بدهی‌های به جامانده از میزبانی شطرنج/ وضعیت مالی نزدیک به مات است

یک هفته از پایان مسابقات شطرنج زنان جهان در ایران می گذرد در حالیکه فدراسیون ایران طی این مدت پرداختی جدیدی نداشته و همچنان بدهکار است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار مهر، جمعه هفته گذشته (۱۳ اسفندماه) آخرین دیدار فینال مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان برگزار شد. با برگزاری این دیدار و مشخص شدن شطرنجباز قهرمان، پرونده چهلمین دوره این رقابت ها پس از رقم خوردن برد و باخت های بسیار و بعضا دور از ذهن در تهران بسته شد. به فاصله یکی دو روز پس از اتمام مسابقات، تمام شطرنجبازان و مهمانان خارجی که تا روز پایانی مسابقات در تهران بودند و در مراسم اختتامیه نیز حضور داشتند، کشورمان را ترک کردند.

میز و صندلی هایی که ویژه دیدارهای همزمان شطرنجبازان در محل برگزاری مسابقات قرار داده شده بود و طرح هایی که به منظور معرفی اماکن بزرگ و دیدنی ایران پشت هر میز تعبیه شده بود، همگی برداشته شده است. در کل دیگر آثاری از ۲۲ روز رقابت میان شرکت کنندگان در چهلمین دوره مسابقات شطرنج زنان جهان در ایران  و تهران نیست در حالیکه مسئولان فدراسیون همچنان در کش و قوس تامین هزینه های این میزبانی بزرگ برای پرداخت به برگزارکنندگان داخلی و خارجی این رویداد هستند.

از مجموع هزینه هایی که میزبانی مسابقات زنان جهان بر دوش فدراسیون شطرنج ایران گذاشته بود، فقط ۴۵۰ هزار دلار هزینه جایزه نقدی ۶۳ بازیکن شرکت کننده بود. این هزینه باید خیلی وقت پیش از آغاز مسابقات در تهران به حساب فدراسیون جهانی (فیده) واریز می شد اما مشکلات مالی و تامین نشدن این هزینه، پرداخت آن را تا آغاز مسابقات به تاخیر انداخت.

فدراسیون شطرنج در جریان برگزاری سه هفته ای مسابقات زنان جهان در تهران، طی دو مرحله به ترتیب ۱۰۰ و ۶۰ هزار دلار بابت جایزه نقدی بازیکنان در اختیار فیده قرار داد اما به قول مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج این تنها یک سوم از کل جایزه نقدی بود که پیش از فینال و مراسم اختتامیه تامین شد. فدراسیون شطرنج بابت دو سوم جایزه نقدی مسابقات هنوز به فیده بدهکار است و طی این مدت که از پایان مسابقات می گذرد، نتوانسته آن را تامین کند.

البته ۴۵۰ هزار دلار جایزه نقدی، بخشی از هزینه های میزبانی مسابقات شطرنج زنان جهان است که فدراسیون ایران بابت آن هنوز بدهکار است. این فدراسیون باید ۹۰ هزار دلار هم به عنوان حق میزبانی به فیده پرداخت کند و این جدا از هزینه های جانبی دیگری است که مسئولان شطرنج ایران در کش و قوس تامین آن هستند.

دیگر اینکه اسکان و رقابت شطرنجبازان در محل برگزاری مسابقات نیز حدود ۸۰۰ میلیون هزینه روی دوش فدراسیون شطرنج گذاشت. البته در این بخش اوضاع تا حدی بهتر است طوریکه تا امروز ۸۰ درصد هزینه ها پرداخت شده اما به هر حال هنوز فدراسیون بابت هتل نیز ۲۰ درصد بدهکار است.

در کل میزبانی بزرگی که شطرنج ایران در رقابت های زنان جهان داشت، بدهی های زیادی به دوش فدراسیون ایران گذاشت است، این موضوع آیا تاثیری در میزبانی های آتی ایران خواهد داشت و اینکه احتمالا باعث جریمه شرنح ایران خواهد شد؟ این پرسشی بود که پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج درگفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آن گفت: البته بعید است این مسئله میزبانی های آتی ایران را با مشکل مواجه کند. جریمه ای هم شامل حال مان نمی شود اما فکر می کنم همین روزهاست که از طرف فیده با فدراسیون ایران تماس گرفته شود تا موضوع بدهی های باقی مانده را پیگیری کنند.

پهلوان زاده تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم با کمک اسپانسرها و وزارت ورزش هزینه های باقی مانده را تامین کرده و بدهی های مان را پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =