۲ خواسته ترکیه از ترامپ/ استرداد گولن و قطع همکاری با پ‌ک‌ک

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا دو خواسته از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد که یکی استرداد فتح‌الله گولن و دومی قطع همکاری با کردهای سوریه است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا گفت: ما بر این باوریم که دولت جدید آمریکا اشتباهاتی که دولت اوباما انجام داده بود را ادامه نخواهد داد. ما دو خواسته مهم از دولتالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب داریم؛ اول، استرداد رئیس سازمان فتو (فتح الله گولن) در سریع‌ترین زمان ممکن و دوم، قطع همکاری آمریکا با یگان‌های مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک است.

 

وی ادامه داد: ترکیه و آمریکا دو شریک استراتژیک هستند که ظرفیت‌ها و قدرت‌های لازم برای ایجاد تاثیرات مثبت در منطقه دارند. ما بر این باوریم این همکاری باید انجام گیرد.

 

چاووش‌اوغلو با اشاره به کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ گفت: یکی از اهداف کودتا ضربه زدن به سیاست خارجی کشور ما بود. مبارزه ما علیه سازمان فتو به عنوان عاملان اصلی کودتا یکی از اولویت‌های اصلی ما در سیاست خارجی کشورمان است.

 

وی با اشاره به اظهارات بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در تشریح سیاست خارجی این کشور مبنی بر "دوستان بیشتر و دشمنان کمتر" ادامه داد: در منطقه ما صلح برقرار خواهد شد و در نهایت ما خواهیم توانست که به اهداف خود دست یابیم.

 

چاووش‌اوغلو در ادامه اظهاراتش با اشاره به روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از بروکسل خواست به وعده‌های خود برای اجرای توافق لغو روادید برای شهروندان ترکیه در سفر به اروپا عمل کند.

 

وی گفت: رهبران اروپا باید این مساله را بدانند که ترکیه سهم خود را برای کمک به صلح و امنیت اتحادیه اروپا انجام داده است. اروپا بدون ترکیه کامل نیست. انتظار ما از این اتحادیه این است که توافق لغو روادید را اجرا کند و موانع مصنوعی را از پیش روی روند پیوستن ترکیه به این اتحادیه بردارند و یک موضع مشخص در برابر سازمان‌های تروریستی اتخاذ کنند.

 

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: سیاست خارجه ترکیه بسیار غنی است و بین شینگن و شانگهای تحت فشار قرار نمی‌گیرد. آنکارا در جایگاهی نیست که بین اتحادیه اروپا و شورای همکاری شانگهای به سرپرستی چین و روسیه یکی را انتخاب کند.

 

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: تلاش‌های ما برای دستیابی به یک راه‌حل در ناآرامی‌های سوریه است. ترکیه اکنون بر مذاکرات آستانه متمرکز شده است.

 

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که این مذاکرات در مسیر تکمیل مذاکرات ژنو باشد.

 

چاووش‌اوغلو درباره روابط ترکیه و روسیه خاطر نشان کرد: مصالحه اخیر ترکیه با روسیه نتایج خوبی برای مسائل منطقه‌ای و دوجانبه به خصوص در حوزه اقتصادی داشته است اما روابط خود با مسکو به معنای این نیست که ترکیه روابط خود را درباره مسائلی مثل کریمه تغییر داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =