جایزه مصطفی(ص) تمدن نوین اسلامی را ایجاد می‌کند

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی رئیس جمهور گفت: جایزه مصطفی(ص) سبب مرجعیت علمی جهان اسلام و تحقق تمدن نوین اسلامی می‌شود و این جاذبه علمی لازم است در تمام ابعاد شکل گیرد.

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: یکی از مباحث بسیار مهمی که مد نظر کشور ماست، بنا کردن تمدن نوین اسلامی است که ممکن است ایجاد این تمدن بیش از ۱۰۰ سال نیز زمان نیاز داشته باشد و در بازه‌ای از زمان این تمدن نوین ایجاد شود و به زمان اوج و شکوفایی تمدن در قرن چهارم و پنجم هجری بازگردد.

وی افزود: برای احیای تمدن کهن اسلامی نیاز است که به طور ویژه در حوزه علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم و راه رسیدن به آن تمدن از مسیر فعالیت‌های علمی و فناورانه می­‌گذرد. تمدن غرب هم با توسل به علم و فناوری سیطره خود را بر جهان گسترش می‌دهد.

صاحبکار خراسانی جوایز علمی را از عوامل مهم در مرجع شدن علمی دانست و افزود: جایزه‌های علمی و فناورانه فاخر و قابل توجه است که مرجعیت علمی و جهانی را تسهیل می‌کند و جایزه مصطفی(ص) سعی کرده این خلاء را تا حدودی در جهان اسلام برطرف کند. از این نظر جایزه مصطفی(ص) جایگاه ویژه و راهبردی دارد هر چند که فعالیت‌های علمی متعددی در کشور ما انجام می‌شود اما جایزه مصطفی(ص) یک راهبرد است و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی تأکید کرد: جایزه مصطفی(ص) موجب مرجعیت علمی جهان اسلام و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد شد و این جاذبه و کشش علمی لازم است در تمام ابعاد شکل گیرد و در تمام افراد و آحاد ظهور داشته باشد.

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت برپایی مسابقات دانش‌­آموزی نور نیز گفت: تعبیری هست با عنوان «العلم فی الصغر، کالنقش فی الحجر» از امام علی(ع) که اهمیت توجه به علم و آموزش از سنین کودکی را مورد توجه دارد. ضرورت دارد تا مفاهیم علمی و به دنبال علم و دانش بودن و حل مسئله را از کودکی به افراد بیاموزیم و در آنها متجلی کنیم.

صاحبکار خراسانی، بیان کرد: آموزش و پرورش در توسعه علمی دانش­آموزان پیشران بوده و نقش ویژه‌ای داشته و ایجاد مسابقه دانش­آموزی در جایزه مصطفی(ص) خود بیانگر اهمیت فعالیت‌های علمی دانش­‌آموزی است. می‌توان گفت، در واقع جایزه مصطفی(ص) یک سلسله رویداد است و در مواعد متعدد و مختلف و در اقصی نقاط جهان اسلام برگزار می‌شود و هدف این است که جاذبه‌های علمی گروه‌های متعدد جامعه را به سوی دستاوردهای علمی بیشتر کند.

وی همچنین اظهار داشت: برای موفقیت بیشتر و تحقق برنامه­ریزی‌ها در مسابقات دانش­آموزی لازم است تعامل بیشتری با مدارس انجام شود و از ابزارهای خلاقانه و روش‌های جدید برای ایجاد جذابیت بیشتر استفاده شود. همچنین از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز می‌توان بهره‌برداری مفیدتری داشت چراکه هم اکنون بسیاری از دانش­آموزان در این فضا حضور فعالی دارند و استفاده هر چه بیشتر از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای توسعه مسابقات دانش­آموزی مفید باشد.

مسابقه دانش‌­آموزی نور، گرامیداشت ابن هیثم، سال گذشته در سطح مدارس ایران برگزار شد و در دومین دوره نیز کشورهای منطقه را پوشش می­‌دهد. این مسابقه مشارکت تمام دانش‌­آموزان جهان اسلام را در دوره­‌های آتی برنامه­‌ریزی کرده است.

گروه‌های دانش‌آموزی می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقه نور در سایت جایزه مصطفی(ص) به نشانی www.mustafaprize.org  ضمن مطالعه راهنمای علمی، قوانین و مقررات و شرایط ارسال در این رویداد ثبت نام و فیلم‌های خود را در سایت بارگزاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =