پشتوانه نظری این دیدگاه، تحقیقاتی است که «کرین پرینتون» روی انقلابات بزرگ دنیا انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در همه انقلاب‌ها، روحیات انقلابی مردم فروکش کرده و درنهایت انقلابیون منزوی می‌شدند که اصلاحاً آن را «ترمیدور انقلاب» می‌گویند.

علت این رویکرد به انقلاب، بد معانی معرفت شناسانه غربی‌ها و روشنفکران ترجمه زده آن‌ها در کشور باز می‌گردد که انقلاب را «شالوده‌شکنی برای ایجاد تغییرات سیاسی و اجتماعی» در یک مقطع تاریخی تعریف می‌کنند. این در حالی می‌باشد که رهبر انقلاب، انقلاب اسلامی را یک تحول دائمی و مستمر تعریف کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد ترمیدور انقلاب اسلامی غیرممکن بوده و راز استمراز انقلاب در تداوم آن است.

بر اساس همین دیدگاه لیبرال‌ها در کشور، رهبر انقلاب بارها موضوع انقلابی بودن و انقلابی‌گری را مورد تاکید قرار داده، حتی از آن به عنوان مسئله اصلی کشور یاد کرده و فرمودند که باید راه انقلاب را ادامه بدهیم، راه علاج این کشور بوده و هست. در حال حاضر هدف اصلی جنگ نرم دشمنان انقلاب بر اساس نظریه کرین برینتون هم آسیب به تفکر انقلابی‌گری می‌باشد.

دشمنان انقلاب اسلامی ایران در غرب برای ایجاد چالش و مشکل‌تراشی در مسیر حرکت انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند و از جمله تلاش‌های آنان می‌توان به جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی یاد کرد.

از فشارهایی که از بیرون به انقلاب وارد شده، تغییر رویکرد برخی از دولت‌ها از درون به بیرون بوده که در واقع بر خلاف روح کلی انقلاب و مسیری بود که حضرت امام خمینی (ره) آغاز کرده بودند؛ از جمله نگاه‌های غربی‌گرایانه در حوزه اقتصاد می‌توان به سیاست‌های وارداتی اشاره کرد که موجب وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و تداوم تورم شده است.

چنانچه مشکلات اقتصادی به عنوان اولویت اول مسائل کشور مورد واکاوی قرار گیرد و علل و عوامل خود را نشان می‌دهند که روحیه انقلابی در حل آنها بسیار مؤثر واقع می‌شوند. درواقع روحیه و تفکر انقلابی‌گری و جهادی ضامن کارآمدی، استقلال، اقتدار ملی و دوای درد مشکلات است؛ از جمله، آسیب‌های اقتصادی که موجب طمع دشمنان برای استفاده از حربه فشار و تحریم شده است. مقابله با این آسیب‌ها هم مستلزم داشتن روحیه و انگیزه جهادی برای اقدام و عمل است که بدون انقلابی‌گری میسر نخوهد بود.

 

*وحید سلوکی، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و فعال دانشجویی واحد تهران جنوب

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =