مواضع مسکو و کشورهای آسیای مرکزی به‌هم نزدیک است

سفر روسیه در دوشنبه با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی کشورهای آسیای مرکزی گفت: مواضع مسکو و کشورهای منطقه به هم نزدیک بوده و کرملین همواره از این کشورها دفاع کرده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ایگور فرولوف» سفیر روسیه در تاجیکستان در کنفرانس «کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی در شرایط شکل گیری جهان سیاست محوری» در شهر دوشنبه گفت: موقعیت روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در سیاست جهانی با هم یکسان و نزدیک می‌باشد.

فرولوف با بیان اینکه روسیه همیشه از منافع آسیای مرکزی در برابر کشورهای دیگر دفاع کار است، افزود: آسیای مرکزی از موقعیت مهم ژئوپلیتیکی برخوردار است و روابط این کشورها با مسکو به تقویت استقلال و موقعیت بین المللی آنها کمک خواهد کرد.

به گفته وی، هر یک از کشورهای آسیای مرکزی از این حق برخوردارند که چگونه و در چه شکلی در مورد روابط خود با کشورهای جهان تصمیم بگیرند.

فرولوف در ادامه با اشاره به اینکه که موقعیت مسکو و کشورهای آسیای مرکزی در بسیاری از مسائل سیاست جهانی به هم نزدیک است، تصریح کرد: این موضوع تصادفی نیست که مسکو با ۵ کشور منطقه روابط دوستانه برقرار کرده است، این کشورها از شرکای مهم کرملین در اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع محسوب می‌شوند.

این دیپلمات روس در پایان گفت: روند شکل گیری جهان چند قطبی یکی از واقعیت های امروز است و این موضوع هیچ تناقص برای کشورهای جهان ایجاد نمی‌کند، بلکه به اتحاد، یکپارچه سازی و ایجاد روابط حسنه بین کشورها در زمینه های مختلف کمک خواهد کرد.

این کنفرانس با ابتکار مرکز تحقیقات ژئوپولیتیک دانشگاه اسلاوی روسیه- تاجیکستان با حمایت سفارت روسیه در دوشنبه و مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =