ترکیه کماکان حامی تروریست‌ها در سوریه است/ ژنو ۴ نسخه تکراری ژنوهای قبل

پژوهشگر سوری گفت: معرفی برخی شخصیت‌ها و احزاب به عنوان معارضان سوری در ژنو بازی خطرناکی است که می‌تواند به تعمیق شکاف و صف‌بندی‌هایی منجر شود که به زیان هویت ملی سوریه است.

«ریزان حدو»، نویسنده و  پژوهشگر مسائل سیاسی سوریه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق اظهار داشت: با وجود گشایش نسبی که کنفرانس آستانه در فرایند حل بحران سوریه ایجاد کرده اما با توجه به وجود همان کارشکنی های سابق گردانندگان تروریسم، نتیجه ای بهتر از ژنو های ۱، ۲ و ۳ برای ژنو ۴ پیش بینی نمی شود.

وی با اشاره به تسلط ترکیه بر همه گروه های تروریستی در سوریه گفت: آنکارا همان تروریست های حلب، إدلب و حماه را به حومه شمال شرقی حلب فرستاده تا در عملیات سپر فرات حضور داشته باشند علاوه بر اینکه در مقاطعی هم با داعش و جبهه النصره رابطه دارد.

نویسنده سوری تاکید کرد: اگر آنکارا در پس آن ناتو در برقراری صلح در سوریه جدی بودند هیچ ارتباطی با پروژه های خاص در سوریه نداشتند و نیازی به برگزاری ژنو یا گفت وگو با هر کدام از گروه های مسلح نبود.

حدو اصرار گردانندگان تروریسم با اشاره به جا زدن افرادی به عنوان معارض در نشست ژنو ۴ گفت: اینکه نشست ژنو به هدفی برای برخی طرف ها تبدیل شود مردود است.

نویسنده سوری گفت: معرفی برخی شخصیت ها و احزاب به عنوان معارضان سوری در ژنو بازی خطرناکی است که می تواند به تعمیق شکاف و صف بندی هایی منجر شود که به زیان هویت ملی سوریه است .

حدو گفت: برخی مسائل که برخی تصور می کنند کوچک و غیر تاثیرگذار است می تواند نتایج وخیمی به همراه داشته باشد.

نویسنده سوری پیامدهای حذف کردها از گفت وگوهای حل بحران سوریه را خطرناک خواند و گفت: کردها قدرت مهم و موثری در مبارزه با تروریسم هستند و حضور مهمی در میدان نبرد نیز دارد بنابراین کشورهای دوست در پرونده سوریه باید بر حضور کردها در هر گونه گفت وگوهای سیاسی مشروط به اینکه در قالب یک هیات واحد و مستقل باشند تاکید کنند.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که جنگ در سوریه جنگ بین محورهای بین المللی است و جنگ سوری-سوری محسوب نمی شود، تنها مساله سوری در این جنگ، ریخته شدن خون سوری ها بر خاک کشورشان است.

حدو تاکید کرد: همه در سوریه باید با تلاش برای رفع اختلاف و تقریب دیدگاه هایشان اصول و مبادی وحدت خود را تعیین کرده و مانع تاثیر بیگانگان بر بحران سوریه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 8 =