تلاش برای تغییر قانون اساسی دست و پا زدن‌های آخر اردوغان است

محمد ساجدی گفت: ترک‌ها تنها کشور در دنیا هستند که با تمام کشورهای همسایه خود از جمله یونان، قبرس، ایران، عراق و سوریه دچار اختلاف هستند و در اصل ترک‌ها در بحث سیاست خارجی هیچ برگ برنده‌ای ندارند.

تغییر قانون اساسی ترکیه که اردوغان بر آن پافشاری می کند دست وی را بسیار باز می گذارد تا فراتر از اختیارات قبلی خود به یکه تازی در این کشور بپردازد.

 

محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجو در این باره گفت: تلاش برای تغییر قانون اساسی در واقع تلاطم و دست و پا زدن های آخر آقای اردوغان است و اگر پارلمان ترکیه آن را تایید کند دفن دموکراسی صورت می گیرد. ترک ها تنها کشوری در دنیا هستند که با تمام کشورهای همسایه خود از جمله یونان، قبرس، ایران، عراق و سوریه دچار اختلاف هستند و در اصل ترک ها در بحث سیاست خارجی هیچ برگ برنده ای ندارند. در داخل نیز نسبت به مخالفان خیلی افسارگسیختی می بینیم از جمله بحث فتح الله گولن، کردها، داعش. بحث بیکاری، گرانی. تمام اینها دست به دست هم داده و گردابی را برای آقای اردوغان درست کرده اند. آقای اردوغان می خواهد با افزایش قدرت اینها را مهار کند. این کار بسیار ابلهانه است و آقای اردوغان در آن موفق نخواهد شد و اگر این کار را صورت دهد هزینه سنگینی را خواهد پرداخت.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای اردوغان ترکیه را به سمت سیستم تک حزبی که از نشانه های جوامع فاشیستی است سوق نخواهد داد، تصریح کرد: سیستم تک حزبی مانند آلمان هیتلری است به این معنی که هیچ کس حرف نزد جز من؛ هیچ رای پارلمانی وجود نداشته باشد، احزاب نباشند و فقط یک نظر باشد. انتهای این حرکت مشخص است که چه خواهد شد. در آلمان همین بود، در ایتالیا همین بود و در ژاپن نیز همین.

 

ساجدی درباره ویژگی سرکوب رسانه ها که فاشیست ها آن را به شدت پیگیری می کنند و رئیس جمهور ترکیه به دنبال آن است نیز تاکید کرد: تعداد زیادی خبرنگار اکنون در زندان هستند، همچین افراد احزاب و ان‌جی‌او ها که به هلاکت خود آقای اردوغان ختم خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در واکنش به این سوال که این تعداد انبوه زندانی برای دولت ترکیه مشکل ساز نخواهد شد نیز خاطرنشان کرد:  کار از این حرف ها گذشته است و آقای اردوغان معتقد است که اگر این کار را نکند حملاتی که صورت خواهد گرفت هزینه های بیشتری خواهد داشت. رئیس جمهور ترکیه بیش از شش هزار ارتشی را یا بازنشته و یا دستگیر کرده است.

 

وی همچنین درباره احتمال ارتباط کودتا با این وقایع تاکید کرد: همه این قضایا زنجیروار به هم مرتبط هستند. کودتا از درون ترکیه و با حمایت اسرائیل و غربی ها و آمریکا روی داد. اینکه ارتش را در مناطق مرزی غرب نگه داشته اند برای این  است که این نیروها در داخل نباشند و به کودتای  دومی دست نزنند. روزها یا ماه آینده شاید برای ترکیه زمان پرتلاطمی باشد. البته نمی توانیم بگوییم کودتا از جانب خود آقای اردوغان صورت گرفته باشد چرا که در آن زمان ۱۶ هلیکوپتر ناپدید شد. بعد به چه قیمتی و دیگر اینکه مگر می خواست با اقدام به کودتا چه کار کند؟ آن زمان که آقای داوود اوغلو کنار رفت حدس زده بود که چه اتفاقی خواهد افتاد. وی آدم باهوشی بود و در کتاب امور استراتژیک هم به این مسائل اشاره کرده است. اردوغاان در مقابل آمریکا و غرب و اسرائیل گردنکشی می کرد و طبیعی بود که چنین اتفاقی بیفتند. در کل بحث اردوغانیسم به پایان رسیده است. هیچ کس شک ندارد که بانی داعش ترک ها بوده اند و با این کار می خواهند رو برگردانند.

 

ساجدی همچین درباره علل گرایش اردوغان به سمت روسیه نیز گفت: آنها مجبورند این کار را بکنند. اول اینکه در داخل روسیه اینها اشتراک منافع دارند و روسیه هم ابرقدرت منطقه ای است. دوم اینکه پوتین آدمی نیست که از کشته شدن خلبان روس به سادگی بگذرد. آقای پوتین بسیار مکار و زیرک است و تا زمانی که زهر خود را نریزد ساکت نخواهد نشست. دیگر اینکه ترک ها با این کار یک دوست در منطقه خواهند داشت. آنها حتی با یونان بر سر قبرس رابطه خود را به هم زدند. بعد مسئله داعش موضوعی شده که تمام دنیا با آن می جنگند بنابراین مجبور هستند با روس ها کنار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =