مسکو در مذاکرات میان دمشق و کردها میانجیگری می کند

وزیر امور خارجه روسیه تصدیق کرد که مسکو به منظور کمک به حفظ حاکمیت و استقلال سوریه، در مذاکرات میان دمشق و کردهای سوریه نقش میانجی را ایفاء می کند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تصدیق کرد که مسکو به منظور کمک به حفظ حاکمیت و استقلال سوریه، در مذاکرات میان دمشق و کردها سوریه نقش میانجی را ایفاء می کند.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو گفت که روسیه «برای ایجاد درکی مشترک میان دولت دمشق و اَکراد سوریه به خاطر [حفظ] یک سوریه متحد تلاش می کند».

وزیر خارجه روسیه در ادامه افزود که چهار دور مذاکرات به میانجیگری روسیه و مشتمل بر تماسهای مستقیم میان هیأت نمایندگی دمشق و «نمایندگانی از ساختارهای سیاسی و ملی کُردهای سوریه» در فاصله ژوئن تا دسامبر ۲۰۱۶ برگزار شده است. این گردهمایی ها شامل مذاکرات غیرمستقیم میان دوطرف نیز می شود.

این دیپلمات بلندپایه روسیه همچنین تأیید کرد که دولت سوریه با رهبران واحدهای شبه نظامی و مسلح کُردهای سوریه گفتگو کرده است.

لاوروف با تأکید بر اینکه «پتانسیل قابل توجهی برای دستیابی به توافقات» میان دمشق و اَکراد وجود دارد، اظهار داشت: «ما [مسکو] باور داریم که این نوع گفتگوها میان گروههای داخلی سوریه سودمند است»، زیرا دوطرف در بسیاری از حوزه های منافع مشترک و مذاکرات خود پیشرفت مثبتی داشته اند.

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که «موضوع کُردها» یکی از «مهمترین» فاکتورها در حفظ استقلال سوریه و کمک به تثبیت موقعیت در سراسر خاورمیانه است. وی همچنین توجهات را به این نکته جلب نمود که روسیه به تلاشهای خود برای یافتن راههای سازش میان گروههای مختلف قومی و مذهبی در سوریه ادامه می دهد، زیرا مسکو به اعاده صلح و ثبات در این کشور جنگ زده و مغلوب ساختن سازمانهای تروریستی بین المللی که در برخی نواحی سوریه نفوذ کرده اند، علاقمند است.

گفتنی است که این اظهارات وزیر خارجه روسیه در حالی مطرح می شود که مسکو در تلاش برای آغاز یک فرآیند صلح با همکاری تهران و آنکارا میان دولت سوریه و معارضان مسلح سوری است.

سرگئی لاوروف همچنین با اشاره به موضوع روابط آمریکا- روسیه، بار دیگر تأیید کرد که مسکو آماده همکاری با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا در بسیاری از حوزه ها و البته «بر مبنای احترام متقابل» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =