موگرینی: مردم سوریه باید درباره کشورشان تصمیم بگیرند/ نقش ما حمایتی است

مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با بیان اینکه « سوری ها خود باید راهی برای مشارکت و زندگی مناسب و شایسته در کشورشان پیدا کنند»، گفت: معتقدیم راه حل پایان بحران سوریه باید سوری باشد و از خارج تحمیل نشده باشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، موگرینی بعداز دیدار با « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان با وی در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت و خاطرنشان کرد که تصمیم گیری در این زمینه برعهده مردم سوریه از جمله پناهجویان است و ما تنها نقش تسهیل کننده و حمایتی داریم.

وی در این کنفرانس خبری که عصر دیروز پنجشنبه برگزار شد، گفت: این چهارمین سفر من به لبنان در سال های اخیر است زیرا فقط به دوستی بین مردم اروپا و لبنان نگاه نمی کنم بلکه اهمیت و منافع راهبردی اروپا در حمایت از دولت و ملت لبنان را نیز در نظر دارم و امروز تاکید می کنم که اتحادیه اروپا بیش از گذشته بر تعهد و التزام خود به لبنان پایبند است.

این مسئول ارشد اروپائی افزود: امروز ما با نگاهی کاملا مثبت از انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید به نخست وزیری« سعد حریری» که کار خود را شروع کرده است، استقبال می کنیم و خوشبختانه مجلس لبنان هم امروز فعالیت های فشرده خود را از سر گرفته است، اینها اهمیتی بسیاری دارد و باعث می شود مردم لبنان از وجود نهادهای رسمی بهره مند شوند.

موگرینی خاطرنشان کرد: مهمترین پیام سفر امروز من تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از لبنان است، حمایتی که همواره و در لحظه های حساس و دشوار وجود داشته است و ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه « حمایت اروپا مربوط به نهادهای قانونی لبنان است چرا که این نهادها ضامنی برای برقراری تعادل و توازن دقیق در لبنان هستند»، تصریح کرد: ما انتخابات آینده پارلمان لبنان را از نردیک دنبال می کنیم و به بحث ها و گفت وگوهایی که برای اصلاحات و بهبودعملکرد همه موسسات دولتی و پارلمان صورت می گیرد، توجه ویژه داریم.

این مسئول ارشد اتحادیه اروپا گفت:حمایت های ما از دولت و ملت لبنان در خصوص چالش های دشواری است که این کشور به خاطر میزبانی از جمع انبوهی از پناهجویان سوری و نیز فلسطینی با آنها روبه رو شده است.

موگرینی در خصوص پناهجویان سوری افزود: اتحادیه اروپا از ابتدای جنگ سوریه بیش از یک میلیارد و یک صد میلیون یورو هزینه کرده که ۸۰۰ میلیون یورو از آن به حمایت از پناهجویان در کشورهای میزبان آنان اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد:می دانیم میزبانی از این تعداد بالای پناهجویان نیازمند تدابیر جانبی است تا مردم لبنان از خدمات دولتی و مدارس محروم نشوند و درعین حال پناهجویان سوری نیز زندگی شایسته ای داشته باشند.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: حمایت اتحادیه اروپا از لبنان به موضوعات اساسی مربوط می شود و همان طور که گفتم دو طرح اصلی در زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت، و فعالیت در زمینه تفاهم نامه های تجاری در دست اجرا داریم.

موگرینی با بیان اینکه « روابط و شراکت ما با لبنان مستحکم است»، تصریح کرد: لبنان اولین کشور منطقه بود که با اتحادیه اروپا درباره اولویت های شراکت به توافق رسیدد و در سفر چند ماه پیش جبران باسیل به بروکسل شاهد امضای آن بودیم.

وی همچنین با بیان اینکه « موضوع فلسطین همواره برای ما اروپایی ها از اولویت برخوردار بوده است»، گفت: باید راهی برای از سرگیری مذاکرات سازش و دستیابی به راه حل دائمی بر اساس تشکیل دو کشور پیدا شود و ما باید همواره برای تحقق این مساله تلاش کنیم.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اعتراف می کنم که ابتکار صلح عربی می تواند نقش بسیار مهمی درهرگونه راه حلی در آینده ایفا کند و من همواره از این طرح به عنوان یک عنصر اساسی در کنار کار کمیته چهار جانبه بین المللی ( سازمان ملل، روسیه ، آمریکا و اتحادیه اروپا) یاد کرده ام.

موگرینی اضافه کرد:باید بگویم ما همواره خواهان ادامه شراکت با لبنان و همکاری های قوی بین دو طرف هستیم، خواهان ادامه کار با رئیس جمهوری، دولت جدید ، نخست وزیر و مجلس لبنان هستیم تا به وضعیتی مطلوب برای منطقه و مردم لبنان دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد:ما هم جزو این منطقه هستیم و همسایه لبنان به شمار می آییم و در دریای مدیترانه با شما شراکت داریم و از همه مهمتر فرهنگ مشترک دو طرف است.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: البته خیلی مهم است که ما فقط به دنبال شراکت نباشیم بلکه باید به دنبال دوستی باشیم و برهمین اساس با هم کار کنیم.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره موضع اتحادیه اروپا درباره پناهجویان سوری که اقداماتی علیه لبنانی ها مرتکب شده اند و وجود برخی تروریست ها در بین این پناهجویان و بازداشت برخی توسط دولت لبنان، گفت: بهتر است درباره اقداماتی که دولت یک کشور دوست در امور مربوط به امنیت داخلی خود انجام می دهد، نظری ندهم.

وی افزود: اما می توانم بگویم ما تلاش داریم در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری های خود را با لبنان گسترش دهیم زیرا می دانیم همکاری دو جانبه و همکاری های بین المللی می تواند راهکاری برای مبارزه با تروریسم باشد و این یک چالش برای همه ما است.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد:مشارکت در تبادل اطلاعات و ایجاد یک راهبرد جدید و اداره عملیات ورود و ادغام پناهجویان نیز جزو موضوعات مورد توجه ما قرار دارد.

موگرینی خاطرنشان کرد:در اروپا جوانان پناهجو به طور ویژه توانسته اند جایگاه خود را در جامعه پیدا کنند، امروز با یک گروه از کودکان سوری حاضر در مدارس لبنان ملاقات کردم و همینجا از فرصت استفاده کرده و از دولت لبنان که شرایط لازم برای ادغام و حضور این تعداد بالا از کودکان سوری در مدرسه ها را فراهم کرده است، تشکر می کنم.

وی تصریح کرد:بهترین راه برای جلوگیری از ارتکاب جرم این است که در زمینه نوع زندگی ، فرهنگ و تربیت پناهجویان سرمایه گذاری صورت بگیرد و به آنها فرصت بازگشت به سوریه در آینده نزدیک داده شود.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره طرح « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه، گفت: گزارش های مطبوعاتی به دستم رسیده و نشان می دهند دولت آمریکا می خواهد طرح های خاصی را مورد بررسی قرار دهد اما نمی خواهم تا پیش از تایید رسمی این مساله، نظری در باره آن بدهم.

موگرینی افزود:آنچه برای ما اهمیت دارد این است که از پناهجویان و کشورهای استقبال کننده از آنها حمایت صورت گیرد، اتحادیه اروپا تلاش دارد از پناهجویان داخل سوریه و نیز در کشورهای همسایه مانند لبنان ، اردن و ترکیه حمایت کند.

وی اضافه کرد: مایلم تاکید کنم کار اساسی آن است که راه حل سیاسی برای بحران سوریه از طریق ورود به مرحله انتقال سیاسی و تشکیل دولت جدید پیدا شود، آن وقت همه سوری های می توانند به کشورشان بازگردند.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد:ما وظیفه داریم از پناهجویان داخل و خارج سوریه حمایت کرده و به دنبال راه حل سیاسی برای بحران باشیم، راه حلی که حق مردم سوریه در کشورشان را تضمین کند.

موگرینی تصریح کرد:همانطور که آقای باسیل گفت، ما نیز معتقدیم راه حل باید یک راه حل سوری باشد و از خارج کشورتحمیل نشده باشد، تصمیم گیری در این زمینه به مردم سوریه از جمله پناهجویان مربوط می شود و ما نقش تسهیل کننده و حمایتی داریم، سوری ها خود باید راهی برای مشارکت و زندگی مناسب و شایسته در کشورشان پیدا کنند.

وی درباره مساله شهرک های صهیونیستی هم گفت: ما این شهرک ها را غیر قانونی می دانیم و موافق ساخت آنها نیستیم و جامعه جهانی با استناد به قطعنامه های صادر شده در شورای امنیت در این زمینه نظر یکپارچه ای دارد.
مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما این اجماع را ضامنی برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت می دانیم و البته هدف ما این است که با تعیین چارچوب های مشخص و عینی، گروه های مختلف گفت و گوها و مذاکره مستقیم را از سر بگیرند.

موگرینی اضافه کرد: اتحادیه اروپا تماس های مستقیم و دائمی با فلسطینی ها و اسرائیلی ها دارد و با مسئولانی از هر دو طرف ملاقات های داشته و البته خیلی مهم است که اتحادیه اروپا با آمریکا ، روسیه و سازمان ملل همکاری کند و به دنبال توسعه این اجماع بین المللی باشیم.

وی خاطرنشان کرد:ما بر این باوریم که اوضاع امنیتی منطقه باعث بی توجهی به موضوع فلسطین شده است، در حالی که باید در اولویت باشد، وضعیت خطرناک شده است و ما باید برای این بحران که طولانی ترین بحران منطقه از حیث زمانی است، راه حلی پیدا کنیم.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:هرگونه راه حل یک جانبه نه تنها با منافع فلسطینی ها بلکه با منافع اسرائیلی ها نیز تعارض دارد.

براساس این گزارش ، موگرینی بعداز ملاقات با « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان هم در گفت وگوئی کوتاه با خبرنگاران تاکید کرد که با نبیه بری در باره روند فعالیت پارلمان لبنان ، قانون جدید انتخابات لبنان، چندین طرح در منطقه که برای لبنانی ها و اروپائی ها مهم است، تبادل نظر کردیم.

وی گفت که بزودی سفری دیگر به لبنان خواهد داشت.

موگرینی شامگاه چهارشنبه برای دیداری رسمی وارد بیروت شد و بعداز ملاقات با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری، « نبیه بری» رئیس پارلمان، « سعد حریری» نخست وزیر و « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان ، عصر دیروز بیروت را ترک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پانزده =