صف‌آرایی امارات و کُردها مقابل آمریکا و ترکیه در خاک سوریه

ورود مستقیم امارات به صحنه سوریه با تلاش برای تقویت روابط با کردهای شمال این کشور، در سایه نبود تقابل بین دمشق با کردها می‌تواند راهی برای مقابله با زیاده‌خواهی های آمریکا و ترکیه در سوریه شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، به دنبال تاکیدهای ترامپ بر پشتیبانی آمریکا از ترکیه و درخواست برای افزایش همکاری های بین ۲ کشور آن هم زمانی که آنکارا خود را به مسکو نزدیک کرده بود، اردوغان طمّاعی را که به دنبال ایجاد نظام ریاست جمهوری در ترکیه و بازیافتن نقش محوری خود در منطقه است، به دوستی بیشتر با آمریکا کشانده است.

در مقابل آمریکا از طریق برگه کُردها درصدد جلب دوستی ترکیه است به گونه ای که کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن تب و تابی برای شریک کردن کُردها در نبردهای آتی شمال سوریه ندارد یعنی دقیقا چیزی که ترکیه می خواهد به گونه ای که بسیاری از ناظران این اظهارات کاخ سفید را اولین فریبکاری های ترامپ علیه اردوغان دانستند.

پیش بینی می شود که نزدیکی مجدد ترکیه به آمریکا با فاصله گرفتن آن از مسکو همراه شود، مقامات روسیه در مدت اخیر از طریق مذاکرات آستانه درصدد رام کردن ترکیه و استفاده از آن بودند و اردوغان هم چون آمریکایی ها قدم های زیادی از او فاصله گرفته بودند، یک گام خود را به روسیه نزدیک کرد چون احساس می کرد واشنگتن شبه نظامیان کُرد را هسته گروه های به اصطلاح معارض میانه رو سوری می داند.

در همین راستا روزنامه ایزوستیای روسیه نوشت: ارتش سوریه و شبه نظامیان ارتش آزاد حمله ای نظامی علیه نیروهای مدافع خلق کُرد در منطقه شهر تل رفعت در شمال استان حلب آغاز کردند تا مانع تشکیل کانتون کُرد یکپارچه در مرزهای ترکیه شوند.

کارشناسان معتقدند آنکارا عملیات نظامی علیه کُردها را قبل از فارغ شدن از سرکوب تروریست های داعش در شهر الباب آغاز کرده است.

به نظر می رسد تحرکات ترکیه علیه کُردها در این منطقه پس از آن صورت گرفت که آمریکا به آنکارا اطمینان خاطر داد اشتیاقی برای شریک کردن کُردها در نبردهای مهم ندارد.

علاوه بر اینکه امارات عربی متحده به خط حمایت از گروه هایی مثل نیروهای سوریه دموکراتیک که کردها بخش مهم آن را تشکیل می دهد پیوسته و کانال ارتباطی مستقیمی را با گروه های کُرد برقرار کرده که موجب خشم ترکیه شده است.

امارات، گروه اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و از خصومت این جنبش نسبت به خود هراسی ندارد بخصوص تدابیر امنیتی نیز علیه اخوانی ها اتخاذ کرده است و هم اینک درصدد ارتباط با کُردها یعنی دشمنان نظام ترکیه است.

این امر می تواند امارات را با هیاهوی رسانه ای بزرگی به صحنه سوریه وارد کند، چون کُردها بخشی از جامعه سوریه هستند خواه این را برخی بپذیرند و از آن استقبال کنند یا این گونه نباشد اما کُردها به هر حال حضور قدرتمندی در شمال سوریه دارند.

بنابراین با توجه به کمک های امارات به کُردها در شرایطی که آمریکا از آنها دست کشیده و ترکیه هم چنگال های خود را برای نابودی شان تیز کرده است، باید در مرحله پیش رو شاهد ظهور امارات در مقام حامی گروه های مسلح در سوریه و در نتیجه بروز بحران میان آنکارا-ابوظبی باشیم.

اینجا می توان اشاره کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر دوره ای خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به عربستان، کویت و بحرین سفر کرد اما به امارات نرفت.

اما دولت سوریه نیز کُردها را بخش اساسی از جامعه سوریه می داند و با توجه به پیچیدگی های عرصه میدانی سوریه صلاح دیده که شبه نظامیان مسلح کرد در مناطق خود حضور داشته باشند.

می توان گفت بین ارتش سوریه و شبه نظامیان کُرد خصومت آشکاری وجود ندارد و این یعنی امارات و دمشق ممکن است از طریق برگه کُردها به مقابله با زیاده خواهی های ترکیه و آمریکا در سوریه بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 16 =