حمایت روزافزون آمریکا از طرح تشکیل منطقه کردستان در شمال سوریه

سیاستمدار کُرد سوری ضمن اذعان به اینکه آمریکا با هدف حمایت از طرح منطقه کردستان در شمال سوریه به نیروهای سوریه دموکراتیک در مبارزه با داعش کمک می‌کند، بر ضرورت مشارکت ارتش سوریه با کردها در نبرد رقه تاکید کرد.

«طه الحامد»، عضو کمیته روابط خارجی و دیپلماتیک در کنگره ملی کُرد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، به تشریح نقش گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» در مبارزه با داعش و اهداف حمایت‌های ائتلاف بین المللی از آن پرداخت.

وی ضمن اذعان به اینکه حمایت‌های آمریکا از کُردها در راستای دفاع از طرح ایجاد منطقه کردستان در شمال سوریه است، پیش‌بینی کرد: پایان بحران سوریه شاهد افزایش حمایت آمریکا از کُردهای سوریه در عرصه دیپلماتیک باشیم.

وی در خصوص کشمکش‌ها بر سر شهر منبج در حلب نیز گفت: با شکست نهایی گروه‌های تروریستی در منبج، ترسیم نقشه سیاسی و نظامی آینده سوریه، عراق و ترکیه از این شهر آغاز می‌شود.

سیاستمدار کُرد همچنین بر ضرورت مشارکت ارتش سوریه با نیروهای سوریه دموکراتیک در آزادسازی رقه، کانون استقرار داعش در سوریه تاکید کرد.

************

در ادامه مشروح این مصاحبه آمده است:         

فارس: کشمکش کُردها با ترکیه در سایه افزایش قدرت کُردها به اوج خود رسیده، به نظر شما واقعیت حمایت آمریکا از کردها در مبارزه با داعش چیست؟

الحامد: مبارزات و مطالبات خودمختاری کُردها به سال‌های اخیر محدود نمی‌شود که بخواهد با ترکیه مرتبط باشد بلکه سابقه آن به یکصد سال پیش یا بیش تر یعنی از زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی بازمی گردد.

طی چند دهه گذشته، آمریکا، روسیه و هیچ کشور دیگری جز به ندرت به کُردها کمکی نداشته اند اما با این وجود مبارزات کُردها متوقف نشده است، کُردها بخصوص از زمانی که حزب کارگران کردستان پدید آمده بر قدرت ذاتی و صلابت اراده مقاومت کُرد و ایمان عمیق به آرمان هایشان تکیه دارند و در این بین البته از  کشمکش بین نظام های حاکم بر منطقه به نفع خود استفاده کردند به گونه ای که برای برخی کشورها زمینه کمک به جنبش کُرد را فراهم کرد.

اما  نقش آمریکا و حمایت های آن از کُردها مربوط به همین اخیرا می شود  در جریان آزادسازی کوبانی کُردها به فرماندهی یگان های مدافع خلق کُرد در نبرد با گروه های تروریستی تحت حمایت ترکیه شامل ارتش آزاد، جبهه النصره و داعش بدون هیچ گونه حضور آمریکا حماسه ای اسطوره ای را رقم زدند.

اما گروه های معارض سوری به دلیل همپیمانی با تروریسم جهانی و تلاش جدی آنها برای نابودی کشور و جامعه سوریه و نیتشان برای تشکیل خلافتی به رهبری اخوان المسلمین که تهدید جدی برای صلح جهانی است و مشکلاتی فراتر از مرزهای سوریه تا اروپا، آمریکا و سرزمین های اشغالی ایجاد کرد موجب شد که آمریکا در اتکا به این گروه های معارض ناکام ماند.

همین امر انگیزه اصلی در حمایت ائتلاف بین المللی از یگان های مدافع خلق و نظام خودمختار دموکراتیک کُرد است و همین جا بود که درگیری کُردها با ترکیه نیز آشکارا بروز پیدا کرد و آمریکایی ها هم حمایت از طرح کردهای دموکراتیک و سکولار را بر معارضان افراط گرای سوریه ترجیح دادند.

بی تردید حمایت آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی از کُردهای سوریه نقشی محوری در چندین جبهه داشته است به گونه ای که حملات هوایی آمریکا علاوه بر این کشور روند پیروزی بر داعش را پیش برده و این حمایت ها به عرصه گسترده دیپلماسی هم رسیده که البته با نزدیک شدن به پایان بحران سوریه پیش بینی می شود حمایت های آمریکا از کردها طی سال های آتی افزایش پیدا می کند.

آمریکا به وفور برای نیروهای سوریه دموکراتیک به سوریه سلاح سرازیر کرده کما اینکه چندین پایگاه و فردگاه نظامی نیز در سوریه احداث کرده و شمار کارشناسان و افسران آمریکایی در شمال سوریه قبل از شروع نبرد آزادسازی رقه به بیش از یک هزار نفر رسیده بود.

فارس: گفته می شود جامعه بین المللی از کُردها در راستای تحقق خواسته‌هایشان حمایت می‌کند، آیا این شامل حمایت روسیه هم می‌شود، این حمایت با خواسته ایجاد منطقه خودمختار کردستان در شمال سوریه در تعارض قرار نمی‌گیرد؟

الحامد: روس ها در جلب دوستی کردها گوی سبقت را ربوده اند و حامی سیاسی و دیپلماتیک آرمان کردها بوده اند و در یک سال اخیر حمایت روس ها به بعد نظامی رسیده و نقش میانجی بین کردها با دولت سوریه برای اجتناب از وقوع هر گونه درگیری بین آنها را داشته اند.

روسیه در منطقه واقع بین غرب منبج تا عفرین و محله های کرد نشین حلب و مناطق الشهباء نقش حامی کردها را ایفا کرده در حالی که حمایت های آمریکا از کردها بر مناطق شرق رود فرات و شرق منبج متمرکز است.

به نظر من تا حالا نشده که بیش تر کشورهای غرب و شرق از جمله روسیه و آمریکا بر سر مساله ای مثل آرمان کردها با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند و آن هم به دلیل قدرت روز افزون و قابل اعتماد کُردها و اراده بالای آنها برای مبارزه است چرا که کردها در منطقه ای ساکن هستند که بر چهار پایتخت اصلی تاثیرگذارند و هیچ کدام نمی توانند از کردها بی نیاز باشند.

نقش کُردها در حفظ کشور سوریه بسیار مثبت بوده چرا که کردها به منظور دفاع از کشور و عموم ملت سوریه هرگز به دنبال جنگ با ارتش سوریه نبوده اند

فارس: آیا اختلافات بین کردها با یکدیگر می تواند آنها را از دستیابی به هدف اصلیشان در ایجاد منطقه فدرال تضعیف خواهد کرد؟

الحامد: اختلاف بین کردها در اصل مرتبط با ترکیه است این کشور گروه هایی از بین کردها را برای ناکام گذاشتن طرح خودمختاری شمال سوریه و تضعیف حزب اتحاد دموکراتیک به خدمت گرفته است.

این گروه های کرد که ماهیت طائفه ای و دینی داشته و از سوی آمریکا هدایت می شوند در اصل با محور قطر، عربستان و اخوانی ها مرتبط هستند و علیه محور دموکراتیک شامل جنبش جامعه دموکراتیک کرد که به دنبال خدمت به همه ملت ها بدون کشیده شدن به کشمکش های قومی-دینی است

فارس: در خصوص منبج علت درگیری نظامی و سیاسی بر سر این منطقه چیست؟

الحامد: منبج نقطه همگرایی نظامی همه قدرت های محلی، بین المللی و منطقه ای است در این منطقه پنج ارتش اصلی وجود دارد و از آنجا ترسیم نقشه آینده سوریه آغاز می شود اگرچه  که نقش این کشورها محدود به سوریه نمی شود و عراق و بلاد شام و ترکیه و همه منطقه را شامل می شود.

قدرت های نظامی مستقر در منبج در حال صف بندی در ۲ جبهه هستند نخست جبهه قوی و تصمیم سازی که دست برتر را در میدان نبرد دارد و شامل نیروهای سوریه دموکراتیک، ارتش سوریه، روسیه و آمریکاست و جبهه مقابل را تروریست هایی به سرکردگی ترکیه تشکیل می دهد که رو به قهقرا و نابودی است.

فارس: ارزیابی شما از همکاری کُردها با ارتش سوریه در نبرد رقه چیست، بنظر شما چه موانعی در راستای این همکاری وجود خواهد داشت؟

الحامد: سرکوب نهایی تروریسم در سوریه و مقابله با زیاده خواهی های ترکیه نیاز به تصمیم ها و تدابیری دارد که به ارتش سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک برای حضور در کنار یکدیگر به منظور مبارزه برای ازادسازی شهر رقه کمک می کند و بدین ترتیب ضربه کاری به توطئه اردوغان برای حکومت داعش بر سوریه وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =