فهم تجربه‌ی زیسته‌ی دانشجویان غیر مذهبی از طرد و پذیرش

هدف اصلی این پژوهش فهم چگونگی و دلایل غیر مذهبی شدن برخی از دانشجویان با نگاه به زیست جهان آنان است که چارچوب مفهومی این تحقیق شامل نظریات برگر و هابرماس است.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش فهم چگونگی و دلایل غیر مذهبی شدن برخی از دانشجویان با نگاه به زیست جهان آنان است که چارچوب مفهومی این تحقیق شامل نظریات برگر و هابرماس است. رویکرد روشی این تحقیق کیفی است لذا برای گردآوری داده ها از تکنیک‌های مصاحبه‌ی نیمه ساخت یافته عمیق، اپیزودیک؛ و تکنیک مشاهده و در تحلیل داده ها از روش نظریه مبنایی استفاده گردید. نمونه‌ی این تحقیق، شامل ۲۳ نفر از دانشجویان گرایش های علوم اجتماعی تحصیلات تکمیلی می‌باشند. نتایج گویای آنست که مجموعه شرایطی اولین جرقه‌های تغییر در عقاید را ایجاد کرده‌اند. این تغییرات با توجه به دو تجربه‌ی مدارا و طرد شدگی تقویت می‌شوند لذا غیر دینداران در واکنش دست به اتخاذ استراتژی هایی همچون فاصله گیری، مدارای اجباری، مقابله به مثل و… می‌زنند و همچنین از پیامدهای غیر مذهبی شدن می‌توان از عدم آرامش، احساس محرومیت، خشونت، انگ زنی، خود سانسوری و… نامبرد.

کلیدواژه ها: زیست جهان؛ طرد؛ پذیرش؛ تکثر معنا؛ دانشجویان غیر مذهبی

نویسندگان:

سید ضیا هاشمی: دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران

 سارا شریفی: کارشناس ارشد  

نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران – دوره ۷، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۵.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 3 =