تلاش اردن برای وارد کردن حزب «بعث» به آشتی سیاسی در عراق

گزارش‌ها نشان می‌دهد اردن که میزبان اعضای زیادی از حزب منحله بعث در عراق است، تلاش دارد اعضای این حزب را در طرح آشتی ملی سیاسی در عراق بگنجاند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در جریان سفر «عمار الحکیم» رئیس فهرست پارلمانی «التحالف الوطنی» (ائتلاف ملی) عراق به اردن در ۷ دسامبر گذشته، «عبدالله دوم» شاه اردن را در جریان جزئیات حل و فصل تاریخی عراق قرار داد و تأکید کرد که این برگه برای تحقق منافع ملی این کشور است.

وبگاه خبری «عمون» اردن گزارش داد، پس از این سفر، برخی از مقامات سیاسی عراق از جمله «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان، «اسامه النجیفی» رئیس ائتلاف «متحدون» و «صالح المطلک» رئیس ائتلاف «العربیه» در ۱۹ همان ماه با هدف بررسی این برگه تاریخی به «امان» سفر کردند.

برخی از طیفهای اهل تسنن عراق اعلام کردند که با این طح مخالف هستند و قصد دارند نسخه جایگزینی را ارائه دهند. این طیفها با بندهای «ریشه کن کردن حزب بعث»، قانون عفو و «الحشد الشعبی» مخالفند، ولی تا کنون پیشنهادی ارائه نکرده‌اند.

اردن مانند برخی از کشورهای عربی تأثیر زیادی بر برخی از فراکسیونهای سیاسی عراق دارد و می‌تواند در برخی از مسائل، نقش میانجی را ایفا کند. بویژه اینکه برخی از سران حزب بعث عراق در خاک امان اقامت دارند و برخی از شخصیتهای معارض نظام کنونی عراق، کنفرانسهای خود را در خاک اردن برگزار می‌کنند.

یک منبع که در نشست‌های مسئولان عراقی با پادشاه اردن حضور داشته است، اعلام کرد که عبدالله دوم از اقداماتی که برای حل مشکلات عراق صورت می‌گیرد، استقبال کرده است.

به گفته وی، «زمانی که الحکیم برخی از جزئیات طرح را شرح می‌داد، پادشاه اردن به خاطر عدم شمول بعثیها تعجب کرد و گفت: انتظار داشتم که برخی از اعضای حزب بعث مشمول این حل و فصل شوند… چرا با آنان مصالحه صورت نمی‌گیرد؟».

«خضیر المرشدی» مسئول روابط خارجی حزب بعث نیز ضمن تشکر از تلاشهای اردن برای حل مشکلات عراق، مدعی شد که این حزب در پی دستیابی به یک راهکار فراگیر و دائمی برای مشکلات عراق است که اعطای حقوق به همه شهروندان عراق را تضمین کند؛ «به ویژه در خصوص نگارش مجدد قانون اساسی، تغییر روند سیاسی بر مبنای ملی، لغو اقدامات [مربوط به] ریشه کن کردن [حزب] بعث، قانون ممنوعیت این حزب و تصمیمهای پیگرد رهبران و اعضای آن و بازداشت و کشتن آنان».

این عضو حزب بعث با این ادعا که ایران بر سر دستیابی به راهکار ملی در عراق مانع تراشی می‌کند، مدعی شد که برخی از کشورها به سودشان نیست که عراق یک کشور قوی، واحد و باثبات باشد.

وی همچنین تأکید کرد که آمریکا از نظر قانونی، اخلاقی و تاریخی و به موجب حقوق بین الملل مسئول وضعیت کنونی عراق است؛ زیرا این کشور «عراق را اشغال کرد و آن را به این سطح از نابودی و عقب‌ماندگی رساند».

«فادی الشمری» از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق نیز اعلام کرد که برگه حل و فصل تاریخی شاهد توافق با اقشار مختلف و شخصیتهایی خواهد بود که به حزب بعث وابسته بودند، ولی تفکرات و روش آن را رها کردند؛ «زیرا بعث برای ما خط قرمز است».

«ایاد علاوی» معاون رئیس جمهور در امور آشتی ملی عراق نیز اعلام کرد که احتمالا نسخه پایانی برگه حل و فصل سیاسی در عراق شامل رهبران بعثی باشد که مستقل باشند نه در قالب حزب بعث.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 5 =