پژوهش باید سهم اصلی را در حوزه‌های علمیه خواهران ایفا کند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با بیان اینکه ۸۳۰۰ طلبه خواهر در سایت «کوثرنت» به تولید محتوای دینی می‌پردازند، گفت: این شبکه بزرگترین شبکه علمی، دینی، آموزشی و فرهنگی خواهران در دنیا است.

پژوهش باید سهم اصلی را در حوزه‌های علمیه خواهران ایفا کندبه گزارش طبس نیوز به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، حجت‌الاسلام‌ محمدرضا جمشیدی صبح امروز (چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در همایش بزرگداشت و تجلیل از خیران حوزه علمیه خواهران که با حضور جمعی از طلاب، اساتید و خیران حوزه‌های علمیه در مجتمع آدینه برگزار شد، با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور وجود دارد، اظهار کرد: در این مدارس ۸۰ هزار طلبه خواهر مشغول تحصیل هستند و تاکنون صدها هزار فارغ‌التحصیل را در کشور از حوزه‌های علمیه خواهران داشته‌ایم و این امر به برکت همت بلند خیران انجام شده است.
 
وی ادامه داد: براساس روایات اسلامی، مسابقه بر سر امور دنیایی ناپسند است اما در امور و مسائل آخرتی تأکید شده که در این امر از یکدیگر سبقت داشته باشیم. شما خیران در این مسیر گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اید و در این بازار دنیا که انسان در آن محدود زندگی می‌کند بهترین راه را انتخاب کرده‌اید و در عرصه‌ای قدم گذاشته‌اید که مرتبط با انسان‌سازی است. همین تمکن مالی شما نیز به دلیل این است که در اعمال خیر سهیم هستید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تأکید کرد: در حوزه‌های علمیه خواهران در سامانه «سمتا» قریب به ۳۷ هزار مُبَلِغ سامان یافته است. در کنار یک سوم این تعداد مدرسه کانون‌های قرآنی با هدف تربیت فرزندان دانش‌آموختگان با مفاهیم قرآنی ایجاد شده است و هر مدرسه به یک قطب علمی، فرهنگی، آموزشی و تبلیغی تبدیل شده است.
 
جمشیدی تأکید کرد: در یک سوم از مدارس آموزش و پرورش هر روز ۳۰ هزار خواهر برای اقامه نماز اعزام می‌شوند. ۳۴۵۰ مربی نیز تربیت شده است که هر کدام مهارت‌ها و تخصص‌های خاصی دارند. همچنین تعدادی مشاور خانواده و مربی قرآن در صدها هزار طرح ملی مشارکت می‌کنند. با همکاری نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز از بانوان طلبه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره می‌بریم.
 
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری از اینکه حوزه‌های علمیه در فضای مجازی خیلی فعالیت نداشته‌اند ابراز تأسف کرده‌اند که حوزه‌های علمیه خواهران با ایجاد شبکه «کوثربلاگ» نقش خود را در این عرصه ایفا می‌کنند. ۸۳۰۰ خواهر طلبه در این شبکه به تولید محتوای دینی می‌پردازند. «کوثرنت» بزرگترین شبکه علمی، دینی، آموزشی و فرهنگی خواهران در دنیا است که آن‌ها چند هزار گروه طلبه را زیر پوشش دارند و با اساتید و فعالیت خود بانوان به تولید محتوای دینی می‌پردازند و امیدواریم این شبکه را درگاه‌های بیرونی نیز فعال کنیم.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور ادامه داد: این شبکه در رابطه با سبک زندگی ایرانی- اسلامی، زنان و خانواده، مسائل اعتقادی و… به فعالیت می‌پردازد. ما به دنبال این هستیم که هر طلبه خواهر بتواند در پنج سال آینده برای خود یک وبلاگ داشته باشد و در عرصه فعالیت‌های دینی به تبلیغ و ترویج بپردازد. ما در عرصه پژوهش در سال جاری که در یکی از اجلاس‌های جهانی فن‌آوری ارتباطات شرکت کردیم حائز رتبه جهانی شدیم و این شبکه یک شبکه کم نظیر در عرصه فعالیت‌های دینی است.
 
جمشیدی در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه موفقیت‌های المپیادی نیز هر روز به موفقیت‌هایی می‌رسد، گفت: در جشنواره علامه حلی، تعدادی از خواهران شرکت کردند و توانستند رتبه‌های خوبی بگیرند. ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی می‌توانیم از خواهران طلبه کمک بگیریم و این ظرفیت را در این عرصه نباید نادیده گرفت. پیوند مجمع خیران سراسر کشور پیوند مبارکی است چرا که همه آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند. اگر خیران سلامت به دنبال تأسیس بیمارستان برای جسم انسان‌ها هستند تأسیس حوزه‌های علمیه نیز می‌تواند به سلامت و روان که یکی از نیازهای بزرگ امروز جامعه بشری است کمک کند. هیچ کسی بهتر از خانم‌ها نمی‌تواند معارف دینی را برای بانوان جامعه و خانواده‌ها بیان کند.
 
وی همچنین افزود:اگر رسانه‌های نوین طراحی شدند که در خدمت به شبکه استکبار جهانی باشند اما این شبکه‌ها یک روی دیگری نیز دارند. اگر تا دیروز خواهران طلبه نگران این بودند که چگونه مطالب خود را با امکانات کم به گوش سایران برسانند امروز می‌توانیم با بهره‌گیری از این رسانه‌های نوین فعالیت‌های خود را به گوش سایران برسانیم تا آن‌ها نیز از این فعالیت‌ها بهره ببرند.
 
جمشیدی با بیان اینکه پژوهش سهم اصلی را در حوزه‌های علمیه خواهران می‌تواند ایفا کند، گفت:‌در سه سال اخیر بیش از ۶۷۰ کرسی آزاداندیشی برگزار شده و به دنبال توسعه سطح ۳ و ۴ حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور هستیم. ما در حوزه‌های علمیه خواهران هیچ زیرساخت اولیه‌ای نداشتیم. کمتر از پنج درصد، مکان واجد شرایط داشتیم که از سال ۷۶ و به ویژه در این چند سال اخیر مجموعا ۴۸۰ پروژه در دست داشتیم که ۲۲۰ پروژه افتتاح و ۱۶۰ پروژه دیگر نیز در دست احداث داریم. آنچه از دولت‌ها دریافت کرده‌ایم یک دهم ارزش این پروژه‌ها است و مابقی را از طریق خیران، منابع محلی و با همکاری مراجع اعزام که اجازه طرح وجوهات را در این عرصه دادند دریافت کرده‌ایم.
 
او تأکید کرد: ما برای ماندگاری و اثرگذاری کار خیر باید فکر کنیم. به هم پیوستگی مجامع خیران را به فال نیک می‌گیریم اما باید این مورد را در نظر بگیریم که ما نیازمند تأسیس مهدهای کودک در کنار حوزه‌های علمیه هستیم که هم از این طریق فرزندان بانوان تحت تعلیم و تربیت دینی قرار بگیرند و هم اینکه سایر افراد جامعه نیز بتوانند کودکان خود را در مهدهای قرآنی ثبت‌نام کنند تا آن‌ها هم از بحث‌های دینی بهره ببرند و از این طریق یک نسل شایسته را تربیت کنیم. در بسیاری از مهدهای کودک کشور مطالبی به کودکان یاد داده می‌شود که مطابق با تعالیم اسلامی نیست.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور گفت: همچنین در عرصه مشاوره در امر خانواده، ازدواج و آسیب‌های اجتماعی نیز نیازمند فعالیت نیروهای بیشتری در این عرصه هستیم. صرفا بعضی از افراد در این عرصه فعال هستند که آشنایی کافی با مبانی دینی ندارند. در این عرصه خواهرانی تربیت شده‌اند که باید بیشتر از این ‌ها باشند. ما امیدواریم برای تکمیل این ظرفیت گام‌های بیشتری برداریم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − دو =