پس لرزه های تصمیم ترامپ و یک تغییر در ورزش/ قهرمان نقره داغ شد!

پس لرزه های دستور مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا در ورزش ایران، نقره داغ شدن دوباره فوتبال توسط فیفا همراه با ادامه تغییرات در وزارت ورزش، مهمترین اتفاقات این هفت روز را رقم زدند.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: به جز مدال آوری کاراته کاران و کشتی گیران در رقابت های بین المللی، جهانی شدن تیم بسکتبال با ویلچر ایران، تغییر مدیریت مهمترین معانت وزارت ورزش با انتصاب داورزنی، کسر امتیاز از تیم پاس توسط فیفا و پیگیری رقابت های لیگ برتر فوتبال، سایر «مهم» ترین های این هفت روز ورزش در رابطه با دستور العمل مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا بود و تاثیراتی که روی ورزش ایران گذاشت.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به شرح زیر است:

هفته ای که به کام پرسپولیس و استقلال گذشت
تراکتور سازی – ماشین سازی و استقلال – پیکان؛ این دو دیدار روز نخست هفته نوزدهم رقابت های لیگ برتر بود که جمعه گذشته برگزار شد. در اولین بازی دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند اما در دیگر دیدار برگزار شده، استقلال موفق شد حریف خود را ۳ بر ۲ شکست دهد. 

سایر دیدارهای این هفته از مسابقات شنبه برگزار شد که در مهمترین دیدار پرسپولیس در قم با دو گل، صبای این شهر را شکست داد  و با ۴۴ امتیاز در صدر جدول رده بندی باقی ماند. پدیده در دیدار خانگی برابر سایپا با دریافت یک گل شکست خورد و رقابت دو تیم نفت تهران و استقلال خوزستان هم به تساوی یک بر یک انجامید. گسترش فولاد – ذوب آهن، سپاهان – صنعت نفت و فولاد – سیاه جامگان سه دیدرا دیگر این هفته را برگزار کردند بدون اینکه گلی در آنها رد و بدل شود.

«ورزشگاه سلطان قابوس» میزبان دیدار آسیایی و خانگی پرسپولیس شد
راساس اعلام سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار خانگی پرسپولیس مقابل الهلال در لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه سلطان قابوس مسقط برگزار خواهد شد. پیش از این باشگاه پرسپولیس عنوان کرده که اولویت اول برگزاری بازیهایش در امارات  است اما اختیار انتخاب میزبان را به فدراسیون فوتبال واگذار کرده بود که در نهایت عمان به عنوان کشور میزبان این دیدار انتخاب شد.

یک جابه جایی بزرگ در وزارت ورزش
از زمان مدیریت محمود گودرزی در وزارت ورزش، نصرالله سجادی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای این وزارتخانه را در اختیار داشت اما مسعود سلطانی فر که یک ماه پس از اخذ رای اعتماد مجلس، تغییرات در وزارت ورزش را آغاز کرد، امروز طی حکمی محمدرضا داورزنی را به عنوان جایگزین وی معرفی کرد. داورزنی در حالی به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش معرفی شده که از سال ۱۳۸۵ ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده دارد.

بسکتبال با ویلچر ایران هم قهرمان شد و هم جهانی
رقابت های بسکتبال با ویلچر زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا و انتخابی جهان طی این هفته رو به پایان با قهرمانی تیم ایران در تایلند به پایان رسید. تیم بسکتبال با ویلچر زیر ۲۳ سال ایران در با بردی که در دیدار نهایی برابر ژاپن به دست آورد، موفق به کسب این عنوان شد. این پیروزی درحالی برای تیم ایران رقم خورد که این تیم پیش از دیدار فینال مقابل تیم های تایلند، هند، استرالیا (۲ بار) و چین صاحب برتری شده بود و در مصاف با ژاپن هم شکست خورده بود. تیم بسکتبال با ویلچر زیر ۲۳ سال ایران پیش از کسب عنوان قهرمانی، با صعود به فینال صاحب سهمیه مسابقات جهانی کانادا شد.

بهترین های لیگ دوچرخه سواری ایران معرفی شدند
شنبه گذشت و بعد از چهار روز رقابت رکابزنان پیست در اهواز و دوچرخه سواران جاده در مشهد قهرمانان لیگ برتر باشگاههای کشور در بخش مردان معرفی شدند. بر این اساس و در بخش استقامت جاده تیم شهرداری تبریز به عنوان قهرمانی دست یافت و پیشگامان کویر یزد و فولاد مبارکه سپاهان اصفهان هم سوم شدند. در بخش پیست هم تیم پیشگامان کویر یزد قهرمان شد و تیم های فولاد دوم و مس کرمان هم در رده های دوم و سوم ایستادند.

سه طلا و یک برنز نتیجه تلاش آزادکاران در فرانسه
رقابت های بین المللی کشتی فرانسه یکشنبه در حالی به پایان رسید که تیم ایران توسط محسن حاجی پور، رامین طاهری و امیر قاسمی منجزی در اوزان ۵۹، ۸۰ و ۱۳۰ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد. در جریان همین مسابقات علی اکبر حیدری در وزن ۹۸ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و علی ارسلان در وزن ۶۶ کیلوگرم صاحب عنوان پنجم شد.

چهار مدال طلا و برنز کاراته کاران ایران در لیگ جهانی
مرحله نخست رقابتهای لیگ جهانی کاراته پس از سه روز رقابت میان ١٢۴٣ کاراته کایی که از ٧٨ کشور در پاریس حضور داشتند، در حالی به پایان رسید که تیم یازده نفره اعزامی ایران صاحب دو مدال طلا و دو مدال برنز شد. سجاد گنج زاده و طراوت خاکسار در این مسابقات به مدال طلا دست یافتند. ضمن اینکه ذبیح الله پورشیب و سامان حیدری نیز صاحب مدال برنز شدند. علی اصغر آسیابری، احسان حیدری، ابراهیم حسن بیگی، یونس ناصری، هادی عرب و حمیده عباسعلی دیگر نمایندگان کشور در مبارزات امروز بودند که موفق به کسب مدال نشدند.

گام بلند بانوان والیبالیست در راه جهانی شدن
تیم ملی والیبال بانوان طی این هفت روز ورزش برای کسب سهمیه جهانی در رقابت‌های انتخابی منطقه آسیای مرکزی به میدان رفت و موفق شد با کسب عنوان قهرمانی، به مرحله نهایی مسابقات انتخابی جهان صعود کند. در جریان این مسابقات که به میزبانی مالدیو و در شهر ماله برگزار شد، تیم ملی والیبال بانوان ایران مقابل نپال و تیم میزبان پیروز شد و به عنوان قهرمانی دست یافت تا با کسب این مقام،  به عنوان دهمین تیم رقابت های انتخابی جهان در قاره کهن آسیا معرفی شود. بدین ترتیب تیم ملی والیبال بانوان ایران باید در مرحله نهایی برای چهار سهمیه رقابت های جهانی ۲۰۱۸ ژاپن به میدان برود.

نایب قهرمانی آزادکاران ایران در جام یاریگین
رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام ایوان یاریگین در این هفته رو به پایان به میزبانی شهر کرانسویارسک روسیه برگزار شد. در جریان این مسابقات، تیم منتخب کشتی آزاد مازندران به یک مدال نقره توسط محمد جواد ابراهیمی در وزن ۸۶ کیلوگرم دست یافت ضمن اینکه توسط محمدمهدی یگانه جعفری، حسین رمضانیان و جابر صادق زاده در اوزان ۶۵، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم نیز صاحب سه مدال برنز دست یافت. بدین ترتیب در رده‌بندی تیمی، ایران پس از روسیه دوم شد و مغولستان نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.

تصویب میزبانی ایران برای بازی های پاراآسیایی تیر و کمان
به دنبال پیشنهاد میزبانی ایران برای دومین دوره بازی های پاراآسیایی تیر و کمان که توسط محمدعلی شجاعی، رئیس فدراسیون تیر و کمان و در اجلاس هیات رئیسه کنفدراسیون تیر و کمان آسیا مطرح شد،  این کنفدراسیون طی این هفته به طور رسمی با برگزاری این رقابت ها در ایران موافقت کرد. بر این اساس دومین دوره بازی های پاراآسیایی تیر و کمان مردادماه سال آینده در ایران و به میزبانی تهران برگزار خواهد شد. این مسابقات همزمان با مرحله چهارم کاپ آسیا در تهران برگزار می شود.

دردسرهای دستور مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا برای ورزش ایران
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با امضای دستوری که هدف از آن «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» خوانده شده ورود پناهجویان به آمریکا را برای چهار ماه معلق کرد و موقتا بازدید شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله اتباع ایران به آمریکا را ممنوع کرد. این در حالی است که سفر به آمریکا و شرکت در رویدادهای ورزشی در برنامه برخی از فدراسیون ها و ورزشکاران کشورمان است. از جمله اینکه کماندران باید برای حضور در مرحله نهایی جام جهانی داخل سالن و بعد از آن فینال فینالیست های این رقابت ها، ۱۹ بهمن ماه عازم آمریکا شوند اما هنوز ویزای آنها صادر نشده و با توجه به شرایط موجود هم بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.

البته این شرایط روی حضور ورزشکاران آمریکایی در ایران نیز تاثیرگذاشته است. به طور مثال بسکتبالیست های آمریکایی شاغل در لیگ ایران که در تعطیلات به کشورشان بازگشته بودند به خاطر دستور جنجالی ترامپ که واکنش متقابل مقامات ایران را به همراه داشته، نتوانسته اند به ایران بازگردند. مهمتر اینکه ایران بهمن ماه میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی است که در کرمانشاه برگزار می شود. آمریکا از جمله تیم های شرکت کننده در این رقابت ها است که به خاطر همین شرایط ویزای سفر به ایران را دریافت نخواهد کرد.

در همین رابطه مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که ورزش ایران از دستگاه دیپلماسی کشور تبعیت می کند و اگر برای کشتی گیران آمریکا ویزا صادر شود، از حضور آنها در جام جهانی کرمانشاه استقبال خواهد کرد.

استعفای سرمربی فولاد خوزستان
نعیم سعداوی بعد از تساوی تیم فوتبال فولاد خوزستان مقابل سیاه جامگان در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال و جنجالهای این مسابقه، از سمت خود استعفا داد اما هیات مدیره با این استعفا مخالفت کرد و سعداوی به مسئولیتش برگشت.

بیانیه سه بندی فدراسیون فوتبال در مورد استقلال
«در پی درج اخبار منتشره در رسانه های گروهی مبنی بر علل و عوامل مشکلات پیش آمده برای باشگاه استقلال تهران به قصور مکرر این باشگاه در پرداخت مطالبات بازیکن این تیم عادل شیحی در زمان مقرر، جهت تنویر افکار عمومی دپارتمان روابط بین الملل توضیحاتی ارائه می کند»؛ این بخش ابتدایی بیانیه ای بود که دراین هفته از سوی فدراسیون فوتبال و در رابطه با مشکلات پیش آمده برای استقلال مبنی بر محرومیت این تیم از سوی فیفا منتشر شد و در آن به مواردی تاکید شد از جمله اینکه ۱- درخصوص پیگیری روند انضباطی پرونده باشگاه ها در حوزه بین الملل، فدراسیون دخالت مستقیم ندارد، ۲- روند نامه نگاری از سوی فیفا به باشگاه ها به صورت مستقیم انجام می شود و ۳- فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از رای فیفا دو بار به استقلال هشدار داده بود.

ارسال شکوائیه بسکتبال ایران علیه باورمن به BAT
فدراسیون بسکتبال به منظور پیگیری حق و حقوق خود از اقدامی که «درک باورمن» برای فسخ یک طرفه قراردادش بدون توجه به چهارساله بودن آن انجام داد، شکوائیه ای را علیه وی تنظیم کرد. این شکوائیه طی این هفته به زبان فرانسه ترجمه و برای BAT یعنی مرجع حل اختلاف فدرسیون بین المللی بسکتبال (فیبا) ارسال شد. قرار است نسخه انگلیسی این شکوائیه نیز برای این نهاد بین المللی ارسال شود.

قهرمان نقره داغ شد
بعد از آن که فیفا با اعمال حکم محرومیت استقلال از نقل و انتقالات زمستانی این تیم را نقره داغ کرد تا جدیت خود را با باشگاه های بدهکار به رخ فوتبال ایران بکشد، این بار یقه پاس همدان را گرفت تا هر دو باشگاه ایرانی که سابقه قهرمانی باشگاه‌های آسیا دارند با احکام قاطع فیفا نقره داغ شوند. شکایت طلبکاران خارجی تیم پاس همدان و عدم پرداخت بدهی‌های این بازیکنان باعث شد تا کمیته انضباطی فیفا با صدور حکمی این تیم را محکوم به کسر ۶ امتیاز در فصل جاری کند. با احتساب کسر این ۶ امتیاز، امتیازات پاس همدان در هفته نوزدهم به ۲۰ کاهش یافت تا در رده دهم جدول دوازدهم این مسابقات قرار گیرد و در آستانه سقوط به لیگ دسته سه!

نایب قهرمانی بسکتبال ایران در غرب آسیا
مسابقات بسکتبال قهرمانی غرب آسیا از یکشنبه گذشته در امان اردن آغاز شد و طی آن تیم ملی بسکتبال کشورمان طبق برنامه به مصاف حریفان خود رفت. این تیم در دو دیدار ابتدایی برابر تیم های نه چندان قدرتمند فلسطین و سوریه صاحب برتری شد اما در دیدار سوم مقابل لبنان مدعی شکست خورد. شاگردان مهران حاتمی چهارمین دیدار خود در غرب آسیا را برابر عراق برگزار کرد و طی آن حریف خود را شکست داد. این تیم در آخرین بازی خود اردن را هم شکست داد و به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کرد.

استقلال در رده سوم جدول ماند
اولین دیدار هفته بیستم مسابقات لیگ برتر را تیم فوتبال استقلال برابر ماشین سازی تبریز برگزار کرد و با پیروزی سه بر صفر برابر این تیم به رده سوم صعود کرد. در روز دوم این هفته ذوب آهن که با سه امتیاز دیدار برابر صبا می توانست رده سوم را از استقلال پس بگیرد یک بر صفر برابر این تیم قمی شکست خورد تا استقلال سوم بماند. در این روز پیکان ۳ بر ۲ سپاهان را شکست داد و استقلال خوزستان نیز ۲ بر یک پدیده مشهد را از پیش رو برداشت. سایپا نیز در تهران فولاد خوزستان را یک بر صفر شکست داد. سایر مسابقات روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =