سفر به پایتخت فیروزه جهان/ مهد علم و ادب در انتظار مسافران

نیشابور ـ نیشابور دومین شهر بزرگ خراسان رضوی پس از مشهد در شمال شرق ایران است.این شهر مراکز تاریخی، گردشگری وصنعتی بسیاری داردوبه همین سبب ازآن بعنوان نمادی ازتاریخ و فرهنگ ایران یاد می شود.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان ها: شهرستان نیشابور یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که از شمال با شهرستان قوچان از شرق باچناران و مشهد از جنوب با تربت حیدریه و کاشمر از غرب با سبزوار و از شمال غرب با فاروج از استان خراسان شمالی مرتبط است و در مسیر جاده ابریشم و مسیر ترانزیتی تهران-مشهد- افغانستان واقع شده است. سالانه میلیون‌ها زائر حرم علی بن موسی‌الرضا(ع) از آن عبور می‌کنند و همچنین از طریق دو جاده فرعی به قوچان و کاشمر نیز متصل است. 

سوغات فیروزه ای نیشابور 

در نیشابور سنگ قیمتی فیروزه شهرت فراوانی دارد. نام نیشابور به دلیل وجود معادن غنی با فیروزه همراه بوده و تراشیدن و شکل دادن به این سنگ قیمتی از امروزه نیز حرفه های قدیمی و سودمند نیشابور محسوب می شود.از معروفترین سوغات نیشابور سنگ فیروزه است، که شهرت جهانی دارد. از سایر صنایع دستی می توان قالی بافی، سفال گری و لعاب کاری و از دیگر سوغات این شهر می توان به ساقه های ترد گیاه اساطیری ریواس و گل های متنوع در فصل بهار اشاره کرد.

موزه باستان شناسی نیشابور 

این موزه در قسمت شرقی رباط شاه عباسی به وسعت تقریبی ۵۵۰ متر مربع در سال ۱۳۷۴ ش با موضوعات باستان شناسی، مردم شناسی و بخش ویژه افتتاح شد و در حال حاضر پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

باغ و عمارت امین اسلامی 

در گذشته این باغ زیبا متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و امروزه در خیابان امام خمینی (ره) در کنار باغ ملی شهر نیشابور قرار گرفته است. ساختمان قرار گرفته در وسط باغ با زیربنای تقریبی به ۱۳۰۰ مترمربع در دو طبقه بنا شده است.

گنبدهای شه میر 

گنبد های شه میر در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور قرار دارد. در کنار راه این شهر به کاشمر در میان قبرستان قدیمی دو بنای آجری به فاصله کمی از یکدیگر با ساختار و اندازه متفاوت وجود دارند که به مهروا، مهرآباد و شادمهر معروفند.

مسجد جامع تاریخی نیشابور 

در دوره تیموری سال ۸۸۹ هجری توسط پهلوان علی کرخی، مسجد جامع نیشابور بنا شده است. مسجد جامع نیشابور، در شهر نیشابور قرار گرفته و از انواع مساجد چهار ایوانی محسوب می شود. مسجد جامع نیشابور، با وسعت نزدیک به ۷۲۷۷ متر مربع دارای ایوان های ضلع شمالی، جنوبی، رواق و شبستان می باشد. این مسجد از قدیمی ترین بناهای شهر نیشابور است.

آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری

آرامگاه کنونی عمر خیام در حومه شهر نیشابور، در باغی که آرامگاه محمد محروق در آن است، قرار گرفته. باغ آرامگاه خیام از باغ‌های بسیار زیبا و دیدنی در ایران می باشد و مجموعه‌ای از کتابخانه، موزه و مهمانخانه در آن است.

شیخ فرید الدین عطار نیشابوری

عارف، شاعر و ادیب ایرانی، شیخ فریدالدین عطار، در سال ۵۴۰ هـ . ق بدنیا آمد و درطول عمرش خدمات علمی و تألیفات ارزشمندی مانند: تذکره الاولیاء، منطق الطیر، الهینامه و غیره را از خود بر جای گذاشت. آرامگاه این شاعر بزرگ در نیشابور مرکز دید علاقه مندان علم و فرهنگ ایرانی است.

مسجد چوبین نیشابور

مسجد چوبی مسجدی است در حومه شهر نیشابور، که درختان بسیاری دارد، کاملاً از چوب ساخته شده‌است. این مسجد در دهکده چوبین نیشابور واقع است و بخشی از مجموعهٔ آثار این دهکده محسوب می شود.

آرامگاه ابوعثمان سعید مغربی

 آرامگاه سعید بن سلام مغربی مربوط به دوره پهلوی دوم در نیشابور، ۱۰۰ متری حاشیه بلوار جمهوری و راه آهن قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. در کنار این آرامگاه ابوعثمان حیری (رازی) نیز مدفون و قبرستان عمومی است.

آرامگاه شاعر خشتمال نیشابوری 

شاعر خشتمال نیشابوری، حیدر یغما، که در شب دوم اسفند سال ۱۳۶۶ وفات یافت. در محله شادیاخ نیشابور، خیابان عرفان (نیشابور) مدفون گشت و بنایی بر روی قبر وی ساخته شد. طرح مربع شکل بنای آرامگاه یغما، از شغل شاعر؛ یعنی خشت مالی الهام گرفته شده است. این ساختمان بین باغ خیام و باغ عطار، در میان قبرستان عمومی، در خیابان عرفان (نیشابور)، بنا شده‌است.

محوطه تاریخی شادیاخ 

شادیاخ، یا شادی کاخ یا شادی یاخ؛ یکی از محله‌های قدیمی نیشابور بوده‌، که از اوایل قرن سوم هجری مسکونی شده و تا قبل از سال ۶۶۹ هجری که زمین‌لرزه آنجا را ویران نکرده بود، اهمیت خاصی داشته‌است. این محله بدلیل کاخی که عبدالله بن طاهر به نام شادیاخ در آن ساخت، به این نام مشهور شد.

آبشار و طبیعت شهر بار 

شهر بار با فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور، از گردشگری طبیعی شهرستان نیشابور می باشد. رودخانه بار هم در کنار این روستا جاری است. روستای بار دارای آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغهای گردو وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 6 =