تجزیه منطقه و نزاع‌های داخلی اصول سیاست خارجی غرب در خاورمیانه است

نماینده پارلمان مصر گفت: ضربه زدن به خاورمیانه و تقسیم آن به کشورهای کوچک و در حال نزاع یکی از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی غرب شمرده می‌شود.

«حمدی السیسی»، نماینده پارلمان مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، تصریح کرد: بطورکلی شرایط حاکم بر شماری از کشورهای منطقه موجب گسترش و اشاعه پدیده تروریسم از سوی کشورهای غربی شد، کشورهایی که ضربه زدن به خاورمیانه و تقسیم آنها به کشورهای کوچک و درحال نزاع یکی از اصول سیاست خارجی آنها شمرده می‌شود.

نماینده پارلمان مصر افزود: غرب برای پیاده کردن طرح خود درپی مزدوران و عوامل اجرایی بود که رژیم‌های مرتجع عربی و گروه‌های تروریستی این وظیفه را برعهده گرفتند.

حمدی السیسی درباره هدف گروه‌های تروریستی و رژیم‌های عربی گفت: مهمترین هدف این طرف‌ها را باید در کسب نفوذ و سیطره بر ثروت‌ها و منابع منطقه و ایجاد جای پای برای خود در خاورمیانه ارزیابی کرد.

وی حفظ هوشیاری و بالا بردن سطح آگاهی‌ها در قبال توطئه‌ها و طرح‌هایی که منطقه را هدف قرار می‌‌دهند و مبارزه با این توطئه‌ها و طرح‌ها با همه امکانات و توانایی‌های در اختیار را ضرورتی انکار ناپذیر عنوان کرد و افزود: باید حفظ منافع ملی و دفاع از وطن به دور از هرگونه اختلاف سیاسی مهمترین اصل مورد توجه باشد.

نماینده پارلمان مصر خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود تهدیدات متعددی که موجودیت کشورهای عربی را با خطر جدی مواجه کرده‌اند، با این حال هستند طیف‌ها و گروه‌هایی که به پیاده کردن طرح‌های بیگانگان ادامه می‌دهند و منافع خود را بر منافع ملی ارجح می‌دانند.

حمدی السیسی درباره سیاست خارجی قطر در منطقه نیز گفت: کشور قطر را باید پدیده عجیب و شگفت‌انگیزی توصیف کرد، هرکس در این کشور به قدرت می‌رسد این توهم در او ایجاد می‌شود که قدرت و توان حاکمیت بر منطقه و کشورهایش را دارند و همین توهمات موجب هدر رفتن بسیاری از ثروت‌ها و درآمدهای ملی این کشور شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، بزودی شاهد روزی باشیم که مردم قطر مقابل این سیاست‌ها قیام کنند و به این سیاست‌ها پایان دهند.

نماینده پارلمان مصر درباره سیاست‌های خصمانه دوحه در قبال قاهره گفت: دلیلی بر این همه دشمنی و خصومت‌ورزی قطری‌ها با قاهره که تاسر حد همکاری با اتیوپی در ساخت سد النهضه نمود پیدا می‌کند، نمی‌توان یافت اما مصر آن کشوری نیست که از توطئه چنین کشوری آسیب ببیند و اطمینان داریم، روزی فرا می‌رسد که شاهد پشیمانی دوحه بخاطر سیاست‌های خصمانه‌اش در گذشته در قبال کشورهای منطقه از جمله مصر باشیم.

حمدی السیسی درباره حکم دادگاه تجدید نظر مصر در قضیه تیران و صنافیر گفت: حکم نهایی را دادگاه صادر کرد و به موجب قوانین مصر هیچ مرجعی قدرت تغییر حکم و بازنگری در آن را ندارد، علاوه بر اینکه مردم مصر غیرممکن است از یک وجب از خاک کشورشان چشم پوشی کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =