ایران؛بازیگر رسمی و تصمیم گیر

تهران – ایرنا- تارنمای امید ملی ایرانیان در یادداشتی آورده است:ایران امروز به عنوان امن ترین کشور در منطقه خاورمیانه محسوب می شود و نقش کشورمان در مشارکت جهانی و مقابله با تروریسم و افراط گری برجسته است.

رمضانعلی سبحانی فرنماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در یادداشت خود در تارنمای ملی ایرانیان آورده است: خاورمیانه امروز با انواع تهدیدات است .کشورهای فرا منطقه ای برای رسیدن به اهداف شوم خود از ابزار تروریسم برای بر هم زدن امنیت و بی ثباتی آن استفاده می کنند. در این میان کشورهایی همچون سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورها قربانی زیاده خواهی و جاه طلبی های کشورهای مهاجم شده اند؛ لذا ایران به عنوان کشوری که در مسائل کلان منطقه ای از جمله سوریه نقش آفرینی می کند،‌ با حمایت های مستشاری و دیپلماتیک خود تبدیل به بازیگر رسمی و تصمیم گیر در مسائل کلان منطقه شده است.
از آنجایی که موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم یکی از اولویت های مهم در منطقه است، تمام قوا در ایران از جمله مجلس بر اهمیت همکاری های منطقه ای مابین کشورها و ملت ها تاکید دارند. چه این که ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه، توسعه همکاری های منطقه ای را به عنوان یک ضرورت دانسته و همچنین برای مبارزه با تروریسم در منطقه ستونی محکم به حساب می آید.
در حالی که ایران به دلیل مبارزه مستمر با پدیده شوم تروریسم که از ابتدای انقلاب با آن مواجه بوده است، تجربه زیادی دارد، اعتقاد دارد هرگونه بی ثباتی و ناامنی در منطقه می تواند تمامی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین حساسیت ویژه به امنیت منطقه پیرامونی خود مبذول داشته و نسبت به تعهدیدات امنیت از جمله جنایات سازمان یافته، تروریسم و افراط گرایی از تجربیات گران بهایی برخوردار و نسبت به این پدیده در منطقه بی تفاوت نیست.
از این رو می توان دوران جدیدی را برای تعامل و همکاری ایران با کشورهای جهان تصور کرد و پذیرفت که در سال‌های گذشته تنها کشورهایی حاضر به دیدار و گفت‌وگو با رییس جمهور ما می‌شدند که در عرصه جهانی چندان قدرت و جایگاهی نداشتند، در حالی که امروزه ایران به گفت‌وگو و مراوده با قدرت‌های بزرگ جهانی و کشورهایی مانند فرانسه و انگستان می‌پردازد که این نشان دهنده اقتدار و جایگاه بالای کشورمان است. لذا امروز جمهوری اسلامی در دنیا به یک جایگاه رفیع رسیده و ما حتی باید حضو پرنگ‌تری در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی داشته باشیم. بنابراین نباید از ارتباط و رایزنی با کشورهای دیگر بترسیم، بلکه باید از آن استقبال کنیم.
همان گونه که در مذاکرات هسته‌ای توانستیم در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان حرف خود را به کرسی بنشانیم، با استفاده از موقعیت مذکور طبیعتا می‌توانیم با این جایگاه و اقتدار به لحاظ سیاسی و دفاعی حضور پررنگ‌تری در منطقه پیدا کرده و از این ظرفیت بیش‌تر استفاده کنیم.

*منبع:تارنمای امید ملی ایرانیان/۱۷دی ۹۵
*اول*۱۵۶۶**انتشاردهنده:علیرضا فرجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =