ایده‌آل‌گرا هستم و از قایقرانی خداحافظی می‌کنم

دارنده مدال بازی‌های آسیایی قایقرانی که به دنبال تغییر قوانین بین المللی قصد خداحافظی با این رشته ورزشی را دارد، گفت: ایده آل‌گرا هستم و نقطه ضعفم حضور در المپیک است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، متولد سال ۱۳۷۰ است. دختری که اولین بار با دیدن مسابقات کاناپولو تصمیم گرفت وارد رشته قایقرانی شود. رقابتهای کاناپولو در بسیاری از شهرها در استخر برگزار می شود و همین مسئله آموزش این رشته را راحت تر کرده است.

صحبت از سونیا گماری است که با گذشت زمان از کاناپولو وارد رشته قایقرانی اسلالوم آبهای آرام شد اما این روزها با تغییر قوانین بین المللی قایقرانی به دلیل عدم برگزاری مسابقات بین المللی رشته اسلالوم آبهای آرام، دیگر نمی تواند به فعالیت خود در این رشته ادامه دهد. هرچند او صاحب مدال برنز بازیهای آسیایی اینچئون است اما قصد دارد از این رشته خداحافظی کند.

گماری دیگر حد خود را در آسیا و چند کاپ قاره ای نمی داند و می خواهد بلند پروازی هایش را ادامه بدهد. وی این روزها در فکر تغییر رشته ورزشی خود است اما این بار می خواهد از قایقرانی خداحافظی کرده و به سراغ رشته ای برود که هنوز بخش بانوان آن در ایران راه اندازی نشده است.

مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با سونیا گماری در زیر می آید:

* خبرگزاری مهر مهر- خانم گماری؛ چطور وارد رشته قایقرانی شدید و چه افتخاراتی برای ایران بدست آوردید؟ 

– سونیا گماری: من متولد سال ۱۳۷۰ هستم. از سال ۱۳۸۳ وارد رشته قایقرانی و کاناپولو و بعد از وارد رشته اسلالوم شدم. در این سالها که در قایقرانی کار کردم در مسابقات مختلفی حضور داشتم. در کاناپولو موفق شدم مدال آسیایی بگیرم و همراه تیم برای اولین بار با کسب عنوان ششم مسابقات جهانی ایتالیا (۲۰۱۰) و پنجمی یک کاپ جهانی بهترین عناوین این تیم را در جهان بدست آورم؛ عناوینی که هنوز در ایران شکسته نشده است. وقتی وارد اسلالوم شدم هم تمام تلاشم را برای موفقیت به کار گرفتم و توانستم در بازیهای آسیایی اینچئون مدال برنز بدست آورم. سه نشان طلای آسیا و دومی کاپ آسیا هم از دیگر مدالهای برون مرزی من است.

* شنیده ایم قصد کناره گیری از این رشته را دارید. دلیل آن چیست؟ 

– اسلالوم در بخش آبهای آرام دیگر به شکل قدیم برگزار نمی شود و وارد آبهای خروشان شده است. قبلا به صورت «فلت اسلالوم» نیز برگزار می شد که من در مسابقات آن شرکت می کردم. الان با تغییر قوانین بین المللی دیگر این مسابقات در رده سنی بزرگسالان برگزار نخواهد شد و تنها در رده سنی نوجوانان و جوانان شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

* چرا با وجود اینکه رشته اسلالوم در بخش آبهای خروشان هم فعال است وارد این بخش نمی شوید؟ 

– من ایده آل گرا هستم و همین مسئله ضربه بدی به من می زند! امکانات رشته اسلالوم آبهای خروشان در ایران وجود ندارد و از ایده آل ها دور است. یکی از نقاط ضعف من این است که هنوز نتوانسته ام به المپیک بروم و آرزویم حضور در بازیهای المپیک است. برای ادامه حضورم در مسابقات اسلالوم آبهای خروشان نیاز به امکانات است و اگر بخواهم با این شرایط وارد آن شوم خیلی دیر به هدفم می رسم. حداقل زمانی که بخواهید حتی در صورت داشتن مربی خوب و پیست عالی در چنین رشته ای موفق شوید هفت تا هشت سال است. بعد از آن تازه شاید بتوانید با یک نتیجه حداقلی خوب در رنکینگ های جهانی موفق شوید که من فرصت چنین ریسکی را ندارم و عمر ورزشی ام کفاف نمی دهد تا در آن سرمایه گذاری کنم.

* قصد دارید به رشته های دیگر قایقرانی بروید؟

– قصد ندارم به رشته قایقرانی فکر کنم. من در این چند سال در رشته های مختلف قایقرانی حضور داشته ام و همه آنها را تجربه کرده ام. به پیشنهاد یک مربی و یکی از اقوام قصد دارم وارد رشته ای بشوم که هنوز در بخش بانوان فعال نیست. این رشته کاملا نقطه مقابل قایقرانی است.

* آیا فکر می کنید ورود به یک رشته جدید شرایط را برای شما بهتر از قبل خواهد کرد؟ 

– برای همین به دعوت و مشاوره یکی از اقوام تصمیم گرفتم وارد رشته جدیدی شوم. من در رشته قایقرانی هم  همه رشته ها را شناسایی کردم و در تمام آنها فعال بوده ام و حتی بیشتر از قبل روی آن کنکاش کردم. من در کاناپولو مدال آسیایی و رتبه جهانی دارم. اسلالوم هم رفته ام و حتی زمان کوتاهی شروع کردم و موفق شدم و مدال نقره آسیا و سومی بازیهای آسیایی را داشتم. همان طور که گفتم ایده آل گرا هستم و آن مقام ها را بدست آوردم اما الان مدال المپیک و جهانی را می خواهم و دیگر مدال و رتبه کاپ آسیایی نمی خواهم.


(گریه سونیا گماری پس از کسب مدال برنز بازیهای آسیایی اینچئون – ۲۰۱۴)

* نمی خواهید با اصرار ما رشته ای که مد نظر دارید در آن فعال شوید را بگویید ؟ 

– فعلا نمی گویم تا همه جوانب آن را بررسی کنم و فدراسیون مربوطه نیز کارهای مقدماتی و برنامه ریزی آن را انجام دهد. این رشته انفرادی است و فعلا تا مطمئن نشوم که می توانم در آن موفق شوم نام آن را نمی گویم. هنوز به صورت رسمی تمرینات آن شروع نشده است. قرار است به زودی در دوره های آمادگی و تست ها شرکت کنم و بعد از آن به من اعلام می شود که می توانم در این رشته فعال شوم یا خیر.

* آیا تمرینات را در این رشته شروع کرده اید ؟ 

– من تمرینات ام را در این رشته جدید شروع کرده ام اما این تمرینات رسمی نیست. در این رشته نیاز به امکانات است و در کنار امکانات نیازمند تکنیک های کاری و فنی هم هستم چرا که شناختی نسبت به این رشته ندارم. باید فدراسیون زمان را برای بررسی تست گیری و استعدادیابی اعلام کند. بعد به این تمرینات و تست گیری بروم و خودم را محک بزنم.

* فکر می کنید بتوانید به موفقیت های خود در این رشته هم ادامه دهید؟ 

– دور از انتظار نیست. اگر مشکلی پیش نیاید و بتوانم شروع کنم تمام تلاشم را برای این هدف خواهم گذاشت. می خواهم وارد رشته ای شوم که برادرم و برخی از اقوام ما وارد آن شده اند و در آن موفق هم بوده اند.

* در این چند سالی که در قایقرانی فعال بودید روند رو به رشد این رشته و سیر فعالیت آن را در کشور چطور دیدید؟ 

– نمی خواهم خیلی درمورد قایقرانی صحبت کنم. من وقتی وارد رشته قایقرانی شدم که آقای دنیامالی رئیس فدراسیون بودند. قایقرانی ما از صفر به نقطه خوبی رسید و پیشرفت خوبی کرد و زحمت زیادی برای تداوم این پیشرفت ها کشیده شد. قایقرانی ما خوب بود تا زمانی که ایشان رفتند.

آقای امینی الان خیلی زحمت می کشند و فدراسیون قایقرانی به اندازه توانش برای ما وقت و انرژی و هزینه می کند که به نظرم همه توان فدراسیون همین است. قدمها کوچک برداشته می شود چرا که مشکلات مالی پیش روی فدراسیون است. فدراسیون قایقرانی و آقای امینی تلاش می کنند که بتوانند توسعه این رشته و موفقیت ها را ادامه دهند اما باز هم آن جایگاهی که پول و منابع مالی می تواند باعث پیشرفت این رشته شود غیر قابل انکار نیست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =