یادداشت فرهاد ابراهیمی بر تازه‌ترین نمایشگاه مجسمه‌هایش

فرهاد ابراهیمی، هنرمند مجسمه‌ساز، در پی افتتاح تازه‌ترین نمایشگاه آثارش در دانشگاه علوم پزشکی تهران یادداشتی درباره محتوای این آثار منتشر کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در یادداشت فرهاد ابراهیمی هنرمند پیش‌کسوت مجسمه‌ساز آمده است:
 
«سخن از شکل یافتن دیده‌هاست و دیدگاهمان انسان، انسانی از آغاز تا این روز. درد کشیدن و درد زادن و در نهایت مثل فرزندی دوستش داشتن، ناگزیر بودن ـ رنجی که با آن زاده شده، رشد یافته و دوباره با تولد یک کودک استمرارش می‌دهیم. تلاش هنرمندانی را که در جهت کشف واقعیات اجتماعی نو گام برمی‌دارند ارج می‌نهیم. سمت و سوی هنرهای نو، عرضه داشت واقعیت نو با بهره‌گیری از شیوه‌هایی است که با آن از نزدیک با انسان معاصر در تماس است.

بزرگان هنر هر از گاهی دست در کار این مقوله برده‌اند و هر یک به شیوه خویش که برگرفته از جهان‌بینی خاص ایشان است آثاری آفریده‌اند. در این آثار که نمایش دردهای حقیقی و عواطف و احساسات عمیق آدمی است می‌توان هراس از طبیعت بی‌رحم و جهانی نامفهوم که بر چهره آدمی نشسته است دید.

فقر غذایی و گرسنگی در هر منطقه‌ای از جهان به دلیل شرایط سیاسی ـ اجتماعی ـ اقتصادی غلط و منحرفی است که بر آن منطقه حاکم است، در برقراری و اعمال چنین شرایطی قدرتهای زیاده‌خواه نقش اساسی دارند. در حال حاضر این قدرت ها معمولاً به دستیاری اقلیتی خاص که قدرت و حکومت را در آن مناطق در دست دارند برنامه‌هایی را به اجرا درمی‌آورند که برای خود و دستیارانشان سود فراوان به همراه دارد. اما دست یافتن به چنین سود کلان مستلزم استثمار بخش عظیمی از مردم این مناطق است و در نتیجه برای این مردم مصیبت، فقر و مهم‌تر از همه فقر غذایی و گرسنگی و عوارض ناشی از آن را دربردارد. بنابراین برای دست یافتن به یک وضعیت مناسب در این مناطق که گرفتار فقر غذایی و گرسنگی هستند می‌بایست به قطع وابستگی از هر نوع آن دست یافت و تنها در این صورت است که می‌توان به حذف گرسنگی از جامعه‌ای مطمئن بود. زیرا شواهد تاریخی نشان داده است اکثر طرح و برنامه‌هایی که در این زمینه بکار گرفته شده با شکست مواجه شده است.

تأمین آسایش انسانی وظیفه اساسی جوامع است. با نگاهی به تاریخ درخواهیم یافت که برای دست یافتن به این خواسته‌ها و رفع موانع پیش رو تنها در سایۀ دست یابی به طبیعت است که انسان می‌تواند به این خواسته‌های هرچند اولیۀ خود دست یابد. اما امروزه این طبیعت نیست که تفاوت‌ها را پدید می‌آورد، بلکه زیاده‌خواهان در جهت نیل به اهداف خویش تفاوت ها و نابرابری‌ها را به وجود می‌آورند. این نابرابری‌ها در برخی از جوامع در ابعاد گسترده گریبانگیر انسان هایی است که قهر زمین و ظلم زمان را دچار آمده‌اند؛ انسان هایی که از موهبت طبیعی و محبت انسانی دور افتاده و چشم دنیا بر آن ها پوشیده است و اگر هر از گاهی دست لطفی از آستین کرامتی برآید، چنان حقیر است که توان آن ندارد حتی مگس‌ها را از گودی چشمان گرسنه‌ای دور سازد. با چنین دیدگاهی پیش رو بازده دیده‌هامان از نمای گسترده جهان چیست؟

دهان‌های باز، پستان های تهی از شیر، شکم‌های متورم از سوء تغذیه و آنگاه رنگ ها به سردی می‌گراید و آفتاب به سینه‌ی آسمان از حرکت باز می‌ماند و ماه به سردی بر بدن مردگان می‌تراود مهتاب.»
 
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «تاثیر تغذیه بر آناتومی»، می‌توانند از یک‌شنبه ۸ اسفندماه تا هفدهم اسفند، همه روزه (به غیر از پنج‌شنبه ها و جمعه‌ها) از ساعت ۱۰ صبح تا چهاربعداز ظهر به محل برپایی آثار واقع در سالن سیتی سنتر دانشکده پزشکی دانشگاه تهران واقع در خیابان قدس، خیابان پورسینا، درب شمالی دانشگاه تهران مراجعه کنند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 10 =